JAGOŠ MARKOVIĆ O KOMADU VRAT OD STAKLA: Mladi ne veruju u revolucije, a mi smo krivi za to!
Komad "Vrat od stakla" Biljane Srbljanović se od sinoć nalazi na repertoaru JDP, a reditelj Jagoš Marković ističe da je reč o pravoj velikoj drami u kojoj autorka pruža uvid u društvenu situaciju ljudski i s dušom, sa razumevanjem čoveka, njegovog pada i boli.
"Komad govori na jednom nivou o važnim društvenim, istorijskim temama koje nas se tiču, govori o drami između pojedinca i države, sistema i istorije, ali to nije dovoljan razlog za pozorišnu predstavu. To bi mi bilo malo. Govori i o duši ljudskoj, o boli, i mi to ovde ispovedamo. Revolucija, vera u nju, nevera u nju, tema vere, velika tema revolucije i s druge strane tema apatije u kojoj smo svi danas", istakao je Marković.
Jedna od tema komada jesu, prema njegovim rečima, izneverene nade revolucije, njihov besmisao, njihov pad i nužnost.
"Rekao bih i tema vere i nevere. Stariji su verovali u revoluciju, mladi ne veruju. Videli su poraze i tako percipiraju revoluciju. Taj rašomon mnoštva percepcija čini gustinu drame, gustinu života. Govorimo o tome ko veruje u promenu, pravdu, boljitak, a ko ne veruje i tu smo u tragediji", rekao je Marković u intervjuu Tanjugu i dodao:
"Mene više zanima naša krivica za ono što ostavljamo mladima, koja nije mala. Ostavljamo mnogo nerešenog, mnogo loš društveni sistem, veliki haos, ali oni su sjajni, oni će umeti. Ne mogu da podnesem kad se govori "vidi kakvi su ovi današnji mladi". Ćuti, bre, deda, odlični su, blistavi, pametni. Ako su za neke stvari hladni ili deluju hladni ili ne veruju, e to smo im mi uradili", naglašava Jagoš.
On napominje da je tragedija to što mladi odlaze iz zemlje i to je mrak kojim se bave i u predstavi.
"Sam verujem u revoluciju, ali pre svega u revoluciju sa samim sobom. Mnogo ima posla sa sobom, a onda se širi dalje. Ne volim te priče da je nešto generacijski. Jesu ovde generacijske teme, ali u pozorištu postoji samo generacija talenata i poštenja", kaže Marković.
Navodi da je komad "Vrat od stakla" krik svake generacije, ali ima i mnogo toga ispovednog, ličnog, jer Srbljanovićka analizira stvarnost ljudski i s dušom, sa razumevanjem čoveka, njegove duše, njegovog pada i boli.
"Pod jednim krovom žive tri generacije, svako nosi nasleđe svoje mladosti, a čehovljevski složeni odnosi među članovima neobične porodične zajednice prepliću se s preciznim autorkinim uvidima u društvenu situaciju iz generacije u generaciju".
Komadom "Vrat od stakla" posle 17 godina u pozorište se vratila sjajna Vesna Trivalić, a Marković ističe da je ona pravi umetnik.
"Nisu svi umetnici. Ona je velika umetnica. To je veliki i redak dar. Možete zamisliti koliko sam uživao radeći s njom", zaključio je reditelj.
Kurir.rs / Tanjug / Foto: Tanjug Filip Krainčanić