BEOGRAD - U Srbiji ne postoji jednak pristup visokom obrazovanju, svake godine studenti imaju problem sa plaćanjem školarine, a među njima je sve manje onih iz siromašnih porodica i ranjivih grupa, upozoreno je danas na predstavljanju studije o studentskoj populaciji.
"Ako živite u Beogradu dva puta su vam veće šanse da upišete fakultet, nego ako živite u Preševu ili na severu Bačke", kazao je Nenad Popović sa Univerziteta u Nišu na konferenciji predstavnika projekta Tempus koji je posvećen jednakom pristupu visokom obrazovanju.
Po njegovim rečima, učenik čiji su roditelji obrazovani ima pet puta veće šanse da upiše fakultet od vršnjaka čiji su roditelji sa nižim obrazovanjem.
"Ako spadate u kategoriju siromašnih, studiranje je nerealna ambicija", kazao je Popović.
Slobodan Cvejić sa Univerziteta u Beogradu upozorio je da broj studenata u Srbiji raste iz godine u godinu, ali da deca sa sela i iz siromašni porodica sve manje učestvuju u studentskoj poplaciji i naveo da fakultet upisuju oni iz srednje klase i oni koji žive u većim sredinama.
"Neophodno je omogućiti pristup viskom obrazovanju svoj deci", rekao je Cvejić i dodao da bez visokog obrazovanja nema dobrog pozicioniranja na tržištu rada.
Prorektor Univerziteta u Beogradu Neda Bokan rekla je da je prihvaćena inicijativa da se na fakultete upisuju i pripadnici romske nacionalne manjine i studenti sa hendikepom koji ne ispunjavaju formalne uslove za upis, ali da je problem kako da zadrže status studneta koji se finansiraju iz budžeta ako ne dostignu dovoljan borj bodova.
Predsednik Studentske konferencije univerziteta Srbije Miša Živić ocenio je da treba promeniti sistem finansiranja na fakultetima kako novac ne bi bio ograničavajući faktor pri odluci koji fakultet upisati.
On je naveo da godišnje školarine na fakultetima u Srbiji iznose od 30.000 do 250.000 dinara.
Koorinatorka projekta Tempus "Jednak pristup za sve: Osnaživanje socijalne dimenzije u cilju jačanja evropskog prostora visokog obrazovanja" Gorana Đorić najavila je da će biti pripremljen predlog mera koje država treba da preduzme kako bi se omogućio jednak pristup visokom obrazovanju.