Nije tajna da Google voli tehnički izvrsne web sajtove. Ako želite da vaše internet-stranice budu bolje rangirane u rezultatima pretrage, morate da težite za perfekcijom.
Iako su neki aspekti tehničke funkcionalnosti oduvek bili važni, u ovom članku ćemo se fokusirati na nekoliko razloga zbog kojih vaša stranica ne radi kako bi trebalo.
1. Optimizacija za mobilne uređaje
Posete mobilnih sajtova čine preko 52 procenta prometa na internet-sajtovima širom sveta, pokazuju istraživanja analitičkog portala „Statista“. U zemljama kao što su SAD i Velika Britanija, ovaj broj je bliži 60 posto.
Čak i pre 2018. godine imati dobar mobilni sajt bilo je od suštinskog značaja ako ste želeli da vaše preduzeće zadrži korisnike i da ima što više konverzija. Sada, kada je Google uveo indeksiranje „mobile first“, to znači da će mobilna verzija sajta biti korišćena kako bi se odredila osnova za to kako bi web sajt trebalo da se rangira (umesto ranijeg određivanja prema desktop verziji).
To znači da su mobilni sajtovi bitni za vidljivost na pretraživačima, kao i za konverzije. Ako želite da vaš sajt učinite „mobile-friendly“ ili da ažurirate postojeći sajt za mobilne uređaje, važno je da to uradite na pravi način.
Postoje tri uobičajena rešenja za to:
- m.ekample.com – originalno rešenje; podrazumeva stvaranje odvojene stranice na poddomenu "m." i preusmeravanje mobilnih korisnika na njega,
- dinamički servisi – za svaki uređaj se kreira poseban dizajn sajta; server učitava sajt prema tome sa kog uređaja korisnik pristupa stranici,
- prilagodljivi (responsive) – kreira se i održava samo jedan skup HTML kodova, ali je prikazan različito na osnovu veličine ekrana.
Iako su sva tri rešenja održiva, Google je eksplicitno naveo „responsive“ kao svoj omiljeni metod. Prilagodljivi (responsive) dizajn ima višestruke prednosti. Iz perspektive Googlea, ovo je poželjno rešenje, jer ne postoje preusmeravanja. Sa stanovišta programera i web dizajnera, to znači da treba da se bavite jednim skupom HTML-a, što olakšava izgradnju, održavanje i praćenje sajta.
Ako imate posla sa više sajtova preko m. i dinamičkog servisiranja, praćenje putovanja kupaca postaje mnogo teže, a mnogi tokovi konverzija uključuju posete sa različitih uređaja. U 2018. godini (a i u bliskoj budućnosti), teško je pronaći situacije u kojima „responsive“ dizajn nije najpovoljniji pristup dizajnu.
2. Uzimajte u obzir AMP za sadržaj i oglase
AMP (Accelerated Mobile Page) standard je kreiran u saradnji kompanija Gugl i Tviter (Twitter) kako bi se ubrzalo učitavanje web stranica na mobilnim uređajima. Na ovaj način, mobilnim telefonima će biti potrebno manje procesorske snage da učitaju stranice, ali i manje protoka podataka na internetu za taj proces, što utiče i na uštedu baterije samog uređaja.
Mnogi stručnjaci za digitalni marketing su i u prošlosti podigli „zastave upozorenja“ kad je u pitanju AMP, podstičući web mastere i kolege da procene vrednost koju AMP može zapravo da donese njihovim poslovima pre nego što ulože novac i vreme u implementaciju. Iako i dalje postoji briga za opravdanost ove implementacije, AMP je važan za dovoljno veliki broj preduzeća, a mnogi stručnjaci veruju da će se važnost ovog standarda samo povećavati u budućnosti.
„Konkretno, redovni izdavači vesti i ambiciozni vlasnici e-trgovine trebalo bi da posvete posebnu pažnju AMP-u“, kaže Aron Diks, menadžer u digitalnoj agenciji „Impression“. Budući da AMP zahteva kreiranje novih verzija vašeg sadržaja i upravljanje njima, neophodno je da razmotrite hoće li implementacija zaista koristiti vašem internet-sajtu. Ako to nije slučaj, brzina opšteg sajta bi mogla biti korisniji fokus, s obzirom na to da je prevashodni smisao AMP-a ubrzanje pretraživanja putem mobilnih uređaja.
3. Brzina sajta
S obzirom na to da brzinu sadržaja AMP-a kontroliše Gugl, nema razloga zašto ne možete da postignete veliku brzinu stranice na internetu putem sopstvenih akcija. Arhitektura vašeg servera, izgradnja sajta i keširanje mogu se postaviti na takav način da se vaš sajt brzo učitava na svim uređajima.
Ako je vaš sajt spor, izgubićete se na organskoj vidljivosti i konverzijama. Brzina je sama po sebi rangirajući faktor, ali spori sajtovi će se takođe boriti da zadrže korisnike tokom čitavog perioda posete.
Postoji više različitih načina na koje možete optimizovati brzinu sajta. Pogledaćemo nekoliko njih tako što ćemo razbiti proces učitavanja stranice u četiri opšta (pojednostavljena) dela:
- Zahtev, u kome se zahtevaju podaci o web lokaciji sa servera,
- Odgovor, kada server skuplja datoteke potrebne za kreiranje web stranice,
- Izgradnja, kada pregledač pretvara podatke sa servera u HTML i CSS DOM (document object model),
- Render, kada pregledač doda resurse iz drugih izvora, kao što je datoteka sa JavaScriptom.
Moguće je da optimizujete brzinu svakog od ovih koraka, a kada su sve etape optimizovane, vaš sajt će biti brži nego ikad pre.
Da biste bili uspešan web dizajner nije dovoljno samo da budete kreativni. Odličan web dizajner zna da je funkcionalnost stranice najvažnija, a da biste pravili funkcionalne internet-sajtove neophodno je da baratate setom veština i znanja. Ta znanja i veštine možete da steknete na edukativnim programima i obukama. Obuke bi trebalo da traju najmanje 12 meseci, jer za kraće vreme jednostavno nije moguće steći sva znanja koja su neophodna za zaposlenje. Više o sertifikovanim obukama za web dizajnere kod nas možete da saznate na ovom odseku za dizajn.
(Promo tekst)