Na intervenciju Ministarstva kulture i informisanja, u ponedeljak po podne je iz izloga Kulturno-informativnog centra (KIC) Srbije u Parizu uklonjena skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin.
Sporna skulptura, čiji je autor umetnik Milorad Mića Stajčić, ipak je ostala izložena unutar KIC Srbije u Parizu kao deo postavke srpskog savremenog stvaralaštva pod nazivom "Kraj i početak", umetničke grupe Dimenzija.
Naime, nakon što je skulptura izazvala kontroverze u srpskoj dijaspori, ali i u domaćoj javnosti, budući da je bila postavljena ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa, iz Ministarstva kulture ocenjuju da "takva vrsta sadržaja nije prikladna za KIC u Parizu i predstavljanje jedne države u svetu".
- Prostora za takve umetničke provokacije ima dovoljno. Izlaganje takvog dela nije u duhu zamišljene i pravilno shvaćene misije i zadatka KIC u Parizu, te ovaj događaj smatramo propustom u radu kustosa izložbe i odgovornih u ovoj ustanovi kulture i neprijatnim incidentom koji nije trebalo da se dogodi - navode u saopštenju, u kome objašnjavaju da je predmetnu izložbu podržala komisija Ministarstva kulture koja predlaže programe za KIC. Ipak, delo o kome je reč nije se nalazilo u vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal, te stoga odgovornost za njegovo pojavljivanje u izlogu KIC Srbije pripada isključivo kustosu izložbe i direktoru centra, navode iz ministarstva.
Direktor centra, dramski pisac Radoslav Lale Pavlović, potvrđuje za Kurir da je skulptura uklonjena iz izloga, ali da je zadržana kao deo izložbe.
- Ja nemam pravo da ukidam nečije delo, to može da uradi umetnik lično, kustos ili po naređenju ministarstva, koje ja nisam dobio. Skulptura je uklonjena iz izloga, ali ne mogu da kažem da sam shvatio u čemu je problem, zato što je to ovde u Parizu odlično prihvaćeno. Pošto je u Srbiji sve drugo u redu, nema rijalitija, nego sada je problem jedan umetnički koncept. Ako je ovo najveći problem Srbiji, ja ću onda biti najsrećniji čovek - rekao je Pavlović.
On dodaje da sporna skulptura postoji od 2009. godine, da je više puta izlagana u zemlji i inostranstvu, kao i da je bila kandidat za Politikinu nagradu.
- To što dva bespolna junaka iz stripa izazivaju nečiju prljavu maštu govori o posmatraču. Koncept umetnika jeste da izazove reakcije, to je moderna umetnost, kojom je pun Pariz. Ova izložba je namenjana Francuzima, a ne dijaspori. Nijedan Francuz, ni Englez, ni Amerikanac nije se bunio, a posećenost je izuzetna - poručio je Pavlović.
(Kurir/Sanja Đorđević)