SRPSKI STRUČNJAK OTKRIVA: NIKOLA NIJE POGINUO ZBOG VEZANOG POJASA! Samo u dve situacije ljudi ne stižu da se odvežu

N1 Printscreen

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, kaže da onaj ko ne uspe da otkači pojas posle udesa, ili je izgubio svest, ili se uspaničio

Nakon što je Nikola Milićev (18) iz Velikog Gradišta u ponedeljak poginuo u udesu kod Srebrnog jezera kada je automobil koji je vozio upao u jarak i prevrnuo se, povela se polemika o tome da li bi mladić preživeo da nije bio vezan sigurnosnim pojasom.


Prema nezvaničnim informacijama, tinejdžer je preminuo nakon što nije uspeo da otkopča pojas i izađe iz prevrnutog vozila, pa je ostao zarobljen u sedištu, te se udavio u mulju i vodi koja je bila u jarku. Milićevi poznanici su nakon tragedije komentarisali da bi on možda preživeo da nije bio vezan, ali stručnjaci nikako ne dele njihovo mišljenje.


Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, objašnjava da je sigurnosni pojas projektovan da čuva život i da je svaki od njih napravljen tako da može vrlo lako i jednostavno da se otkopča u kritičnim situacijama.

Privatna Arhiva 
foto: Privatna Arhiva


- Za njih postoje određeni tehnički propisi kako bi mogli da izdrže određenu težinu i silu prilikom udarca. Postavljen je tako da može da se otkopča jednim pritiskom bilo levom, bilo desnom rukom - kaže Vujanić i dodaje da za to što neko nije otkopčao pojas nakon sudara postoje dva moguća razloga.


- Onaj ko ne uspe da otkači pojas, najverovatnije je izgubio svest usled nekog udarca prilikom saobraćajke, a drugi razlog je panika. Moguće je da se osoba toliko uspaniči i da se u trenutku ne snađe - kaže naš sagovornik.

Kurir 
foto: Kurir


On napominje da je pitanje šta se desilo u konkretnom slučaju, ali da to što je mladić bio vezan sigurnosnim pojasom svakako nije uzrok njegove smrti.


- Pojas je pravljen tako da putnika od 75 kilograma zadrži prilikom udara od 80 kilometara na sat, u suprotnom, on mora da pukne. Sve je izmišljeno da pojas ne bude uzrok smrti. Nijedan zakonodavac na svetu ne bi propisao obavezno korišćenje pojasa da on ugrožava život - izričit je Vujanić.

Istorija sigurnosnih pojasa
Spaseno više od milion ljudi


Unapređeni sigurnosni pojas sa tri tačke pričvršćivanja na tržištu se pojavio 1959. godine, a u automobilsku industriju uveo ga je švedski proizvođač automobila "Volvo". Pre toga pojas se nalazio samo u visini struka vozač i bio je pričvršćen u dve tačke. Dešavalo se da takva konstrukcija u slučaju sudara nanese vozaču više štete nego koristi.


Inženjer kompanije "Volvo" Nils Bohlin došao je na ideju da uz postojeći doda još jedan pojas koji bi se prostirao dijagonalno, preko vozačevog torza, i koji bi prilikom sudara zadržao gornji deo tela.

Prema podacima koji su izneti 2009, na pedesetogodišnjicu od izuma savremenog sigurnosnog pojasa, procenjuje se da su zahvaljujući njemu spaseni životi oko milion ljudi širom sveta, dok su kod znatno većeg broja sprečene ozbiljne povrede prilikom sudara.

(Kurir.rs/Foto:N1/Printscreen)