Odluka

OŠTEĆENI GRAĐANI NIŠA: Sud kaznio toplanu pola miliona dinara

Foto: Marina Lopičić/Ilustracija

U obrazloženju se navodi da je sud „nepobitno utvrdio“ da Gradska toplana do 1. januara 2017. godine nije zaključila pojedinačne ugovore, a bila je dužna da to učini sa svim svojim korisnicima a ne samo novopriključenima

Prekršajni sud u Nišu kaznio je Gradsku toplanu sa više od pola miliona dinara zato što nije zaključila pojedinačne ugovore o snabdevanju toplotnom energijom i ceni usluga sa korisnicima grejanja, što je inače obaveza svih toplana u Srbiji oročena na 31. decembar 2016. godine.

Prema navodima Udruženog pokreta slobodnih stanara (UPSS), koji je pokrenuo ovaj prekršajni postupak početkom prošle godine, ovo je prva presuda te vrste u Srbiji gde po dostupnim podacima veliki broj korisnika daljinskog grejanja još uvek nema zaključene ugovore ove vrste.

U prvostepenoj presudi Prekršajnog suda Gradska toplana Niš kažnjena je sa 500.000 dinara, a tadašnji v. d. direktora ovog javnog komunalnog preduzeća Zoran Stojanović sa 20.000 dinara.

U obrazloženju se navodi da je sud „nepobitno utvrdio“ da Gradska toplana do 1. januara 2017. godine nije zaključila ovakve pojedinačne ugovore, a po članovima 360 i 361 Zakona o energetici bila je dužna da to učini sa svim svojim korisnicima a ne samo novopriključenima. Zbog toga je sud „na nesumnjiv način stekao uverenje o opravdanosti zahteva za pokretanje postupka“ i utvrdio da „u radnji okrivljenih ima obeležja prekršaja“.

Prekršajni sud nije uvažio kao validne argumente koje su tokom postupka izneli predstavnici Gradske toplane, a pre svega njihovu ocenu da se zakonska obaveza zaključivanja ovakvih ugovora „odnosi samo na nove kupce“.

Predstavnici Toplane su naveli i da gradska Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj nije u roku dostavila model ugovora o snabdevanju toplotnom energijom, što je bila njena obaveza. Uprkos tome, Gradska toplana je „počela da zaključuje ugovore prema modelu koji je sama izradila sa novopriključenim korisnicima“, naveli su oni. V. d. direktora Stojanović je dodao da UPSS nema aktivnu legitimaciju za pokretanje spora, ocenjujući pri tom da to udruženje, koje se inače „politički deklarisalo“, na ovaj način „prikuplja jeftine političke poene“.

– Ovakva presuda je presedan jer niko u Srbiji do sada nije tražio zaštitu prava potrošača ove vrste. Pošto je Zakon jasan i precizan, sud nije mogao da donese drugačiju presudu, iako je postupak trajao predugo, pa smo pokazali da je borba „protiv sistema“, a za zaštitu komunalnih prava građana moguća. Pozivamo sve građane u Srbiji koji misle da na ovaj način treba da pokažu svojim toplanama da moraju da poštuju zakone da pokrenu prekršajne postupke – kaže Đokica Jovanović, član Upravnog odbora UPSS-a.

Jovanović ocenjuje da je poseban problem što je niška Toplana ponudila građanima na potpisivanje tipski ugovor, koji je sama sastavila, a pri tom ga objavila na „prilično nevidljivom“ mestu na svom sajtu. Problem je utoliko veći što se na taj monopolistički i bahati način, ponašaju i druga javna i javno- komunalna preduzeća.

– Ne može Toplana sama da sastavi dokument, u potpunosti odredi njegovu sadržinu, „odreže“ cenu usluge, a sve to bez ikakve javne rasprave ili konsultacija sa građanima, koje samo zove da ga potpišu. Takav dokument je jednostrana odluka Toplane, a ne ugovor koji uvek sastavljaju dve strane – kaže Jovanović.

Aktuelni direktor Gradske toplane Niš Predrag Milačić kaže da to preduzeće upravo priprema žalbu na ovu presudu, koja između ostalog „ima i puno materijalnih netačnosti“. On je uveren da će presuda „pasti“.

– Mi pojedinačne ugovore sa korisnicima zaključujemo još od marta 2016. godine, dakle pre zakonskog roka u kojem smo bili obavezni da to činimo. Reč je o tipskim ugovorima, koji se uglavnom koriste u praksi poslovanja javnih preduzeća, a koji su i pre zakonskog roka objavljivani na sajtu Gradske toplane. Korisnici su, takođe, preko računa za daljinsko grejanje mesecima pozivani da ih sa nama zaključe – kaže Milačić.

On dodaje da je „tačno da Zakon o energetici nalaže zaključenje ovakvih ugovora“, ali da oni „ni na koji način ne menjaju status korisnika daljinskog grejanja“. Korisnici „nisu ni u plusu ni u minusu“ ukoliko zaključe te ugovore, pošto im ne sleduje nikakva privilegija ako ih zaključe, niti kazna ako ih nemaju, kaže on.

Prema podacima Gradske toplane, do sada je u Nišu pojedinačne ugovore o snabdevanju toplotnom energijom zaključio 801 korisnik daljinskog grejanja.

Na sistem daljinskog grejanja u tom gradu priključeno je, inače, oko 28.280 domaćinstava i 2.110 objekata poslovnog prostora.

Još pre dve i po godine ukazano na okolnost da sve gradske toplane u Srbiji od 1. januara 2017. godine krše Zakon o energetici, jer nijedna od njih nije zaključila pojedinačne ugovore sa korisnicima. Nešto kasnije izvestili smo da je i Ministarstvo energetike, još u julu 2016. godine, uputilo cirkularno obaveštenje svim gradovima i opštinama u Srbiji da su toplane dužne da do kraja godine zaključe pojedinačne ugovore sa korisnicima, te zatražilo informaciju da li su ti ugovori zaključeni.

U dopisu je navedeno i da su lokalne samouprave dužne da donesu ili usklade sve propise sa ovim zakonom, uz „pretnju“ da će „pokrenuti odgovarajući postupak pred Vladom Srbije, zahtevajući poništaj akata koji nisu u skladu sa Zakonom o energetici“.