PODGORICA - Vlada Crne Gore treba da uloži nove napore da bi došlo do privatizacije železničkog sektora, piše u dokumentu "Strategija razvoja železnice u narednih deset godina".
U dokumentu vlade, usvojenom na sednici krajem marta, kao razlog te odluke navodi se da železnički sektor beleži negativne bilanse, nerentabilnost i da je evidentna prevelika zaduženost, ali i međusobna potraživanja koja loše utiču na rad tih kompanija, prenosi Radio televizija Crne Gore, pozivajući se na pisanje lista Dan.
Kako se konstatuje, potrebno je povećanje atraktivnost železnice za privatni kapital kroz uvođenje konkurencije na mreži, stvaranje prepoznatljive nezavisnosti regulatornog tela, kao i povećanje produktivnosti železničkog sektora kroz pojedinačan pristup kompanijama, u kome će aktivnost voditi većinski vlasnik, odnosno Vlada.
"Potrebno je nastaviti zaustavljeni proces restrukturiranja železničkih kompanija kroz profesionalizaciju menadžmenta i promenu kriterijuma, promenu tehnologije i unutrašnje organizacije ka tržištu, unapredenje ljudskih resursa", dodaje se dalje.
Takođe, neophodno je uskladiti broj zaposlenih sa obimom rada i produktivnošću rada železničkih kompanija u odnosu na konkurenciju i prosek u regionu, piše u dokumentu.
U strategiji je navedeno da je vlada još od restrukturiranja nekada jedinstvene Železnice planirala da privatizuje železničke kompanije, jer je ocenila da probleme u železničkom sektoru treba rešavati kroz privatizaciju gotovo svih delova sistema, osim delatnosti regulisanja saobraćaja.
Posle jednog neuspelog tendera za privatizacIju društva za železnički prevoz robe, Montekarga, proces privatizacije je zaustavljen, a privatizacija drugih delatnosti i kompanija nije ni pokušavana, podseća se u dokumentu.
Restrukturiranje železnica izvršeno u periodu 2008-2010. godine obuhvatilo je vertikalnu podelu kompanije po delatnostima i preuzimanje dugova od strane države, ali ni u narednom periodu poslovni rezultati novostvorenih kompanija nisu pokazali značajne promene. Sve kompanije su u periodu od 2012. do 2015. i dalje imale negativne bilanse u poslovanju, osim Montekarga u 2015. godini.
To je dokaz da restrukturiranje nije završeno.
Druga faza restrukturiranja železničkih kompanija treba da obuhvati takozvano operativno restrukturiranje, kao što su racionalizacija troškova, otpuštanje radne snage, zatvaranje ili integracija poslovnih jedinica, izrada nove unutrašnje organizacije novostvorenih kompanija, optimizacija poslovnih procesa, profesionalni menadžment, navodi se u dokumentu.