DETE POGINULO NA ALJKAVO OBELEŽENOM PEŠAČKOM PRELAZU: Da li je mali Nikola (8) izgubio život zbog nemara putara?

Nebojša Mandić/Ilustracija

Tragična smrt dečaka Nikole Barjaktarevića (8), koji je stradao kada je u Bečmenu na njega automobilom naleteo Nikola Čobanović (26), možda je i mogla biti izbegnuta da je izvođač radova iscrtao zebru u Glavnoj ulici nakon obavljenih radova i jasno istakao znak.

U Bečmenu je i dalje muk, a na mestu nesreće zebre koja je bila na putu pre radova i dalje nema. Znak za pešački prelaz teško se vidi jer ga većim delom zaklanja obeležje autobuskog stajališta.

Zašto je to tako?

Oko dva kilometra puta između Bečmena i Petrovčića rekonstruisali su radnici "Beograd puta" nedavno, pa se asfalt još crni, a žute iscrtane oznake za autobusku stanicu jasno su vidljive. Ključno nedostaje: zebra na kolovozu.

Je li ovaj nemar izvođača radova glavom platio odlikaš iz obližnje OŠ "Dušan Vukasović Diogen"? Saobraćajni eksperti misle da je napravljen veliki propust.

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, u vezi s pitanjem odgovornosti nema dilemu.

- Ako signalizacija nije propisno postavljena - odgovara onaj ko je izvodio radove. Naš zakon u ovim slučajevima je dobar, ali je problem što se retko primenjuje - objašnjava profesor Vujanić.

On je - u svojstvu veštaka na brojnim suđenjima za saobraćajne nesreće širom Srbije - svedočio nizu sudskih odluka koje nisu obuhvatale izvođače radova, a sa teškoćom se priseća slučajeva u kojima su nesavesni graditelji odgovarali krivično.

- Evropski standard je da u oko 10 odsto slučajeva odgovornost za nesreću snosi izvođač radova na putu, u Nemačkoj i do 14 odsto. Kod nas - manje od jedan odsto. I onda, imamo situacije poput one od pre dve godine kada je u jednoj ulici u Beogradu semafor istovremeno pokazivao vozačima iz jednog pravca crveno, a iz drugog žuto, pa pogine tročlana porodica... - priseća se Vujanić.

Dragana Udovičić 
foto: Dragana Udovičić

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, ukazuje na zakonsku normu prema kojoj je svako ko na bilo koji način ukloni signalizaciju sa puta zbog renoviranja dužan da je u najkraćem roku vrati.

- Nažalost, taj najkraći rok se u Srbiji ne meri minutima, nego danima i mesecima, godinama ponekad. Kod nas je praksa da mnogo vremena prođe pre nego što se signalizacija vrati a put je uveliko pušten u rad - kaže Okanović.

Nema sumnje da je osim vertikalne na putu neophodna i horizontalna signalizacija, ali tek će veštačenje - brzine vozila, mesta, položaja autobusa iz kog je dečak izašao - utvrditi i kolika je krivica vozača.

"Beogradput" renovirao ulicu

- Građevinski radovi su završeni 9. maja i uspostavljena je vertikalna saobraćajna signalizacija. Po članu 20. Zakona o bezbednosti saobraćaja, učesnici u saobraćaju dužni su da postupaju po saobraćajnim znakovima i kada se njihovo značenje razlikuje od značenja oznaka na kolovozu i trotoaru. Tokom godine se sukcesivno obeležava i obnavlja horizontalna signalizacija, a dinamika radova uslovljena je vremenskim uslovima i našim kapacitetima - rečeno je u „Beograd putu“.

(Kurir.rs/Blic)