Poslovi su se menjali kroz istoriju, ali promene koje su se odigrale u poslednjih 10 godina niko nije mogao da predvidi. Nova zanimanja uglavnom nastaju u sektoru tehnologije.
Naši stari su odrastali uz zanimanja stolara, kovača i poštara, dok smo mi želeli da budemo lekari, glumci i vatrogasci... Pred današnjim generacijama nalazi se širok spektar zanimanja koja prethodne ne mogu ni da pojme, a koja postaju sastavni deo naše svakodnevice.
Pojava Fejsbuka, Tvitera, pametnih telefona i opšti razvoj tehnologije promenio je svet, kako kao mesto za život, tako i kao mesto za rad.
App developer
Pojava smartfona pretvorila je ovaj uređaj u mali računar kojem glavna funkcija više nije da prosto nekoga nazovete. Spektar mogućnosti današnjih pametnih uređaja stvorio je potrebu za "developerima" aplikacija. Mobilne igre, aplikacije za društvene mreže i mnogi alati poput prave upravo programeri za mobilne aplikacije. Iako se najčešće rade za smartfon, aplikacije više nisu ograničene samo na njih, već je moguće programirati svaki uređaj koji pokreće Android ili iOS operativni sustav, poput satova, kamera, televizora itd.
U praksi to izgleda ovako: Marko radi u razvoju softvera i odluči da je potrošačima potrebna aplikaciju pomoću koje će pratiti kalorije koje su potrošili u 15 minuta trčanja. Pošto ideju prepoznaju i prihvate nadležni nastupa developer mobilnih aplikacija. On mora da napiše program koji će stvarno brojiti potrošene kalorije, zatima isti da testira, napravi potrebne izmene i da ga predstavi javnosti. Ako se pojave neki problemi s programom, odgovornost je upravo na ovoj osobi. Stoga je za ovaj posao potrebno pozamašno poznavanje mobilne tehnologije. Za svladavanje nove tehnologije, osim velike doze kreativnosti, potrebno je i adekvatno obrazovanje koje je danas dostupnije nego ikada ranije.
Ux dizajner
Kada spomenete ovo zanimanje većina ljudi neće imati pojma čime se bavite. UX dizajner, naime, kreira korisnička iskustva. Da bismo vam što jasnije objasnili ovo zanimanje, važno je da istaknemo da je korisničko iskustvo zapravo očekivanje korisnika. Dizajner sprovodi istraživanje, testiranje i analizu poslovanja klijenta da bi korisnicima njegovih proizvoda ili usluga ponudio što jednostavnije i prijatnije iskustvo.
Uzmimo na primer neki restoran čiji vlasnik želi novu aplikaciju za mobilne uređaje. Dizajniranju korisničkog iskustva prethodi istraživanje na terenu da bi se dobila potpuna slika o klijentu i njegovom poslovanju. To uključuje pregledanje postojeće veb stranice restorana, intervju s mušterijama i istraživanje konkurencije. Zaključak istraživanja omogućiće UX dizajneru da shvati kakav je proizvod potreban njegovu klijentu. To može biti aplikacija koja će korisnicima omogućiti pregled menija restorana i rezervaciju onlajn. Dizajner treba da istraži i profil ljudi koji posećuju restoran klijenta, jer mu je važno da zna da li se radi o poslovnim ljudima koji jedu samo u pauzama posla ili su to porodice koje dolaze na večeru. Osim tehnološkog znanja, za ovaj posao potrebno je i određeno poznavanje psihologije. Ne postoji tačno potrebno obrazovanje, ali je sasvim jasno da UX dizajner treba da vlada veštinama poput analize i prikupljanja podataka, treba da poznavaje razne kompjuterske programe i da odlično vlada veb dizajnom.
Komjuniti menadžer
Prema poslednjim statistikama, Fejsbuk je vodeća društvena mreža koja broji čak 1,97 milijardi aktivnih mesečnih korisnika. Instagram ima 600 miliona, a Tviter 319 miliona. Ove zapanjujuće brojke govore u prilog tome koliko su društvene mreže postale neizostavan deo našeg svakodnevnog života. Eksplozija društvenih mreža stvorila je potrebu za ljudima koji će na njima promovisati i razne brandove. Komjuniti menadžer tako upoznaje svoju publiku, njihove potrebe i želje i skladno tome radi na promociji određenog branda. Njegova kreativnost u osmišljavanju zabavnog i privlačnog sadržaja i vešta upotreba reči ključni su za uspešno reklamiranje brenda klijenta.
Komjuniti menadžer je najčešće osoba koja je prošla neko novinarsko obrazovanje, ali to nije nužno. Potrebno je puno volje i kreativnosti i odlično poznavanje trendova društvenih mreža i brenda za koji se radi.
Stručnjak za digitalni marketing
Digitalno oglašavanje brendova potisnulo je oglašavanje putem tradicionalnih reklamnih kanala. Kompanije danas traže načine kako da što brže i jednostavnije kroz digitalni marketing ponude korisnicima nešto privlačno. U tome im pomažu stručnjaci za digitalni marketing. Oni zajedno sa marketinškim timom identifikuju ciljano tržište, stvaraju imidž kompanije i održavaju marketinšku kampanju za internet i digitalne tehnologije.
Osim opšteg znanja o digitalnom marketingu, mogu se specijalizovati za određene grane struke kao što su optimizacija pretraživača (SEO), plaćeno pretraživanje (PPC) i društvene mreže. Najčešće sastavljaju razne mrežne promocije i promocije e-poštom, da bi promovisali osnovnu poruku kompanije u kojoj rade. Uz sve pomenuto sprovode i istraživanja potrošača da bi otkrili njihove potrebe i privukli ih.
Data analitičar
Za ovaj posao treba imati iskustva sa statističkim programskim jezikom poput R, Python, Julia ili Scala i treba poznavati pozadinu SQL baze podataka. Data analitičar treba da ima i određen nivo stručnosti u području statistike, linearnoj algebri, promenama i vizualizaciji podataka i programskom inženjeringu. Zvuči zastrašujuće i nemoguće? Vašem prijatelju iz srednje škole koji je rasturao u matematici i informatici ovo je posao iz snova!
Data analitičar organizuje neobrađene podatke u računske tablice, analizira podatke i dešifruje ključne prednosti, izrađuje grafikone za prikaz rezultata, stvara infrastrukturu podataka za novi posao i često sarađuje i s drugim data analitičarima.
(Foto: Profimedia)
(Kurir.rs/24sata.hr)