HRVATSKA KUPUJE BORBENE AVIONE I U TEŠKOJ JE DILEMI: Biraju između jeftinijeg krša i ganc novih, a papreno skupih!

printscreen hrt.hr

Posle nekoliko meseci odgađanja predsednica Kolinda Grabar-Kitarović i premijer Andrej Plenković napokon bi trebalo da donesu odluku čije borbene avione će da kup Hrvatska, da li nove švedske "gripene", ili polovne izraelske F 16.

Danas se sastaje Veće odbrane kako bi doneli odluku o nabavci vojnih aviona. Ministar obrane Damir Krstičević će gotovo sigurno preporučiti kupovinu polovnih borbenih aviona od Izraela. Već dugo se javnosti predstavlja kao najbolja izraelska ponuda, zato što je najjeftinija. Hrvatska bi po njoj za 500 miliona dolara dobila 12 aviona "F 16 barak" sa naoružanjem. Uz to su Izraelci u cenu uključili i simulatore i obuku pilota.

Glavni konkurent Izraelcima bio je švedski Sab sa svojim "gripenom JAS 39". Šveđani su za 12 novih aviona tražili 700 miliona evra, i to bez naoružanja koje bi Hrvatska trebalo posebno da platiti. Međutim, nije sve toliko jednostavno.

Printscreen Večernji.hr 
foto: Printscreen Večernji.hr

Izraelski avioni, iako modernizovani, stari su tridesetak godina i mnogo su borbeno eksploatisani. To ne znači da će doći s rupama u trupu, ali 30 godina letenja uz sve popravke i modernizaciju je ipak 30 godina letenja. Avioni koje nude Izraelci samo su nekoliko godina mlađi od sadašnjih MiG 21. Hrvatska ih kupuje da joj štite nebo u sledećih 30 godina.

Drugi problem je što nisu prilagođeni domaćoj infrastrukturi. Prema tvrdnjama stručnjaka sve hangare bi morali da preurede i prilagode izraelskim avionima. Ni piste sa kojih poleću hrvatski vojni avioni ne odgovaraju u potpunosti standardima koje zahteva F 16. , a to su sve dodatni troškovi.

Printscreen Wikipedia 
foto: Printscreen Wikipedia

Treći problem je pitanje iz koje serije dolaze izraelski avioni, jer postoje dve serije. Jedna je Blok 30 koja ne može dalje da se modernizuje na novije, pametnije verzije naoružanja, niti može da im s eproduži vek trajanja. Druga je Blok 40, odnosno "barak II", koja je toliko modifikovana da ni oblikom ne liči na F 16. Taj tip aviona je proizveden u samo 62 primerka pa postoji bojazan da Hrvatska neće imati gde da nabavi rezervne delove, a kako javljaju hrvatski mediji upravo ti avioni su ponuđeni na prodaju.

Treća mogućnost je da Izrael prodaje seriju Nec, a u nju spadaju avioni koji uopšte ne lete i odavno su uskladišteni. Iako Izraelci garantuju svu tehničku oni su sami već odustali od daljeg razvoja na temelju F 16 zbog čega je teško poverovati da će samo zbog Hrvatske održavati skup razvoj. Ni jedna od tih opcija nije pretjerano dobra za Hrvatsku.

Kurir.rs/Index.hr

Foto printscreen HRT