Pojedini prinudni upravnici zgrada zahtevaju od stanara da, pored naknade za njihov rad od 336,80 dinara, na račun stambene zajednice uplaćuju dodatnih 470 dinara na ime troškova za tekuće održavanje zgrade s liftom, iako usluge održavanja zgrade u tom ili većem iznosu već plaćaju preko Infostana na račun JP "Gradsko stambeno".
Na ovu nelogičnost - da dva puta plaćaju za istu stvar - požalili su se Kuriru nezadovoljni stanari beogradskog naselja Medaković, a nadležni objašnjavaju da nema potrebe da dva puta plaćaju istu obavezu čak i ako ju je propisao prinudni upravnik.
- S obzirom na to da stambena zajednica ima zaključen ugovor sa JP "Gradsko stambeno", shodno tome plaća i troškove tekućeg održavanja zgrade tom javnom preduzeću - navode za Kurir iz Sekretarijata grada Beograda za komunalne i stambene poslove.
Ovo potvrđuju i u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, nadležnom za sprovođenje Zakona o stanovanju i održavanju zgrada.
- S obzirom na to da stambena zgrada (nastala po prethodnom zakonu o održavanju stambenih zgrada), a sada stambena zajednica ima zaključen ugovor sa JP "Gradsko stambeno", i pod uslovom da ne želi da menja firmu koja vrši poslove tekućeg održavanja zajedničkih delova, onda to znači da vlasnici ne moraju da izdvajaju neka dodatna sredstva za tekuće održavanje - navode iz ministarstva. Napominju da iznos koji se plaća za tekuće održavanje mora biti usklađen sa zakonskim minimumom, propisanim lokalnom odlukom, koja u slučaju grada Beograda iznosi 469,11 dinara po stanu, pa u tom smislu je neophodno izvršiti preispitivanje i usklađivanje ugovora između stambene zajednice i JP "Gradsko stambeno".
Nadležni, međutim, ističu da, pored tekućeg održavanja, stanari imaju obavezu da po odluci skupštine stambene zajednice plaćaju i investiciono održavanje, s tim što ta sredstva uplaćuju na rezervni fond zgrade i koriste se isključivo na osnovu Programa održavanja zgrade, ali i za plaćanje radova hitnih intervencija. Prema zakonu, investiciono održavanje plaća se po kvadratu stana, za razliku od tekućeg održavanja, čiji je iznos fiksni i jednak za sve stanare.
Predsednik Udruženja profesionalnih upravnika Ljubiša Banovački priznaje da nije upoznat s tumačenjem nadležnih da onaj ko već plaća tekuće održavanje "Gradskom stambenom" ne mora da isto to plaća i u fond zgrade, ali objašnjava da takav zahtev upravnika proizilazi iz toga što "Gradsko stambeno" radi nezakonito.
- Oni redovno održavanje naplaćuje po kvadratu, a čišćenje naplaćuje po stanu, dok se po zakonu redovno održavanje plaća fiksno po stanu, a investiciono po kvadratu. Dalje, u redovno održavanje spada higijensko čišćenje, održavanje lifta, zamena sijaličnog grla, krečenje zgrade, farbanje, zamena stakla i sanitarija, popravka interfonske brave i slični radovi, a mnoge od njih "Gradsko stambeno" neće da obavi u okviru postojećih ugovora o održavanju čak i kada zgrade imaju sredstava na računu, već traže da im se takve usluge dodatno plate - navodi Banovački i dodaje da zbog toga upravnici traže od stanara da dodatno plate tekuće održavanje.
- Taj novac stanari uplaćuju na svoj račun i sa tim mogu da rade šta hoće. A da ne bi dva puta plaćali za isto, mnogi prinudni upravnici već su u ime stanara podneli zahtev za raskid ugovora s "Gradskim stambenim" - rekao je Banovački.
PLAĆAJU OD 250 DO 500 DINARA
U NOVOM SADU NEMA DUPLO
Nebojša Berak, predsednik Udruženja profesionalnih licenciranih upravnika Novog Sada, kaže da u ovom gradu nema duplog naplaćivanja tekućeg održavanja.
- Veliki je kriminal u Beogradu zato što im javno preduzeće naplaćuje po kvadratu. Zakon je izričit - za tekuće održavanje plaćaju svi isto, a kada je u pitanju investiciono održavanje, onda se plaća po kvadratu. Ljudi moraju da znaju da svaki ugovor mogu da raskinu bez obzira na dugovanja. Oni su njima nenormalno naduvali račune, a za te pare ne dobijaju ništa. U Novom Sadu vlasnici u zgradama za angažman profesionalnog upravnika plaćaju mesečnu naknadu u iznosu od 250 do 500 dinara, preko JKP "Informatika" - rekao je Berak.
S. S.
KONFUZIJA OKO PLAĆANJA
I NIŠLIJAMA DUPLI RAČUNI
Plaćanje duplih troškova održavanja postoji i u Nišu, i to u zgradama koje su potpisale ugovore sa JP "Niš stan" pre donošenja novog zakona o stanovanju.
Upravnik jedne od zgrada u Nišu B. P. smatra da je zakon o tome jasan, ali da je nejasno šta je čija nadležnost.
- Nejasnoće u svakom slučaju vladaju povodom tih ugovora s javnim preduzećima, ali jedno je jasno. "Niš stan" je još pre uvođenja upravnika potpisao ugovore s jednim brojem zgrada tako da oni sada održavaju liftove u tim soliterima, ali ne vrše krupne popravke jer se ta suma izdvaja iz fonda za investiciono održavanje. "Niš stan" sigurno neće da dođe da menja sijalice u hodnicima jer se sijalica plaća iz fonda za tekuće održavanje. Dodatnu konfuziju stvara i to što su neki stanovi potpisali ugovore s "Niš stanom" tako da i to plaćaju, a poseban problem su grejne instalacije, čije se održavanje takođe plaća - kaže ovaj upravnik.
M. S.
SUPROTNA TUMAČENJA
RASKID MOŽE, PARE NE DAJU
Stambene zajednice koje nisu zadovoljne uslugom "Gradskog stambenog" mogu s tom firmom da raskinu ugovor, ali je pitanje da li neiskorišćena prikupljena sredstva za održavanje mogu da prenesu na račun svoje zgrade. Dok u Ministarstvu građevinarstva tvrde da to "može tek nakon raskidnog roka i pod uslovom da ta sredstva pripadaju stambenoj zajednici", u gradskoj upravi ističu da to javno preduzeće "nema zakonsku niti ugovornu mogućnost" da stanarima vrati ili prebaci na neki račun višak finansijskih sredstava, koja su stanari stambene zajednice do raskida ugovora uplaćivali za potrebe održavanja, jer se "uplaćena sredstva isključivo koriste za obezbeđivanje održivog razvoja stanovanja".
- JP "Gradsko stambeno", kao preduzeće čija delatnost jeste od opšteg interesa, obavlja hitne i neodložne poslove u svim zgradama s kojima ima ugovor, bez obzira na stanja analitičke kartice, dakle i onda kada su zgrade u minusu - poručuju iz gradske uprave.
CENOVNIK ZA BEOGRAD
Profesionalni upravnik
- 336,80 dinara mesečno
Tekuće održavanje
- 469,11 dinara po stanu u zgradama s liftom
- 360,85 dinara po stanu u zgradama bez lifta
Investiciono održavanje
- 3,13 dinara po kvadratu za zgrade stare do 10 godina, bez lifta
- 4,69 dinara po kvadratu za zgrade stare od 10 do 20 godina, bez lifta
- 6,25 dinara po kvadratu za zgrade stare od 20 do 30 godina, bez lifta
- 7,82 dinara po kvadratu za zgrade stare više od 30 godina, bez lifta
- 4,07 dinara po kvadratu za zgrade stare do 10 godina, s liftom
- 6,10 dinara po kvadratu za zgrade stare od 10 do 20 godina, s liftom
- 8,13 dinara po kvadratu za zgrade stare od 20 do 30 godina, s liftom
- 10,16 dinara po kvadratu za zgrade stare više od 30 godina, s liftom
* Minimalni iznosi po odluci Skupštine Beograda