Špijuniranje korisnika

BIVŠI MENADŽER FEJSBUKA OTKRIO: Krali smo podatke svima koji su koristili ove aplikacije na društvenoj mreži

Foto: Profimedia

Bivši menadžer u Fejsbuku, Sendi Parakilas rekao je da su profili korisnika 'roba' koja se svaki dan prodaje. Otkrio je da su se od gotovo svih korisnika krali podaci.

"Na Fejsbuku sam radio 2011. i 2012. godine. Vodio sam tim koji je bio odgovoran za sprovođenje pravila o zaštiti podataka korisnika na Fejsbukovoj platformi za aplikacije. Ta platforma je uključivala i dobro poznate i popularne igrice poput "Kendi Kraša" i "Farmvila", kao i mnoge druge, počinje za Vašington Post svoju priču Parakilas, jedan od bivših menadžera Fejsbuka.

Fejsbuk u to vrijeme nije baš previše brinuo o zaštiti podataka korisnika, a afera s Kembridž Analitikom pokazala je da se to nije promenilo ni narednih godina.

"Pre nego što ispričam kako se Fejsbuk odnosi prema takvim pitanjima, treba objasniti kako te platforme funkcioniraju. Svaki put kada korisnik prihvati neku aplikaciju koja se spaja preko Fejsbuka pojavi mu se disklaimer u kojem se od korisnika traži dozvola da aplikacija pristupi podacima na korisnikovom Fejsbuk profilu. Aplikacija u nekim slučajevima traži samo pristup onim podacima koji su na vašem profilu javni, poput imena i prezimena, fotografija, vaših lajkova, i još nekih podataka koji nisu javni.

U vreme kada je Kembridž Analitika skupljala podatke o korisnicima, Fejsbuk je dozvolio programerima pristup i podacima vaših prijatelja, iako ti prijatelji nikad nisu ni instalirali tu aplikaciju niti su pristali da ta aplikacija koristi njihove podatke. To je programerima omogućilo da vrlo brzo stvore ogromne baze podataka. Postojao je način da se isključi opcija da aplikacija ima pristup podacima vaših prijatelja, ali ta se opcija nalazila duboko u Fejsbukovim postavkama i to ne baš na svim jezicima, ali vrlo malo korisnika je znalo za tu opciju. Ono što je najgore, jednom kad bi podaci s Fejsbukovih servera prešli kod programera, Fejsbuk više nije imao kontrolu nad njima niti je znao u kakve će se svrhe ti podaci koristiti.

Istina, Fejsbuk je napravio listu pravila kojima su se branile određene stvari, poput prodaje ili ustupanja podataka o korisnicima trećim stranama, ali problem je u tome što Fejsbuk nije imao alate pomoću kojih bi saznali je li neko ta pravila prekršio, što ne smanjuje njihovu odgovornost. Isto tako, postoje brojni primeri koji pokazuju da su ta pravila bila samo mrtvo slovo na papiru.

Evo jednog primera da je Fejsbuk rešavao, odnosno nije rešavao probleme sa zloupotrebom korisničkih podataka, a kojj je Parakilas verno opisao.

"Krajem 2011. godine Fejsbuk je otkrio da jedna aplikacija, zvala se Klout, po Fejbuku otvara 'profile duhove' dece. Te javne profile nisu otvarala prava deca, već su se pravili na osnovu podataka koje je aplikacija Klout prikupila od korisnika koji su je koristili. Moj posao bio je da nazovem šefove Klouta i pitam ih da li tom aplikacijom krše neko od pravila Fejsbuka, jer ja nisam mogao da vidim niti da znam šta sa tim podacima rade. Uveravali su me da nisu prekršili nijedno pravilo. Ja sam im ponovio da moraju da se drže naših pravila i to je bio kraj razgovora. Fejsbuk nije preduzeo ništa po tom pitanju niti su sprečili Klout da nastavi da prikuplja podatke o korisnicima.

Klout je čak i bila aplikacija za koju se javno videlo da krši pravila, ali Parakilas upozorava da su se znatno gore stvari događale s aplikacijama koje nije bilo tako jednostavno otkriti. Parakilas je uveren da postoji jedan jedini razlog zbog kojeg Fejsbuk nikada nije javno priznao takve stvari niti su upozoravali korisnike o tome, a to je što nisu hteli da javnost sazna o velikoj rupi i slabosti sistema koji brine o sigurnosti podataka.

"2012. godine priredio sam veliku prezentaciju glavnom menadžmentu u kojem sam im predstavio sve mane našeg sistema. Objasnio sam da smo ostavili jako puno rupa i da su naši korisnici izloženi opasnim stranim uticajima. Svima sam taj dokument poslao, ali sam dobio vrlo mali, gotovo nikakav povratni odgovor.

Koja je trenutno najsigurnija aplikacija dostupna svakom korisniku mobilnog telefona?

Prema najnovijim istraživanjima, aplikacija koja vam može pružiti maksimalnu zaštitu tokom komunikacije preko vaših mobilnih telefona je Biocoded aplikacija. Potražnja za nekom aplikacijom koja će pružiti sigurnost i slobodu prilikom komunikacije je završena, jer su stručnjaci iz ove firme uspeli da naprave najveću moguću zaštitu vaših podataka.

Foto: Promo

Biocoded je aplikacija koja vam omogućava trenutno najviši mogući stupanj zaštite tokom komunikacije. Ova aplikacija poseduje dvostruki zaštitni protokol koji vam omogućava potpuno bezbednu komunikaciju. Biocoded aplikacija je proverena I odobrena od strane nezavisnih bezbednosnih agencija.

Dok koristite ovu aplikaciju vaše poruke i pozivi su enkriptovani, a najzanimljivija opcija u okviru Biocoded aplikacije su kriptovan “group chat” i vremenski ograničene samo-uništavajuće poruke. Praktično svi podaci koje pošaljete ili razmenite u okviru ove aplikacije su potpuno zaštićeni i niko im ne može pristupiti čak iako vam ukradu telefon ako imate podatke zaključane unutar ove aplikacije.

Edvard Snouden je preporučio Signal, kao aplikaciju koja nudi najveći stepen sigurnosti podataka. Međutim, pojavom Biocoded aplikacije, Signal je je dobio realnu konkurenciju i možda čak izgubio vodeću poziciju, jer Biocoded štiti vaše podatke bolje čak i od Signal aplikacije, što potvrđuje i činjenica da je sigurnostne sile nekih zemalja koriste za internu komunikaciju. Na taj način svaki korisnik ove aplikacije praktično ima najvišu moguću zaštitu podataka na svom telefonu I u komunikaciji preko interneta.

Aplikacija je dostupna na svim mobilnim uređajima (Android, iOS i Windows), a više informacija možete pogledati OVDE.

Kurir.rs/24sata.hr

Foto: Profimedia