PANČEVO - Novi avion "sova", koji je pančevačka Utva samostalno napravila posle više od 30 godina, uspešno je jutos obavio probni let na aerodromu u Pančevu.
Let je trajao sat vremena, a vodeći projektant na izradi letelice i rukovodilac razvoja i projektovanja u Utvi Aleksandar Petrović je rekao novinarima da će u narednih 10 meseci biti završena sertifikacija, kako bi mogla da počne serijska proizvodnja.
"Sova" je jednomotorni avion, niskokrilac, namenjen za obuku, sportsko i turističko letenje, avio taksi prevoz i panoramsko razgledanje. Može se koristiti i za obuku vojnih pilota, pošto uz odgovarajuću opremu može da nosi naoružanje, dodao je Petrović.
Cena aviona je, kako kaže, između 250.000 i 350.000 evra.
Petrović je rekao da je vrednost razvoja tog aviona ispod milion evra, kao i da očekuje veliku zainteresovanost na inostranim tržištima i da će moći da ispune sve narudžbine kada je reč o broju letelica.
Pilot Zoran Španović je rekao da je "Sova" proizvod domaće pameti i da je ta letelica u kategoriji avionta tipa "cesna" i "pajper". "Sova je izuzetno konkurentan aviona, izuzetnih performansi", rekao Španović dodajući da avion ima najmoderniju digitalnu opremu i može da leti i danju i noću, po svim uslovima.Takođe, jedna od karakteristika letelice je što poseduje mogućnost brze modifikacije.
Program 41 M, poznatiji kao "Sova", finansira preduzeće Jugoimport SDPR koje je od prošle godine većinski vlasnik (97 odsto) Utve. Utva je ugovorila projektovanje, modifikaciju, proizvodnju prototipa, ispitivanje i sertifikaciju aviona.
Utva je posle više od 30 godina uspela da samosalno projektuje, napravi i počne ispitivanje novog aviona. "Sova" predstavlja modernizovanu verziju baznog aviona "Utva 75", koji je namenjen za početnu obuku, sportsko i turističko letenje. Avion se opciono može koristiti za izviđanje, aero foto snimanje i druge operacije.
"Sova" je jednomotorni avion, niskokrilac, kompletno metalne strukture tipa 'ljuska', sa motorskom oblogom i terminezonima od kompozita.Avion je četvorosed konfiguracije ''side by side'', sa fiksnim stajnim trapom, tipa tricikl. Konfiguracija stajnog trapa dozvoljava sletanje na asfaltne i pripremljene travnate piste.
Avion je opremljen jednim, četvorocilindričnim, motorom sa vazdušnim hlađenjem i ''constant speed'' elisom.
Masa praznog aviona je 750 kilograma, dužina aviona 7,11 metara, razmak krila 9,8 metara, a visina 3,14 metara. Maksimalna horizontalna brzina aviona je 230 km na sat, snaga 210 KS, a istrajnost aviona pri ekonomskoj brzini 4,2 sata.
(Kurir.rs/Tanjug/Foto: Marina Lopičić)