TRAMPOV TRGOVINSKI RAT ODNEO PRVE ŽRTVE: Ove velike kompanije su primorane da povećaju cene proizvoda u Americi
Dok se trgovinski rat predvođen SAD sve više zahuktava, pojedine kompanije već počinju da osećaju posledice uvođenja viših carina, posebno one iz automobilskog sektora, ali i ostalih.
Kina je u petak najavila da će uvesti carine na više od 5.200 američkih proizvoda, ako SAD odluči da sprovede najnoviju pretnju o nametanju 25 odsto carina na dodatnih 200 milijardi dolara vrednu kinesku robu.
Početkom godine SAD je uveo i carine na uvoz čelika i aluminijuma iz EU, Meksika i Kanade, na šta su te zemlje reagovale uzvratnim merama.
Zasad je eskalacijom trgovinskog rata najviše pogođena automobilska industrija - tri velika proizvođača nedavno su upozorila da promene trgovinskih politika štete njihovom poslovanju.
Ford i Dženeral Motors smanjili su prognoze dobiti za 2018. godinu, navodeći kao razlog poskupljenje čelika i aluminijuma prouzrokovano američkim carinama. Fijat Krajsler takođe je smanjio prognozu dobiti za ovu godinu, posle pada prodaje u Kini, budući da kupci odlažu kupovine.
I ostale evropske i američke automobilske kompanije već su reagiovale povećanjem cena vozila u Kini. BMW je nedavno objavio da podiže cenu svoja dva modela zbog većih uvoznih carina na američke automobile u Kini. Tesla je takođe objavio povećanje cena dva modela.
Međutim, postoji i pozitivan učinak za Kinu, ističe Ana-Mari Bajzden, vodeći istraživač automobilskog tržišta pri Fitč Solušns.
"Vidjeli smo nekoliko proizvođača automobila, uključujući Teslu, kako ubrzavaju planove o ulaganju u lokalne proizvodne objekte radi izbeegavanja uvoznih carina", rekla je.
I firme iz drugih sektora takođe razmatraju mogućnosti.
"Ironično, neke od najteže pogođenih firmi su američke ili one koje proizvode u SAD-u, iako su američke carine namenjene oporavku domaćih kompanija", navela je Bajzden.
Američki proizvođač motocikala Harli-Dejvidson planira tako da preseli deo proizvodnje iz SAD kako bi izbegao "znatni" teret evropskih carina nastalih kao odgovor na američke carine na čelik i aluminijum.
Neke kompanije u industriji hrane i pića takođe spuštaju svoje prognoze i postavljaju nove cene kako bi mogle da se nose s novim stanjem stvari.
Tajson Fuds, najveći svetski proizvođač mesa, nedavno je smanjio prognoze dobiti, navodeći kako su carine na izvoz američke svinjetine i govedine uzrokovale prekomernu ponudu i posledični pad cena mesa na američkom tržištu.
Koka-Kola je saopštila kako će ove godine povećati cene u Severnoj Americi kako bi nadoknadila više cene prevoza i metala.
Ostale kompanije pokušavaju da smanje obim poslovanja s Kinom kao način izbegavanja carina.
Proizvođač igračaka Hazbro seli proizvodnju iz Kine, američki konglomerat Hanivel želi da koristi više lanaca iz zemalja izvan Kine, a firma za opremanje domova RH planira da smanji količinu robe koju dobija iz Kine.
Međunarodni monetarni fond upozorio je da bi eskalacija nametanja carina i uzvratnih meera mogla da skreše globalni privredni rast za 0,5 odsto do 2020. godine.
Kurir.rs/Vol strit žurnal
Foto: AP