Potporni zid koji se tokom jučerašnjeg dana delimično obrušio na Koridoru 10, danas se srušio u potpunosti. Na mestu incidenta je vidljivo da se klizište nije zustavilo, te da se preko ostataka potpornog zida i dalje obrušavaju zemlja, kamenje i razno rastinj.
Juče ujutru, klizište je u potpunosti uništilo oko 500 kvadratnih metara betonske galerije iznad mesta gde se gradi desna traka novog autoputa, navodi N1.
Iz Koridora je potvrđeno da ni juče, ni danas u trenutku obrušavanja potpornog zida u blizni nije bilo radnika, pa samim tim ni povređenih, a po njihovim rečima, obrušavanje zida nije uticalo na ostale radove na izgradnji autoputa, koji su u toku.
U pitanju je potporni zid koji se već tri puta obrušavao u proteklih pet meseci.
Prvi incident dogodio se u martu i tada su nadležni poručili da su obrušavanja na tako zahtevnim projektima uobičajena pojava. Međutim, nakon što se obrušavnaje ponovilo, nadležni su poručili da će angažovati svetske stručnjake.
Juče je na mestu incidenta održan i hitan sastanak svih nadležnih službi sa ciljem da se otkrije uzrok obrušavanja i da se propišu mere sanacije.
Izvođač radova na ovoj deonici Koridora 10 je španski Azvi, a investitor je Evropska investiciona banka.
Struka: Neadekvatne potpore i izbegavanje odgovornosti
Građevinski inženjer Danijel Dašić smatra da u ovom slučaju svako u "svetom trojstvu građevinarstva" snosi deo odgovornosti - projektant, izvođač radova i nadzorni organ.
- Treba da se vidi ko je vršio geomehanička istraživanja tog tla, na toj bazi radi se projekat, na bazi projekta izvođač kreće rad. Ako se desi da izvođač u toku radova vidi da treba zadržati stensku masu, a on vidi da je glina u pitanju kad iskopa, njegova je dužnost po zakonu da prjavi i da traži izmenu projekta. Ima mnogo tih koraka u kojima je neko jednostavno mogao da napravi previd ili da ne želi da komplikuje sebi život. Mislim da svako od njih nosi deo odgovornosti i da oni sad igraju jedan ping-pong - rekao je Dašić za portal Južne vesti.
On dodaje da je stav struke da su na Koridoru urađeni pogrešni tipovi potpornih zidova, neadekvatni sastavu tla, zbog čega očekuje da će se ovakva obrušavanja i dalje dešavati.
- Kao kad biste pokušali da od peska na plaži napravite planinicu, a onda čačkalicama i mrežicama za kosu zadržite da se ne uruši - objašnjava Dašić.
Inače, smatra da je niški Građevinsko-arhitektonski fakultet imao dovoljno stučnosti da učestvuje u izgradnji koridora, te da eksperti Svetske banke koji su angažovani posle nekoliko klizišta, samo zvuče atraktivno.
- Radio sam u Africi, sreo sam eksperte iz Svetske banke i uopšte nemam neko dobro mišljenje. Moje lično mišljenje je da ako odu na niški Građevinski fakultet i laboratoriju za geomehaniku naći će više ekspertize pošto su oni radili veliki broj ispitivanja tog poteza kroz Sićevačku i Grdeličku klisuru. Imaju kompletnu informaciju šta i kako tu treba da se radi, ali nije zanimljivo kad kažete GAF u Nišu, lepše zvuči Svetka banka - dodaje Dašić.
Ovaj stručnjak smatra da Koridor 10 ne može biti završen ni do kraja 2018. godine, a da će i laicima biti jasna situacija oko izgradnje koridora ako se podsete da se na davno građenom "Putu bratstva i jedinstva" nikada nisu rušili potporni zidovi - ni prilikom gradnje, ni decenijama kasnije.
Koridori: Utvrdićemo razloge urušavanja kosine kod Predejana
Koridori Srbije će, sa konsultantima i nadležnima koji učestvuju u izgradnji južnog kraka Koridora 10 u Srbiji u narednih 10 dana utvrditi šta je dovelo do urušavanja zaštitne kosine u Grdeličkoj klisuri kod Predejana, izjavio je danas zamenik šefa projekta "Jug" Leonid Vuković.
Već su angažovani stručnjaci koji će raditi na sanaciji.
Vuković je rekao da su geodetska i merenja stabilnosti konstrukcije ukazivale na to da je ona preopterećena, a da su u junu Koridori Srbije odlučili da se deo kosine dodatno stabilizuje izgradnjom zaštitne galerije i nasipa i da su radovi počeli pre pet dana.
"Nažalost, događaji su nas pretekli", rekao je Vuković novinarima danas u trenucima dok je zemljište iznad autoputa i dalje bilo aktivno.
Na deonici od Grdelice do Caričine doline, ispred tunela Predejane, u dužini od 100 metara, došlo do oštećenja potporne konstrukcije i destabuilizacije dela zaštitne kosine, čija je ukupna dužina 725 metara.
(Kurir.rs/N1/Južne vesti,V.Milić/Tanjug)