POGREŠAN FONT I MALI PRORED? Evo kako da izbegnete najčešće dizajnerske greške u tipografiji

Promo

Tipografija na prvi pogled deluje veoma jednostavno – izaberi font, oblik slova, debljinu, veličinu i dodaj boju.

Međutim, kada počnete da istražujete ovu oblast dizajna, već na prvom koraku ćete shvatiti da postoji još mnogo drugih aspekata na koje morate da obratite pažnju. Tipografija se danas tretira kao umetnost, a mnogi dizajneri se opredeljuju za specijalizaciju u ovoj oblasti.

Najjednostavnije rečeno, tipografija ima zadatak da postigne ono što ni jedan drugi element dizajna ne može – da navede ljude da pročitaju poruku.

Ukoliko u tome uspe, niko joj neće pridavati previše značaja, ali ukoliko omane, svi će okriviti dizajnera da nije dobro uradio svoj posao. Zato se prema njoj mora ophoditi obazrivo i istrenirano, kako se ne bi potkradale greške.

Promo 
foto: Promo

A evo koje su greške najčešće.

Nedovoljno razmaka između redova

Lead, odnosno razmak između dva reda pisanog teksta, jeste nešto što često predstavlja izazov za dizajnere.

Jedna od čestih grešaka koje oni prave jeste to što previše gusto pozicioniraju tekst. To znači da ne ostavljaju prostora između redova, što ostavlja utisak zbijenosti i gužve. Zato prosečni čitalac često neće zaustaviti pogled na ovom tekstu, jer će mu delovati prenatrpano i možda ćce pomisliti da je predugačak za čitanje.

S druge strane, ukoliko ostavite previše prostora, možete stvoriti utisak nepovezanosti. Zato se morate osloniti na svoj osećaj i testirati razmak sa drugim ljudima.

Previše razmaka između slova

Takozvani tracking predstavlja razmak između slova u tekstu i uz lead takođe jeste element koji često zbunjuje dizajnere, a može negativno uticati na broj čitalaca.

Iako svaki font ima svoj određeni razmak, koji se automatski primenjuje, on se u praksi često koriguje kako bi deo rečenice mogao da se uklopi u red. To je sasvim u redu, ukoliko su te korekcije neprimetne, ali kad su razmaci vidljivi i razlikuju se od reči do reči, to može izazvati konfuziju i odvući pažnju sa onoga što je zaista važno, a to je poenta samog teksta.

Previše kombinacija

Novopečeni dizajneri često vole da eksperimentišu, što je sasvim u redu.

Međutim, ono što se dešava jeste veliki broj različitih fontova, debljina i oblika slova, koji onda čine zbrku na dizajnerskom rešenju.

Naravno, nekada dva, pa čak i tri različita fonta mogu izgledati sjajno u kombinaciji, ali postoje određena pravila kojih se dizajneri moraju držati prilikom izvođenja te kombinatorike, pa je zato za ove poduhvate neophodno iskustvo u poslu. Zato se za početak ograničite na samo dva do tri fonta.

Loši kontrasti

Dizajneri su estete i svoj konačni sud najčešće donose na osnovu vizuelnih kriterijuma.

Međutim, ono što često zaboravljaju jeste svrha konkretnog teksta – da se pročita. Zato su kontrasti nešto na čemu bi svi trebalo da porade. Tekst sa slabim kontrastom, odnosno u boji sličnoj boji pozadine, teško se može pročitati. To automatski znači da će mali procenat ljudi zapravo potrošiti vreme da se potrudi da to učini.

Najbolji način da testirate čitljivost jeste da skupite oči, jer se na taj način smanjuje osetljivost oka na boje, i tako ćete moći da vidite da li su slova dovoljno dobro vidljiva.

Promo 
foto: Promo

Naučite kako

Prvi korak u učenju dizajna jeste da priznate sebi da ne znate ništa i da morate početi od kvalitetnih osnova. Tek kada to učinite, moći ćete da naučite sve na način na koji vam najviše odgovara. To nećete uspeti na kratkim kursevima od nekoliko meseci, već morate da posvetite učenju barem jednu godinu, uz pomoć mentora sa relevantnim iskustvom.


Upišite obuku za grafički dizajn i napravite prvi korak ka karijeri kakvu ste oduvek sanjali.

(Promo - tekst / Foto:Promo)