Telefon ima svoje prednosti i mane

OVA ŠKOLA U SRBIJI ZABRANILA JE MOBILNE I DESILO SE ČUDO: Ratosiljali se gomile problema! Deca se lepše druže jer telefon nije više statusni simbol

Foto: AP

Kad je nastava u pitanju, nema nikakve koristi - loše utiče na motoriku, deca na časovima tako igraju igrice, a krajnji ishod svega toga je odvlačenje pažnje od gradiva i ometanje nastave. Prednost telefona je ta što roditelji znaju gde im se nalaze deca kada se završi nastava

BEOGRAD - Francuska je potpuno zabranila upotrebu mobilnih telefona, tableta i drugih elektronskih uređaja povezanih sa internetom u osnovnim školama, dok u Srbiji školama je prepušteno da se sa tim same izbore - ne postoje zakonske regulative, pa škole same uvode bontone kada đacima telefon može biti koristan i dostupan.

Učenica drugog razreda niške gimnazije "Svetozar Marković" Lara vratila se nedavno iz Štutgarta kao stipendista gde se upoznala sa nastavom u tamošnjoj školi. Najveći utisak na nju su ostavila pravila korišćenja mobilnih telefona.

Foto: Aleksandar Jovanović/Ilustracija
foto: Aleksandar Jovanović/Ilustracija

- Učenici ne smeju ni da pomisle da koriste mobilni telefon za vreme časa ili malog odmora. Makar učenik samo držao telefon u ruci, profesor je dužan da ga pošalje kod direktora i da mu oduzme telefon. Korišćenje mobilnih telefona dozvoljeno je samo u menzi, za vreme pauze za ručak - ispričala je Nišlijka za list po povratku.

Kada je reč o Srbiji, Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja, objasnila je da deca koriste mobilne telefone i u toku nastave, što ometa čas.

- Kod nas promene se dešavaju veoma sporo, a tako će biti i sa upotrebom mobilnih telefona u školama. Telefon ima svoje prednosti i mane. Kad je nastava u pitanju, nema nikakve koristi - loše utiče na motoriku, deca na časovima tako igraju igrice, a krajnji ishod svega toga je odvlačenje pažnje od gradiva i ometanje nastave. Prednost telefona je ta što roditelji znaju gde im se nalaze deca kada se završi nastava. Telefon je koristan samo ako toj svrsi služi, međutim takav primer moraju pre svega roditelji da daju deci - rekla je za Valentina Ilić, predsednica sindikata obrazovanja.

Foto: Zorana Jevtić/Ilustracija
foto: Kurir

Da se u školu može bez telefona, pokazuje primer OŠ "Radoje Domanović" iz Niša. Oni su prošle godine prvi uveli zonu bez mobilnih telefona.

- Na inicijativu jedne majke, dogovorili smo se svi, i nastavnici i đaci i roditelji, da mobilni tokom boravka u školi ostanu u torbama, isključeni ili stišani, i da se ne koriste. Bilo je nekoliko opomena gde su nastavnici podsetili đake na uspostavljen dogovor.

Cilj nam je bio da ostvarimo bolju komunikaciju, kao i da smanjimo i digitalno nasilje, što smo i učinili. Deca bolje rešavaju sukobe, uglavnom razgovorom, što je u mnogim slučajevima preventivno, tako da ne dolazi do konflikata. Povećana je efikasnost na času, jer nastavnik ne gubi vreme na opomene, oduzimanje telefona - ističe direktorka Dušica Tričković.

Naši đaci koriste mobilne samo na informatici, kaže direktorka Dušica Tričković

Ono čemu se nisu nadali jeste da će rešiti i drugi problemi.

Foto: Youtube Printscreen
foto: Youtube Printscreen

- Telefon nije više statusni simbol, ne prave se razlike među decom. Takođe, đaci imaju bolju komunikaciju sa nastavnicima. Za svaki problem oni bi ranije uzeli mobilni i okrenuli roditelje. Sada se obraćaju nastavnicima, tako da su i oni upućeni u sva dešavanja. Deca su počela i da prave razliku kada je zaista potrebna upotreba telefona, a kada to čine iz dosade.

Upravo zato telefoni mogu da se koriste ako je potrebno povezati naučeno gradivo i praktični deo nastave, kao što to mogu uraditi na časovima informatike - objašnjava Tričkovićeva, dodajući ponosno da su i od Ministarstva prosvete dobili priznanje za ovaj projekat.

Foto: AP/Ilustracija
foto: AP/Ilustracija

Postoje škole u kojima đaci imaju plastičnu kutiju koja stoji na katedri i u kojoj odlože svoje telefone kada krene prvi čas, a nakon poslednjeg časa uzimaju ga nazad.

Dosta nastavnika se žali da u toku nastave nekoliko puta opominju đaka da ne dira telefon, na šta se đak oglušuje. Tako je došlo do sukoba u OŠ "Milan Ilić Čiča" u Aranđelovcu, kada je nastavnik matematike nakon nekoliko opominjanja oduzeo telefon učenici, a onda ga je zbog toga fizički napao njen otac.

- Taj slučaj je još uvek u sudskom procesu. I dalje su telefoni zabranjeni u našoj školi, ali mi ne možemo da pretresamo svih 1.200 đaka. Nakon incidenta smo pooštrili mere i trudimo se da roditelje edukujemo - rekla je za list sekretar ustanove Dragana Vukić.

Foto: AP/Ilustracija
foto: AP/Ilustracija

Za zabranu 87 odsto roditelja

Ministarstvo trgovine nedavno je sprovelo anketu među roditeljima i decom o korišćenju telefona u školama, navodeći da su roditelji čak 87 odsto za zabranu korišćenja telefona u školi dok su deca za to da se ne dozvoli zabrana.

- Ovo je velika rasprava koja se vodi i u zemljama EU i SAD jer ako zabranite deci upotrebu telefona, onda i roditelji moraju sebi da uvedu ograničenja. Mnogo je značajnije da pronađemo pravu primenu tih telefona u okviru nastave - rekla je tada Tatjana Matić.

Foto: Reuters/Ilustracija
foto: Reuters/Ilustracija

Majke spokojnije kad deca imaju mobilni

Porodice koje žive u manjim mestima i gde im se deca vraćaju iz škole po nebezbednim ulicama nisu nikako za to da se telefon zabrani.

- Živim sa troje dece u Višnjičkoj banji, niste svesni kojom putanjom se oni vraćaju iz škole. To su veoma mračne i nebezbedne ulice. To što svako od njih nosi telefon u školu pruža mi kakvu-takvu sigurnost - podelila je Ana.

(Kurir.rs/Blic/B.Janačković/L.Sladojević/Foto: AP/Ilustracija)