BEOGRAD - Građani Srbije su za prvih deset meseci ove godine za uvoz više od 130.000 polovnih automobila, najvećim delom iz zemalja Evropske unije, dali više od 400 miliona evra.
Kako pišu Novosti, uglavnom se radi o vozilima sa evro 3 motorima, koji su se proizvodili od januara 2000. do januara 2005. godine, što znači da se radi o vozilima starijim od deset godina.
Prema podacima koje je ovom listu dostavila Srpska asocijacija uvoznika novih automobila i delova, čak 106.000 uvezenih vozila je starosti od 10 do 18 godina.
"Prema podacima koje smo mi dobili, u Srbiju je za deset meseci uvezeno tačno 137.296 polovnih vozila. Istovremeno, prodato je 22.396 novih automobila, što je sve nas u asocijaciji, jednostavno, šokiralo", kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila Boban Nikolić.
Prvi operativac Srpske asocijacije uvoznika novih automobila kaže da je na osnovu podataka koje su prikupili, više nego jasno da smo zemlju napunili krševima.
"Prema važećim evropskim, ali i našim propisima, mogu se prodavati novi automobili samo sa ekološkim standardom evro 6. I dok u EU planiraju da zabrane i korišćenje vozila sa evro 4 motorima, kod nas se dopušta i uvoz vozila sa evro 3 standardom", objašnjava Nikolić za Novosti.
Tačnije, uvezeno je 85.027 vozila sa evro 3 motorima, 32.230 sa evro 4, 17.400 sa evro 5 i svega 2.639 vozila sa evro 6 motorima (početak proizvodnje 2014). Prosečna emisija štetnih gasova kod uvezenih polovnih vozila je oko 220 do 230 grama CO2 po pređenom kilometru, a kod novih koji se nalaze na našem tržištu - 126 grama.
Već naredne godine Srbiju čeka otvaranje Poglavlja 27, po kome jasno stoji da će i naša zemlja poresku politiku (visinu registracije automobila) morati da određuje prema emisijama štetnih gasova.
"Trebalo bi obratiti i pažnju na činjenicu da li su ti uvezeni automobili uopšte i opremljeni katalizatorima i da li su oni ispravni", kaže Dragan Škrnjić, stručnjak za ekologiju u automobilskoj industriji. "Nedostatak filtera ili čak i kompletnih katalizatora prouzrokuje emisiju opasnih čestica u atmosferu koje, dokazano, izazivaju ceo niz respiratornih bolesti, pa i najtežih - tumora."
Pojedini stručnjaci upozoravaju i da su automobili koji se uvoze, većinom, prevalili ogroman broj kilometara i da su tehnološki zastareli, kao i da predstavljaju opasnost na drumu ne samo zbog emisije štetnih gasova. Iako je Srbija pre dve godine pooštrila proceduru za uvoz polovnih vozila, i dalje se uvoze vozila koja u zemljama zapadne Evrope ne bi prošla tehnički pregled.
"To što se uvozi šest puta više polovnih nego što se kupuje novih automobila govori o činjenici da naš narod nema para i da su nova vozila preskupa", kaže Milan Stanić iz jedne od beogradskih auto-kuća koje se bave uvozom polovnih vozila. Slaže se da se u velikoj većini radi o vozilima koja su vremešna, ali su znatno bolje održavana nego naša i da je to jedini način da se, bar malo, podmladi i poboljša naš vozni park.
Svako bi voleo da vozi nov auto
"Svako bi voleo da vozi nov auto, ali kada nema novca ljudi traže najbolju soluciju, a to je uvoz ovih vozila iz zemalja EU. Naravno da treba voditi računa i o ekologiji ali, nažalost, Srbija nije Norveška", zaključuje Stanić.
(Kurir.rs/Večernje novosti/Radio 021/Foto: Marina Lopičić)
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
KURIR TV VESTI UŽIVO: Neverovatno! Samo zbog ove reči je bivši inspektor završio u komi!