Na stotine aviona preusmereno je 10. jula uveče iz vazdušnog prostora Srbije u okolne zemlje jer je Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) nije radila 50 minuta zbog greške prilikom redovnog servisiranja softvera.
Prestanak rada radara izazvala je firma koja je bila zadužena za redovno održavanje softvera SMATSA.
- Reč je o rutinskom poslu tokom kojeg je ceo informacioni sistem trebalo uobičajeno da funkcioniše. Međutim, u jednom trenutku, oko 21 sat, svi kompjuteri su se pogasili. Nastala je opšta panika. Odmah smo pozvali kontrole letenja u Bukureštu, Budimpešti i Banjaluci da preuzmu letove i svi avioni iznad našeg neba su preusmereni u okolne zemlje - objašnjava izvor.
Istog trenutka je reagovao i “Evrokontrol” koji je obavestio sve servise avio-saobraćaja u okruženju o ovom problemu, a najviše aviona preusmereno je u Rumuniju - čak 120.
“Evrokontrol” je u trenutku kada se pojavio problem preuzeo koordinaciju letova i preusmerio ih, prema utvrđenim procedurama, na kontrolne centre u okruženju, te je tako izbegnuto bilo kakvo ugrožavanje bezbednosti ljudi ili letelica. Oni tvrde da problem nije znatno uticao ni na operativnu mrežu, te da se vazdušni saobraćaj sada odvija bez problema.
U nadležnosti SMATSA su sve letelice koje i makar delimično prelaze iznad Srbije sa Kosovom i Crne Gore.
Direktor Radojica Rovčanin tvrdi da je u potpunosti ispunio proceduru povodom ovog slučaja.
- Ja sam odmah o svemu obavestio i Vojsku i Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije i tu se moja nadležnost završava. Ne smem više ništa da iznosim u javnost - kaže Rovčanin.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije pokrenuo je odmah vanredni inspekcijski nadzor o uzrocima pada radarskog sistema i nakon kompletne istrage prosledio izveštaj Ministarstvu saobraćaja.
Iako je nekoliko stotina aviona na 50 minuta zaobišlo vazdušni prostor Srbije, ovo preusmerenje neće dovesti ni do kakvih novčanih gubitaka.
Naime, avio-kompanije prilikom pravljenja plana letenja plaćaju “Evrokontrolu” za uslugu praćenja letelica, a potom “Evrokontrol” taj novac prosleđuje kontrolama letenja koje su angažovane na tim pravcima.
Budući da se ovde radi o pedesetominutnom preusmerenju, to ništa neće promeniti u planovima avio-kompanija niti će se pojaviti rupa u budžetu SMATSA.