Prema zvaničnoj statistici za Srbiju, stradalih zbog nebezbednih puteva nema, a broj krivičnih prijava protiv preduzeća koja upravljaju putevima govori da "put nikada nije odgovoran", rekao je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
Putevi u Srbiji spadaju među najlošije u Evropi. Godišnje, u proseku između 400 i 600 ljudi pogine na srpskim putevima. Desetak inspektora kontroliše preko 17.000 kilometara puteva. Brojne su afere upravo u vezi sa izgradnjom putne infrastrukture, pa se tako nedavno desilo da deonica autoputa Ub-Lajkovac, koja nije u upotrebi, dođe u središte pažnje javnosti, zbog toga što iako nije korišćena, mora da se popravlja. I upravo na tom putu, pre četiri dana, jedna osoba je poginula a dve su teško povređene.
Prema zvaničnim podacima, u Srbiji bezbednost puteva nije uzročnik saobraćajnih nezgoda, iako to u stvarnosti nije tako, rekao je Okanović u emisiji N1 direktno.
"Postoje tri faktora saobraćajnih nesreća: greška čoveka, tehnička greška vozila i nebezbedost puta, ali ako pogledamo zvaničnu statistiku za Srbiju ispada da su kriva samo dva faktora - čovek i tehnička neispravnost vozila. Što se tiče puteva, ako pogledamo broj zvanično stradalih zbog nebezbednih puteva, videćemo da je to nula za 2015, a ako pogledamo broj krivičnih prijava, postupaka preduzetih protiv upravljača puta videćemo da put nikada nije odgovoran", kaže Okanović. To ne odgovara statistici u Evropi, dodaje, gde je put uzročnik do pet odsto nezgoda. "Kod nas ispada da nije nijedan (odsto)".
Sedam godina nije podneta nijedna prijava preduzeća Putevi Srbije i nijedan rukovodilac preduzeća nije proglašen odgovornim za ovakve propuste.
"Bio bih srećan da put apsolutno nikad nije uzročnik nesreća, ali bojim se da to nije tako. Putari moraju da odgovaraju za propuste, kao i lekari, mora da postoji odgovornost u svakoj vrsti profesije i to važi i za putare. Ali ispada da toga nema pa se priča završava na tome da se vozač okrivi za neprilagođenu brzinu", ocenio je on.
Epilog ovih nereća je da nije nađena krivična odgovornost upravljača puta, što jasno govori da neka javna tužilaštva nisu spremna da pokrenu postupak protiv onoga ko je odgovoran za održavanje puta, dodaje on.
Okanović navodi da je zakonom predviđena odgovoronost preduzeća koja upravlja putevima da odgovaraju za nesavesno obavljanje posla, ali da će se retko ćuti da je taj član primenjen.
Bivši direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Božović je rekao da će istraga utvrditi čiji su propusti u ovim nesrećama, ali da svakako učesnici u saobraćaju ne smeju da dođu u takve situacije zbog nebezbednog puta.
On je rekao da je pitanje za tužilastvo iz kojih razloga zašto nisu podnošene prijave protiv odgovrnih u nadležnim preduzećima, ali da je činjenica da u "saobraćajnim nezgodama u kojima je odgovonost na upravljaču puta, epilog slučaja bude drugačiji".
(Kurir.rs/N1)
Foto Printscreen Facebook
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
DECA IZLETELA PRED KAMIONČINU! Snimak od kojeg se kičma ledi!