Ništa što će vas pitati nije bez razloga.
Poslodavci žele da kroz što manje postavljenih pitanja saznaju što je više moguće. Trik pitanja su najčešće vrlo neupadljiva. Ona lako mogu da vas navedu na pogrešan put i utiču na to da otkrijete i ono što ne bi trebalo.
Tada je ključno da pitanje tačno razumete i odgovore okrenete u svoju korist. Kako?
1. Recite mi nešto o sebi
Poslodavci žele da sebe opišete u profesionalnom okruženju, da kažete nešto o svom ponašanju na poslu. Trik je u tome što većina kandidata odmah pređe na detalje iz privatnog života, što poslodavca ne (treba da) interesuje.
Šta treba da kažete
Za ovo pitanje treba da se pripremite, jer se očekuju dve ili tri ključne profesionalne osobine koje kasnije možete i da razrađujete kroz ceo razgovor ili kroz odgovore na druga pitanja.
Na primer: poznati ste kao onaj koji odmah prepoznaje problem, analizira ga i daje potencijalno rešenje. Ovim ste istakli bar tri niza osobina neophodnih za menadžera projekata, a odgovorom dajete ton daljem toku razgovora.
2. Kako biste sebe opisali u jednoj reči
Odgovorom ističete i koji ste tip ličnosti i način na koji vidite sebe i da li vaš princip rada odgovara mestu za koje ste se prijavili. Što ranije vam ovo pitanje postave, to je teže, jer još uvek ne možete da sa sigurnošću tvrdite koji tip poslodavci žele.
Šta treba da kažete
Uvek se držite što konzervativnijeg odgovora. Ako ste pouzdani, posvećeni i sa odličnim smislom za humor, birajte „poslovne” osobine. Ne zaboravite i posao za koji ste se prijavili: računovođa ne mora da sagledava širu sliku, art direktor ne mora da bude precizan i tačan. Ukrstite ova dva saveta i eto tačnog odgovora!
3. Zašto želite da radite ovde
Zapravo vas pitaju šta vas pokreće i inspiriše, koliko ste istražili kompaniju i koliko želite taj posao. Naravno da imate svoje (dobre ili odlične) razloge, ali trik je u onome što ćete izgovoriti. Nezadovoljstvo platom ili sadašnjim šefom nikako ne pominjite.
Šta treba da kažete
Treba da pokažete da istinski želite baš taj posao, ne bilo koji drugi; da istaknete da ste istražili i svoju poziciju i kompaniju i industriju i tržište; na kraju, da dokažete da ste baš vi pravi izbor za tu poziciju i predočite načine kako ćete unaprediti poslovanje.
4. Zašto želite da napustite sadašnji posao
Poslodavac želi da otkrije i vaše loše strane, naročito ako imate mnogo prethodnih zaposlenja na kojima se niste dugo zadržavali. Zapravo istražuje da li vam poslovi brzo dosade ili imate problem s autoritetom. Ako ne date vrlo diplomatski odgovor, pobudićete još veće sumnje.
Šta treba da kažete
Uvek pomenite da želite nove izazove, one koji su u skladu s vašim veštinama. Pronađite konkretne razloge zašto je to baš ta kompanija – to će vas izdvojiti.
5. Da li ste ikada želeli da pokrenete svoj posao
Poslodavac proverava da li ćete ih napustiti ako se ukaže prilika. Činjenica je da su svi u jednom trenutku karijere razmišljali o sopstvenoj kompaniji, ali važno je da o tome ne govorite s previše strasti ili entuzijazma.
Šta treba da kažete
Naravno da ste o tome razmišljali, čak ste jednom i radili kao frilenser. Tako ste zapravo i to iskusili i ipak ste se vratili svom stalnom poslu.
Razmislite i kako biste definisali uspeh, koju svoju poslovnu odluku biste promenili i šta biste uradili sa pet miliona dolara. Naprosto, iskoristite svaku priliku da mislite van zadatih okvira, jer tako razvijate i analitičko i strateško mišljenje. Na razgovorima za posao te veštine se uvek ističu i time sebi dajete prednost. Na kraju, šta biste rekli ako vas pitaju da li ste ikada s posla ukrali olovku?