POTPUNI PROMAŠAJ: Metro na livadi zbog Beograda na vodi

Dragana Udovičić, Nebojša Mandić, Printscreen

Dve linije, decenijama planirane, izmenjene su i njihovo ukrštanje, umesto da bude u centru grada, prebačeno je u Savski amfiteatar. Ideja vlasti je arhitektonski opasna, preskupa i mora biti odbačena, upozoravaju stručnjaci

Gradonačelnik Siniša Mali predstavio je početkom meseca plan razvoja saobraćajne infrastrukture do 2033. (tzv. smart plan), po kome će Beograd do 2027. dobiti metro čije su trase potpuno izmenjene u odnosu na sve ranije studije, pošto je njihovo ukrštanje, umesto u centru grada, planirano u - Beogradu na vodi!


Ideja vlasti da projekat gradnje metroa iz političkih razloga podredi Beogradu na vodi urbanistički i arhitektonski je opasna i pogrešna, tehnički gotovo neizvodljiva i preskupa, zbog čega se mora hitno odbaciti, upozoravaju stručnjaci.


Mali „objasnio“


U svim studijama trase metroa ukrštale su se u centru grada, na Trgu republike ili Terazijama, a prema novom planu, to bi trebalo da bude u Beogradu na vodi. Decenijama unazad bilo je predviđeno da prva metro linija bude od Zemuna preko Starog grada do Ustaničke, a druga od Kalemegdana preko Trga republike, Slavije i Prokopa do Autokomande. Gradonačelnik Mali je, međutim, srušio snove svojih prethodnika i rešio da uvede novu trasu koja povezuje Makiško i Višnjičko polje, trenutno dve livade. Ta linija je viđena kao prioritet u gradnji, a kao druga je ostavljena trasa Zemun-Ustanička. Mali je „objasnio“ da će to doneti milijarde evra investicija, jer će tu nići hiljade kvadrata stambenog i poslovnog prostora.


U prevodu, radikalne izmene su učinjene kako bi livada u perspektivi donela novac. Ali kako takva linija može biti prioritet u gradu koji još uvek nema nijednu, pitaju stručnjaci. Metro, uzgred, zaobilazi najveća naselja u južnom Beogradu, uključujući Vidikovac, Cerak, Labudovo i Petlovo brdo.

- Ovo je zapanjujuće, trase su drastično promenjene. Sve je podređeno Beogradu na vodi, koji geološki i geografski ima velike probleme, loše prilaze i zato su tehnički gotovo neizvodljive. Ovim se menja koncept grada. Zapostavlja se centralni deo Beograda. Nije povoljan ni za Novi Beograd. Tramvajske mreže ne postoje. Nejasno je da li će metro linija ići podvodno, ispod Save, što je finansijski promašaj i gotovo nemoguće izgraditi, ili nad zemljom, što bi bila ogromna, a preskupa konstrukcija - kaže za Kurir akademik Vukan Vučić, bivši član Komisije za ocenu studije beogradskog metroa i konsultant na planiranju i izgradnji saobraćajnih sistema za Ministarstvo saobraćaja u SAD, kao i u Mančesteru, Pertu, Rimu, Napulju, Torontu, Meksiku...


Sramotno menjanje plana


On smatra sramotnim to što su bačene studije rađene godinama.

- Ovo je pokušaj da se od Beograda na vodi napravi centar grada. U našoj komisiji, koja je na studiji radila desetak godina, bili su geolozi, saobraćajni i građevinski inženjeri... Moraju u obzir da se uzmu razvoj grada, geologija, gustina stanovništva, tokovi putnika, povezanost sa drugim linijama - priča Vučić i ističe:

- Najvažnija je veza Zemun-Ustanička, a sad je prioritet nova trasa kroz Višnjicu i Makiš.

Media Centar 
foto: Media Centar

Branislav Jovin

ODBACITI NOVU TRASU


Branislav Jovin, arhitekta-urbanista i rukovodilac projekta „Metro Beograd“ (1973-1982. i 1986-2002) smatra da je gradnja metroa podređena Beogradu na vodi i da se mora odbaciti. Neprihvatljivo je, dodaje, da se linije metroa ne ukrštaju u centru, već u Beogradu na vodi.

- Gde je tu 1.650.000 građana prestonice? Pa valjda imaju neko pravo prvenstva oni koji su tu starosedeoci - prvo njima treba da obezbedimo normalan prevoz do svojih radnih mesta, a ovi još i ne postoje. Da li vi stvarno verujete da će onaj u tim luksuznim stanovima da se vozi metroom? Pa to njima ne pada na pamet - izjavio je nedavno za N1 Jovin.


LOŠE POSLOVANJE Podaci iz finansijskog izveštaja

BEOGRAD NA VODI U GUBITKU 12 MILIONA EVRA


„Beograd na vodi d. o. o.“, zajedničko preduzeće Vlade i kompanije iz UAE, prošlu godinu završilo je s gubitkom od milijardu i po dinara, pokazuju podaci iz finansijskog izveštaja objavljenog na sajtu APR. Najviše troškova iskazano je u vezi sa zaradama, zalihama, proizvodnjom, odnosno izgradnjom stanova u Savskom amfiteatru. Iako se, kako piše Istinomer, investitor hvalio prodajom stanova u prethodnoj godini, vrednost zaliha u odnosu na prethodnu godinu povećana je za 29 miliona evra.


Zanimljivo je i to da su nedavnom odlukom iz ovog preduzeća nastala još dva - „BW Kula“ i „BW Galerija“. To je, kako je navedeno u dokumentu objavljenom na APR, učinjeno da bi se obezbedila ekonomska samostalnost. Za sada nije poznato ko će biti na čelu ovih društava.


Finansijskih problema ima i promotivni štand, odnosno restoran „Sava Nova“, kao prvi objekat projekta „Beograd na vodi“.

Kurir / Ekipa Kurira

Foto: Dragana Udovičić, Nebojša Mandić, Printscreen

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

“Da se ne lažemo” o kultu ličnosti, Vidojković: Na čelu Srbije je bandit