Memorijalni kompleks Kadinjača znak je sećanja na borce koji su se žrtvovali 1941. godine, štiteći odstupnicu glavnini partizanskih snaga, ali jednoj domaćoj modnoj kući poslužio je i kao mesto za fotografisanje manekenki u najnovojoj kolekciji.
"Modna kampanja na Kadinjači. Da li postoji nešto sveto u ovoj zemlji, neka granica ukusa, mere, bilo šta?" zapitala se tviterašica Katarina Milićević, objavivši printskrinove Instagram storija modne kuće "P. S. Fashion".
Jedna od fotografija načinjena na Kadinjači već je našla naslovno mesto na sajtu "P. S. Fashion-a", najavljujući novu kolekciju tog brenda.
Katarina je kontaktirala i kompaniju, te je i njihov odgovor objavila.
"Uz prethodnu dozvolu turističke organizacije Užice, fotografisali smo modni editorijal na prostoru memorijalnog kompleksa na Kadinjači. Smatramo da odevne kombinacije nisu neprikladne. Uostalom, kada budete videli sve fotografije, uverićete se i sami", glasio je odgovor napisan sa ps_fashion_official Instagram naloga.
Iz ove kompanije rekli da se snimanje odigralo pre desetak dana uz prethodno odobrenje Narodnog muzeja Užice koji je na uvid dobio fotografije i odobrio njihovo objavljivanje.
- U našem materijalu nisu videli ništa što može skrnaviti taj veliki i značajan istorijski spomenik, jer editorijal i nema tu konotaciju. Lokacija je odabrana zbog njene umetničke lepote i simbolike koju stepenice koje se pružaju ka nebu imaju, a to je večnost, trajanje uspomene na sve veliko i važno - naveli su u odgovoru.
Iz "P. S. Fashion-a" dodali su i da su "spomenici na Kadinjači, takođe, i turistička znamenitost i kao takvi su mnogo puta fotografisani od strane mnogih posetilaca".
- Baš zahvaljujući tome su još dublje urezani u pamćenje. Koliko je puta u različitim kampanjama fotografisan velelepni spomenik Neznanom junaku na Avali i da li je i ta pojava podjednako skandalozna?" rekli su iz ove firme.
Podeljena mišljenja
Dok je većina tviteraša komentarisala da je ovakav postupak nedoličan i nedopustiv, bilo je i onih kojima ne smeta marketinški potez, i kažu da se "memorijalnost jednog mesta ne meri samo grobnim pijetetom" i da "ovakva aktivnost samo pomaže promociji spomenika".
Međutim, oni koji smatraju da je ovako nešto degutantno, držali su se svog stava.
"Život je pobeda nad smrću. No, komercijalna upotreba mesta stradanja je nepoštovanje i nipodaštavanje. Tanke su granice, ali moraju da postoje. Zbog života moraju", bila je decidna Katarina.
"Nije samo umetnička lokacija, nego i kosturnica! Tu su pokopane kosti bele radničke divizije sastavljene od najsiromašnijih i najhrabrijih radnika Užica, što su grad držali svojim telima pod tenkovima, da bi se ranjenici izvukli. Sve što je ostalo od njih je tu pokopano!", glasio je ejdan od komentara.
"Pošto oni skrnave, treba ih oskrnaviti i fotošopirati okolo mrtve borce a manekenke da sede na njima, kao umetnik koji je pokrenuo sajt yolocaust.de na kome postavlja selfije koje su ljudi ufotkali u memorijalnim centrima i logorima i to u ludim pozama", glasila je još jedna oštra osuda, uz koju je priložena i fotografija.
Nepoštovanje spomenika stradalnicima postaje trend
Jedna australijska kompanija, koja se bavi prodajom naočara za sunce, reklamni spot je snimila u Jasenovcu, a bizaran trend pojavio se i u Kragujevcu, gde se mladenci na dan venčanja fotografišu kraj spomenika streljanim đacima "peto tri" u Šumaricama.
(Kurir.rs/Blic, M.Milojković)