Nikola Milićev (18) iz Velikog Gradišta poginuo je u stravičnoj saobraćajnoj nesreći koja se u ponedeljak uveče desila na Srebrnom jezeru, u vikend-naselju Beli bagrem.
Nikola je izgubio kontrolu i sleteo u kanal u kome je bilo oko 80 centimetara vode. Auto se prevrnuo na bok s vozačeve strane i ostao u kanalu. Nikola, koji je bio vezan sigurnosnim pojasom, nije uspeo da se odveže i izađe iz auta, pa je ostao zarobljen u sedištu i udavio se u mulju - kaže naš izvor i dodaje da su se Nikolini drugari spasli jer nisu bili vezani i da bi se i on, najverovatnije spasao da nije imao sigurnosni pojas.
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, ne deli to mišljenje i objašnjava da je sigurnosni pojas projektovan da čuva život i da je svaki od njih napravljen tako da može vrlo lako i jednostavno da se otkopča u kritičnim situacijama, a da onaj ko ne uspe da otkači pojas posle udesa, ili je izgubio svest, ili se uspaničio.
Bilo kako bilo, jedan mladi život je ugašen a mi vam u nastavku teksta donosimo niz pravila koja treba poštovati ukoliko se nađete u sličnoj situaciji.
Dakle, automobilom ste sleteli sa puta i upali u reku ili jezero. Brzo tonete i jedino što vam prolazi kroz glavu je pitanje; “Hoću li živ izaći odavde?” Ono što uradite u prvom minutu odrediće vašu sudbinu, život ili smrt.
Jedino na šta bi trebalo da mislite je kako što pre da napustite vozilo - u tome su saglasni svi stručnjaci.
Najjednostavnije je pobeći kroz prozor. Međutim, prozor je načešće prvo potrebno razbiti. Tome će najbolje poslužiti specijalni alati koji se mogu kupiti preko interneta, a nisu deo standardne opreme prosečnog vozila. Moguće ih je naći i u specijalnim prodavnicama koje se bave prodajom alata.
Važno ih je montirati na mestu gde će u nesrećnom slučaju biti na dohvat ruke, a ne držati ih na skrivenim mestima i pretincima, savetuju stručnjaci.
Pravilo broj jedan je: Ne paničiti!
Upravo je to ono što je spaslo mnoge živote.
Na internetu se mogu pronaći brojni saveti za spasavanje iz automobila koji tone, međutim oni su često kontradiktorni jer je svaka nesreća drugačija.
Gordon Gisbreht, kanadski naučnik koji je sproveo brojne eksperimente u takvim scenarijima kaže da ni u kom slučaju ne treba čekati da se auto napuni vodom.
- Najveća greška koju možete napraviti je da poslušate savet da treba pričekati da se vozilo samo napuni vodom, a tek onda da pokušate da izađete iz njega. To može samo dovesti do problema.
Dakle, prvo što treba uraditi je osloboditi se sigurnosnog pojasa i otvoriti ili razbiti prozor. Ukoliko su u automobilu deca, najpre treba njima pomoći da se oslobode pojasa.
Zatim, izađite iz vozila i plivajte prema površini. Postoje i dodatni elementi koji vam mogu spasti glavu. Recimo, kada je prozor otvoren, dobro je držati se za rukohvat jer vas bujica može preokrenuti u mestu i izazvati dezorijentaciju.
Ukoliko ste ipak dezorijentirani, očima potražite svetlost i gledajte mehuriće vazduha kako bi znali u kom smeru je površina.
Često se desi nagonska reakcija pa ljudi u panici pokušavaju da zatvore prozore u vozilu koje tone. To je, kako eksperti objašnjavaju, uzaludan postupak jer neće sprečiti prodor vode, već će vam oduzeti dragoceno vreme.
Kako razbiti staklo?
Običan je mit da je prozor moguće razbiti ključem, štiklom ili drugim uobičajenim objektima, što je više puta dokazano u eksperimentalnim uslovima.
Ukoliko pokušavate da probijete staklo samo svojom snagom najverovatnije je da u tome nećete uspeti. Stakla na automobilima su jako tvrda.
Međutim postoje slučajevi kada je ljudima to pošlo za rukom, a nama najbliži i najsvežiji primer je sin naše novinarke Olje Bećković, Luka Višnjić koji uspeo laktom da polomi staklo i izađe iz potonulog automobila.
Takođe, skoro da je uzaludno pokušavati da razbijete šoferšajbnu koja je još tvrđa od bočnih prozora.
Još jedna česta greška je što ljudi u napadu panike pokušavaju da nazovu hitne službe u takvim situacijama. To može trajati i po dva minuta a zlatno pravilo je da je prvi minut presudan za preživljavanje.
Naime, brojne studije su pokazale da u toku prvog minuta automobil još uvek plovi na površini.