JEDINA NA SVETU: Ova država će imati besplatan javni prevoz ZA SVE!
Talin, prestonica Estonije, jedan je od retkih evropskih gradova koji se može pohvaliti petogodišnjim besplatnim prevozom za sve građane.
O besplatnom javnom prevozu građani su se odlučili na referendumu koji se održao pre pet godina, a Alan Alakula, šef kancelarije EU u Talinu kaže kako bi o svim dugoročnim planovima građani morali da imaju pravo glasa.
Grad ne samo da pokriva sve troškove prevoza, već na taj način i profitira. Prema Alakulinim rečima, grad je već zaradio dvostruko više nego što je izgubio od kada je uveo besplatan prevoz.
"Srećni smo da vidimo da sve više ljudi prijavljuje Talin za mesto stalnog prebivališta, kako bi koristili javni prevoz", rekao je Alakula.
Od besplatnih autobusa, tramvaja i vozova najviše benefita imaju upravo oni kojima su i najpotrebniji, odnosno ljudi sa niskim i srednjim primanjima. Međutim, Alakula ističe da besplatan prevoz stimuliše i mobilnost onih bogatijih.
"Jednostavno, češće izlaze zbog zabave, u restorane, barove i bioskope. Tako konzumiraju lokalna dobra i usluge, i verovatno je da će potrošiti više novca, i to češće. To pokreće lokalne biznise", objasnio je Alakula.
Talin u isto vreme sprovodi mere koje prevoz automobilima i privatnim sredstvima čini manje privlačnim. Pre uvođenja novih pravila za javni prevoz centar je bio pretrpan automobilima, ali se situacija sada popravila zbog povećanja cena parkinga.
Međutim, i kada oni koji nisu iz Talina ostave automobile na parkingu, ne samo da mogu da koriste prevoz besplatno već ne moraju da plaćaju ni parking. Kada im je ponuđena dobra alternativa ljudi se više nisu žalili na visoke cene parkinga.
Vlada Estonije sada planira da uvede besplatan javni prevoz u celoj zemlji. Nakon što je to učinjeno u Talinu, ljudi iz drugih mesta su počeli da traže iste benefite, a plan je da se to sprovede čak i u ruralnim krajevima.
Ipak, kako kaže Alakula, primer Talina nije univerzalan za sve evropske gradove. Pojedini gradovi Poljske, Francuske i Nemačke već su realizovali besplatan prevoz ili im je u planu. Međutim, pojedini gradovi pribegavaju parcijalnim rešenjima, od besplatnog prevoza za vikende, ili nižim cenama van špica, kao i za penzionere i studente.
Trenutno i Pariz razmatra da uvede besplatan javni prevoz, uglavnom kako bi umanjio zagađenje u centru.
"Kada jednom grad te veličine napravi taj korak, nema sumnje da će i drugi početi da ga prate", zaključio je Alakula.
Kurir.rs/Popupcity.net
Foto: Profimedia/Ilustracija