Razmišljate o tome da pokrenete svoj biznis? Pratite ovih šest saveta ako želite da uspete

Promo

U današnjem svetu, u kom se poslovna klima stalno menja, preduzetnici mogu lako da postanu preopterećeni i da izgube parametre o tome šta je najvažnije, a šta može da sačeka. Ako planirate da se upustite u preduzetničke vode, evo nekoliko saveta Timotija Sajksa, predavača na Harvardu, preduzetnika i eksperta za investicije, čije savete rado prenose i CNN, Fox i CNBC.

1. Proučite konkurenciju

Kao preduzetnik, morate da znate ko su vam konkurenti. Takođe bi trebalo da shvatite i koje i kakve tačno proizvode ili usluge nude vaši rivali. Ovo znanje će vam pomoći da bolje plasirate svoj proizvod ili uslugu na tržištu, da osmislite kako mogu da se ističu, a možda čak i da iskoristite slabosti konkurencije i to okrenete u svoju korist.

2. Čuvajte novac, ma koliko dobro da vam posao ide

Sajks savetuje svim preduzetnicima da žive što je moguće jeftinije, čak i onda kada im posao ide dobro. Preduzetnici bi trebalo da budu oprezni sa svojim novcem, jer se u poslu nikada ne zna kada može da naiđe neka krizna situacija ili težak period. Ako sačuvate onoliko novca koliko vam je potrebno za operativne troškove za nekoliko meseci, to će vam pomoći da preživite i najnepredviđenije okolnosti.

3. Sprovedite istraživanje novih proizvoda i usluga

Pokušajte da idete u korak sa vremenom, da se informišete o proizvodima ili uslugama u nastajanju, kao i o tehnološkim inovacijama koje mogu da se povežu sa vašim poslovanjem. To će vam omogućiti da unapredite i poboljšate svoje proizvodne procese, same proizvode ili usluge.

Uradite svoj domaći zadatak. Da li koristite sve što savremena tehnologija ima da ponudi? Da li postoji aplikacija koja bi mogla da vam pomogne da efikasnije upravljate svojim vremenom i poslovnim procesima ili usluga koja vam omogućava da delegirate obične svakodnevne zadatke i poslove kako biste oslobodili više vremena za prioritetne projekte?

Odvojite makar malo vremena jednom nedeljno kako biste videli kakve su se sve novosti pojavile i šta od toga može da vam olakša i posao i život.

4. Ne širite se na velika tržišta na početku

Izbegavajte širenje na velika tržišta u početnim fazama. Razmišljanje poput „kad bismo mogli da uhvatimo samo jedan posto Kine" moglo bi da se pretvori u veliku grešku. Marketing u niši može da bude izuzetno isplativ ako imate tri stvari na umu:

- upoznajte jedinstvene potrebe tržišta tako što ćete ponuditi nešto novo i ubedljivo;

- govorite jezikom tržišta i trudite se da razumete njegove „vruće“ tačke;

- vaš jezik treba da bude usklađen sa tom nišom i za manje aspekte marketinške kampanje, kao što je, na primer, slogan kompanije.

5. Slušajte povratne informacije korisnika i prilagodite se

Prodavci znaju da se skraćenica, to jest, akronim ABC odnosi na izreku „Uvek zatvarajte prodaju" (odnosno na engleskom Always Be Closing). Preduzetnici imaju svoj akronim, takođe: Uvek se prilagodite ( na engleskom: Always Be Adapting) ili ABA.

Preduzetnici mogu da razviju svoj posao tek kada budu slušali povratne informacije korisnika. To ne znači mnogo ako kupac ne voli vaš proizvod, ali i ako postoje ljudi koji vole vaše proizvode, ne očekujte da će ta ljubav da traje večno. Oni će uvek tražiti još jednu funkciju, dodatak ili nešto treće, pa je važno da ih slušate i da budete spremni da se prilagodite.

Bez obzira na to da li to podrazumeva prilagođavanje vašeg marketinškog plana, pojednostavljivanje proizvoda ili odgovaranje na nove trendove, obratite pažnju na povratne informacije korisnika.

6. Odgovorite na promene

U poslovnom svetu, promene su neizbežne i oni koji su u stanju da reaguju na njih su fleksibilni i svestrani. Preduzetnik mora da bude spreman da prihvati promene i shodno tome prilagodi svoje poslovanje.

Budite fleksibilni. Ako je opravdana promena koju treba da unesete u svoj proizvod ili uslugu, nemojte da je odlažete ili da je ignorišete. Kada znate na početku svog poslovanja kako se kotirate i koji deo tržišta zauzimate, ko je vaša publika i slično, to ne znači da ćete se na tom istom mestu nalaziti kroz pet ili više (ili čak i manje) godina.

Ako se ne budete prilagođavali, to može dovesti do gubitka kupaca, profita i čak do potpunog poslovnog neuspeha i gašenja firme. Kao preduzetnik, morate da shvatite da se svet ubrzano razvija. Čak i kompanija koja je osnovana pre samo jedne godine danas može da promeni svet.

Javnost obično hvali velike igrače, poput Bila Gejtsa i Opre Vinfri. Ipak, ima mesta za sve. Preduzetništvo na tržištima u razvoju može vrlo lako da bude glavni faktor u povratku dobre globalne ekonomije. Zašto ne biste bili deo te promene? Ako imate ideju i želite da pokrenete svoju kompaniju, sva potrebna znanja i veštine za uspešno poslovanje danas možete steći i na edukativnim programima koji su posebno prilagođeni za preduzetnike. Ti programi postoje i kod nas, a više vam može pomoći obuka za preduzetnika.