Jučerašnji "crni dan" na putevima u Srbiji je krajnja opomena nadležnima da nešto urade, upozorio je danas Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
"Ovo je krajnja opomena. Sve što se desilo juče može se desiti i danas. Moglo je da se desi da u toj nesreći učestvuje neki autobus pun dece sa rekreativne, pa da umesto sedam bude 77 žrtava. Hajde to da sprečimo, apel nadležnima da se uvede sistem obaveštavanja i upozoravanja", kazao je Okanović za tv Prva.
On je napomenuo da su ti sistemi sve jeftiniji, kao i mobilni telefoni koje koriste svi, a putem kojih bi vozači mogli da budu upozoreni na vreme.
Okanović je kazao da nije samo magla bila uzrok smanjene vidljivosti na autoputu već i gust dim od paljenja strnjika pokraj autoputa.
Kako je rekao, svi to rade, a zabranjeno je sa bar četiri propisa.
"I prošle nedelje dogodila su se četiri udesa zbog toga. Vatrogasci izlaze na intervencije i rade koliko mogu, ali ima mnogo neprijavljenih slučajeva", istakao je Okanović i dodao da bi, kao trajno rešenje tog problema koje utiče na bezbednost saobraćaja, trebalo da bude takvo da tužulaštvo protiv takvih lica pokreće krivične prijave.
Okanović je naglasio da ljudski faktor jeste uzrok jučerašnjih nesreća, ali ne i jedini.
"Pitanje je šta je država uradila na uspostavljanju sistema za obaveštavanje i upozoravanje vozača na, na primer, maglu", kazao je on i objasnio da tačke za maglu sa strane autoputa nisu dovoljna mera za bezbednost pri magli, jer vozač mora da broji tačke i računa brzinu kretanja vozila.
Trebalo bi da imamo centar za obaveštavanje u okviru kog bi odgovorno lice odredilo gustinu magle i brzinu i obavestilo vozače da oni ne razmišljaju, objasnio je.
Kao drugi, takođe važan problem, Okanović je istakao obuku za vozače u auto-školama koja je potpuno neadekvatna kada je reč o slučajevima guste magle ili nailaženja na neku vanrednu situaciju.
Prema njegovim rečima, polaznici auto-škola se obučavaju kako da pravilno krenu na uzbrdici kada im je podignuta ručna, dok se na testovima vozačima postavljaju "glupa pitanja" a ni jedno o ovakvim situacijama.
Niko se dakle, dodao je Okanović, ne obučava šta zaista raditi i kako se ponašati u situaciji kakva se dogodila juče na autoputu, a to je nailazak odjednom na gustu maglu.
Na pitanje šta zaista treba da rade vozači kada naiđu na veoma gustu maglu on je objasnio da bi vozači najpre trebalo da uključe sva četiri pokazivača pravca, puste gas i polako počnu da usporavaju sve do one mere dok ne prilagode svoju brzinu onoj pri kojoj bi bezbedno mogli da se zaustave kada vide prepreku. Od tog trenutka, najbezbednije bi bilo da se vozač skloni s auto-puta ali samo na onim mestima koja su za to predviđena, poput parkirališta, pumpi..
Drugim rečima, upozorio je, nemojte nikada naglo kočiti i zaustavljati vozilo na autoputu.
U takvim slučajevima, skoro sasvim sigurno možete stradati, jer će na vas naleteti neko.
Ukoliko se i desi da vozač zaustavi vozilo u gustoj magli na autoputu, on mora odmah da izađe iz vozila, udalji se od njega, ali i od autoputa jer ako ostane blizu vozila i tu mu preti opasnost. Jer, kako je objasnio Okanović, kada na vozilo naleti šleper, tu spasa nema.
U jučerašnjim lančanim sudarima, koji su se dogodili u oba smera na autoputu, na licu mesta je stradalo sedam osoba, a više od 35 povređeno.
U udesima je učestvovalo 40 vozila, među kojima je bilo čak 16 kamiona.
Autoput je bio blokiran u oba smera više sati, na licu mesta su bile brojne ekipe Hitne pomoći, vatrogasaca, Sektora za vanredne situacije, a zvanično, kao uzrok nesreća pominje se gusta magla.
Kasnije se dogodila još jedna nesreća kod Svilajnca u kojoj su četiri osobe poginule zbog nesmotrenog vozača šlepera, koji je potom i priveden.
(Kurir.rs/Tanjug)
POGLEDAJTE BONUS VIDEO: