Autobusi koji voze ekskurzije ne smeju da budu stariji od pet godina. Takvih vozila u Srbiji ima desetak, pa vlasnici falsifikuju dokumentaciju o ispravnosti
Kao da nije dovoljno zastrašujuće to što pijani šoferi dolaze da voze decu na ekskurzije, nego su i autobusi često tehnički neispravni i s falsifikovanom dokumentacijom.
I dok neko, nažalost, ne pogine, oni će se i dalje tako bahato ponašati. Saobraćajna policija je rešila da im stane na put, ali oni kao i dosad pokušavaju sve da prevare. Prema propisima, autobusi koji voze đačke ekskurzije ne smeju da budu stariji od pet godina, ali takvih vozila u Srbiji jedva da ima desetak. Vozila koja su starija od pet godina moraju pred polazak na put da imaju dokaz s tehničkog pregleda o ispravnosti i on ne sme biti stariji od nekoliko dana.
Međutim, zbog nemogućnosti da ispoštuju ove zahteve, pojedini auto-prevoznici i turističke agencije falsifikuju tehničku dokumentaciju ili čak konkurišu na tenderima s tuđom, dok o bezbednosti niko ne razmišlja.
- U nedavnoj opsežnoj kontroli ispravnosti autobusa i sposobnosti vozača saobraćajci su pored pet pijanih vozača utvrdili da i četiri autobusa za prevoz dece nisu imala odgovarajuće pneumatike, iako su imali uverenje da su tehnički ispravni - rečeno je u MUP.
Važne im pare
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić i jedan od tvoraca propisa o starosti vozila i alko-testiranju vozača pred put na ekskurzije kaže da je cilj da se deca maksimalno zaštite.
- Neki prevoznici imaju želju da što više zarade na prevozu đaka, a ne razumeju da su deca ono najvrednije što imamo. Bilo je monstruma koji su dolazili pijani i u pokvarenim autobusima. Nisu svi takvi, ali ipak različitim propisima moramo zaštiti bezbednost putnika - kaže Vujanić i dodaje da se zalaže za nemački model kažnjavanja nesavesnih prevoznika:
Kazna 50.000 evra
- Za prvi prekršaj kazna je 50.000 evra, dok za drugi sledi doživotna zabrana bavljenja tim poslom.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže da je oblast prevoza dece vrlo loše regulisana.
- Zalažemo se za tzv. dobar poslovni ugled firme, znači da se zna da su im vozači disciplinovani, da nisu pod dejstvom alkohola, nisu isključivani iz saobraćaja, da imaju iskustva... Ima onih koji za male pare u Nemačkoj kupe autobus star 20 godina, koji stoji na njivi mesecima i kad krene sezona, evo ga, nudi se da prevozi đake na ekskurziju - kaže Okanović.
MENJALI AUTOBUSE Problemi s prostorom
AGENCIJA PLATILA RODITELJU DA VOZI DEČJE KOFERE
Polazak na rekreativnu nastavu u Vrnjačku Banju đaka prvaka Osnovne škole „Ujedinjene nacije“ iz Beograda juče su pratili manji problemi. Saobraćajna policija je utvrdila da na autobusu ne rade prskalice, pa su deca čekala da dođe drugo vozilo. Međutim, taj drugi autobus nije mogao da primi kofere, pa su ih poređali na sedišta, ali je policija to zabranila. Nakon sat deca su krenula ka Banji, a jedan od roditelja se ponudio da svojim kombijem preveze stvari.
- Da jedan deo prskalica ne radi i za mene je bila novost jer je vozilo pre dva dana bilo na tehničkom pregledu. Jednom roditelju smo platili što je odvezao kofere i sve je prošlo u najboljem redu - kaže Predrag Jakovljević, vlasnik agencije „Sonik turs“.
Ekipa Kurira