NIT’ UPRAVNIKA, NIT’ PRAVILNIKA: Za 5 dana ističe zakonski rok za izbor profesionalnih upravnika zgrada, ali koliko će to da KOŠTA STANARE?

Filip Plavčić

BEOGRAD - Iako svega 15 odsto zgrada u celoj Srbiji ima izabrane upravnike uoči isteka zakonskog roka, 12. decembra, u gradovima Srbije nema dovoljno licenciranih upravnika, ali ni uredbi koje uređuju obaveze stanara.

Tako u Novom Sadu, gde se procenjuje da u 80 odsto zgrada vlasnici stanova nisu izabrali upravnika iz svojih redova za tu funkciju, posle 12. decembra dobiće prinudnog upravnika uz određenu naknadu. U Beogradu njih 85 odsto čeka upravnika. Koliko će to koštati stanare, još se ne zna tačno.

Nebojša Mandić 
foto: Nebojša Mandić

Licencirani profesionalni upravnik Dobrivoje Simić iz Novog Sada ima oko 20 godina iskustva u radu na takvim poslovima i upozorava da je bolje za stanare da ispoštuju zakonski rok.

- Lokalna samouprava još nije dobila od zakonodavca pravilnik s parametrima o određivanju minimalne cene koju će stanari plaćati prinudnim upravnicima, i to je veliki problem. Građani imaju mogućnost da biraju da li će angažovati nekoga ko će volonterski da obavlja taj posao iz redova stanara, zatim da se odluče za nekog licenciranog profesionalnog upravnika ili za neku firmu, odnosno agenciju - objašnjava nam Simić.

Marina Lopičić/Ilustracija 
foto: Marina Lopičić/Ilustracija

Dodaje da su profesionalni upravnici na nivou Novog Sada, njih 75, koliko ih je do sada registrovano, postigli dogovor da svoje usluge naplaćuju minimum 300 dinara po stambenoj jedinici, a da se ta suma koriguje u zavisnosti od veličine zgrade i naplaćuje preko računa objedinjene naplate.

Zato u Šapcu trenutno ima samo dvojica licenciranih profesionalnih upravnika, ali ne i uredba koja se tiče prinudne uprave i obaveza stanara.

- Lokalna samouprava nije donela akte koje je dužna da donese prema uputstvima koje je dalo nadležno ministarstvo. To je stvorilo određeni vakuum. Sa druge strane, građani su zbunjeni i ne znaju kako da se ponašaju jer nemaju dovoljno informacija o tome šta su njihova prava i obaveze. Svi čekamo da počne puna primena zakona da bismo mogli nesmetano da radimo - kaže Zoran Vuković, profesionalni upravnik iz Šapca.

Nebojša Mandić 
foto: Nebojša Mandić

U Kruševcu nema nijednog profesionalnog upravnika jer je u toku polaganje ispita u Regionalnoj privrednoj komori. Prijavilo se samo osmoro kandidata i treba da prođu usmeni ispit u Beogradu. Slično je i u Užicu - profesionalni upravnici, njih 10, tek polažu usmene ispite, i to 12. decembra.

Prema rečima Zorana Militarova, načelnika Gradske uprave za opšte poslove, odluka o naknadama za profesionalne upravnike zgrada je pripremljena, ali će biti doneta tek kada kandidati dobiju licencu. Naknada će zavisiti od spratnosti, od toga da li ima lift i centralno grejanje, od složenosti održavanja, a plaćaće se na osnovu kvadrature.

Dragana Udovičić/Ilustracija 
foto: Dragana Udovičić/Ilustracija

Karl Džordž Lund (48), Kanađanin poreklom a Srbin po opredeljenju, biće novi upravnik zgrade u Ulici Jurija Gagarina na Novom Beogradu.

i Valjevo nema gradsku odluku o tome kako će funkcionisati odnos upravnik-stanari, a onih profesionalnih ima pet koji će svoje usluge naplaćivati od 250 do 300 dinara po stanu. Profesionalni upravnici Čačka, njih pet, odlučili su se za cenu od 300 dinara po stanu za najosnovniji paket administrativnih poslova. Iz Gradske uprave kažu da je ovu cenu odredilo tržište, ali da će ona svakako biti veća kada bude doneta skupštinska odluka o angažovanju prinudnih upravnika. Procenjuje se da u Čačku neće biti dovoljno ovih činovnika, jer ima oko 500 objekta.

Dragana Udovičić/Ilustracija 
foto: Dragana Udovičić/Ilustracija

Međutim, i cena usluga upravnika se menja sa obimom njihovog rada - ukoliko u njihov delokrug ulazi održavanje dvorišta ili čišćenje hodnika, plaćaće se i 800 dinara po stanu. U Subotici upravnik naplaćuje dodatno knjigovodstvene usluge jer će se zgrade voditi kao poslovne jedinice. To može da preuzme i gradska direkcija.

U gradovima kao što je Beograd i Novi Sad velika je trka među upravnicima i firmama koje takođe mogu voditi zgrade - agencije traže nešto manju sumu za svoje usluge, ali upravnici tvrde da tu ima caka.

Dragana Udovičić/Ilustracija 
foto: Dragana Udovičić/Ilustracija

- Oni dodatno naplaćuju održavanje zgrada koje upravo rade njihovi zaposleni pa na kraju stanari prođu mnogo skuplje. Kao profesionalni upravnik dužan sam da za određene investicije prikupim ponude nekoliko firmi i da zajedno sa stanarima odaberem najbolju ponudu, a agencija koja se bavi održavanjem preko svog upravnika zgrade može da nametne svoje firme za određene radove, što može da košta stanare skuplje - tvrdi Nikola

Ristović, profesionalni upravnik, dodajući da profesionalni upravnici zalažu sopstvenu imovinu i minimum 10.000 evra kao garanciju za svoj rad.

(Kurir.rs/Blic/Foto: Filip Plavčić/Ilustracija)