CRNO NA BELO: Stranke do 22. maja da obelodane kako su trošile novac tokom kampanje
BEOGRAD - Političke stranke, grupe građane i koalicije koje su predložile kandidate za predsednika Srbije na nedavno održanim izborima imaju rok do 22. maja da Agenciji za borbu protiv korupcije dostave izveštaj o troškovima izborne kampanje.
"Svi učesnici izborne kampanje imaju obavezu da Agenciji za borbu protiv korupcije dostave izveštaj o troškovima izborne kampanje najkasnije 30 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata'', rekla je pomoćnica direktora Agencije Katarina Dakić.
Prema njenim rečima, kako rok ''pada'' u subotu, 20. maja, on se pomera na 22. maj, odnosno do prvog radnog dana.
''Svi politički subjekti koji su učestvovali u izbornoj trci ove godine najkasnije do 22. maja moraju da dostave Agenciji izveštaj o troškovima izborne kampanje i u tom izveštaju navedu podatke o svim prikupljenim i utrošenim sredstvima tokom kampanje'', rekla je Dakić.
Kako kaže, ukoliko politički subjekti ne podnesu izveštaj Agencija podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.
Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka Agencija podnosi i ako izveštaj nije podnet na način kako je predviđeno zakonom, odnosno, ako ne prikazuje sve podatke koje bi trebalo, ako politički subjekt nije otvorio poseban račun preko koga ide sav promet u izbornoj kampanji...
''Sve su to povrede zakona zbog kojih Agencija, ako ih utvrdi, podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka'', rekla je Dakić.
Ona je istakla da će Agencija, nakon provere ko je sve dostavio izveštaj, kontrolisati tačnost i istinitost navedenih podataka i to na osnovu prikupljenih podataka iz monitoringa izborne kampanje.
Kako je navela, Agencija je i ove godine organizovala monitoring - mrežu posmatrača koji su prikupljali podatke na terenu i na propisanim obrascima dostavljali ih Agenciji.
''Takođe, mi prikupljamo podatke i od pružalaca usluga, medijskih kuća... i te podatke objavljujemo u našim izveštajima'', rekla je Dakić.
Inače, Agencija je ove godine organizovala mrežu od 49 posmatrača koji su nakon izbora za predsednika nastavili da prate lokalne izbore na pet mesta.
''Uskoro ćemo imati izveštaj sa podacima iz monitoringa. Naravno to je samo deo onoga što Agencija radi'', rekla je Dakić dodajući da se podaci iz monitoringa kasnije koriste u kontroli izveštaja o troškovima izbornih kampanja.
Ona je istakla i da je uočeno da su se tokom kampanje politički subjekti najviše za oglašavanje koristili bilborde, razne brošure, knjige...
Kada je reč o zdravstvenim uslugama, Dakić kaže da su posmatrači i to uočili tokom kampanje.
''Tokom cele izborne kampanje pratili smo dešavanja putem sredstava javnih informisanja, društvenih mreža i otkrili smo neke aktivnosti političkih subjekat koje se ne mogu okarakterisati kao političke aktivnosti'', rekla je Dakić.
Ona je navela da je Agencija i ove godine apelovala na političje subjekte da se uzdrže od takvih aktivnosti - dobrovoljnog davanja krivi, besplatnih pregleda, besplatnih časove za maturante...
''U tim situacijama Agencija može da reaguje samo u slučaju da su potrošena određena stranačka sredsta. Mi proveramo da li je došlo do toga i ako nije Agencija nije nadležna'', zaključila je Dakić.
Republička izborna komisija je u četvrtak proglasila konačne rezultate predsedničkih izbora, prema kojima je u prvom krugu pobedio Aleksandar Vučić sa 55,08 odsto dobijenih glasova.