Padu aviona "supergaleb G4" koji se u sredu srušio kod Kovačice prethodio je let na visini većoj od 5.000 metara. U ovom pojasu pokojni pilot major Robert Kaloci (48) i njegov kolega Aleksandar Matić (40) uvežbavali su zadate manevre u okviru obuke za zvanje opitnih pilota.
Letelica je naglo izgubila visinu, da bi se koji trenutak kasnije posada katapultirala iz aviona koji se velikom brzinom spuštao ka tlu.
Ovi detalji poslednjeg leta vojnog aviona evidencijskog broja 23742 u središtu su pažnje komisija koje ispituju okolnosti uzroka ove nesreće. Tužilaštvo, kao i stručni timovi Komande ratnog vazduhoplovstva rasvetljavaju sve detalje koji su prethodili padu letelice i smrtnim povredama pilota Kalocija.
Ključ odgonetanja ove vazduhoplovne tragedije u rukama je povređenog pilota Matića, koji se oporavlja na beogradskoj VMA. Njega su i u četvrtak u bolnici posetili ministar odbrane Alekdsandar Vulin i načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković.
"Zdravstveno stanje majora Aleksandra Matića je stabilno i on se uspešno oporavlja", rekao je u četvrtak zastupnik načelnika VMA pukovnik prof. dr Miroslav Vukosavljević.
Iskaz povređenog pilota doneće odgovor na ključna pitanja istražnih organa - da li je nesreći kumovao mehanički kvar na letelici i da li je posada mogla ranije da napusti avion u padu.
Na ova pitanja u četvrtak u Ministarstvu odbrane nisu imali odgovor.
"O uzrocima nesreće i svim drugim okolnostima moći će da se razgovara tek pošto stručne komisije završe svoj posao, uključujući i razgovor sa pilotom Matićem", kratko je rečeno u Ministarstvu.
Stručni timovi narednih dana ispitaće sve rasute delove letelice koja se zarila duboko u zemlju. Komisija će uraditi ekspertizu izbacivog sedišta "martin bejker", kao i očuvanih sklopova "supergalebovog" avio-motora.
U Vojsci Srbije ne isključuje se ni verzija da su piloti propustili povoljniju poziciju za katapultiranje želeći da spasu defektni avion. A u blizini Kovačice, gde se vojni avion srušio, ekipa od oko 15 inženjera Vojske Srbije započela je u četvrtak oko 13 časova izvlačenje aviona. Letelica se srušila na njivu, levo od puta ka Idvoru i Vršcu, pošto su se njeni pilot i kopilot katapultirali i s padobranima pali u atar preko puta.
Oko kratera koji je napravio avion prilikom pada, u četvrtak su osim inženjera bili i pripadnici vojne policije i članovi komisije za ispitivanje uzroka pada. Pored mesta tragedije bili su parkirani vojni kamioni, i automobili, kao i dva vučna voza, takozvane labudice kojima su dovezeni bageri.
Njihov rad, iz daljine, posmatrali su meštani, čudeći se kako je od siline udara, avion bukvalno nestao "porinuvši" u meku zemlju. Ostavio je "rupu" prečnika oko četiri, a duboku gotovo sedam metara.
Dok deo ekipe sakuplja delove rasute i desetinama metara od mesta pada, bageri raščišćavaju zemlju iz kratera, sloj po sloj, da bi inženjeri mogli da rade.
(Kurir.rs/Večernje novosti/Foto: Dragana Udovičić)
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
(KURIR TV) TELO POGINULOG PILOTA HELIKOPTEROM PREBAČENO ZA BEOGRAD