Direktor agencije Crvena zvezda Marketing Zoran Avramović održao zanimljivo predavanje studentima Fakulteta za sport i fizičko vaspitanje
Naslov: Predavanje Zorana Avramovića na Fakultetu za sport: Odakle Barseloni miijarda evra?
Zoran Avramović, direktor Crvene zvezde Marketing i autor više knjiga iz oblasti fudbalskog menadžementa, održao je predavanje na Fakultetu sporta i fizickog vaspitanja na katedri za fudbal, profesora Saše Jankovića. Tema predavanja bila je „Fenomen fudbala – odakle Barseloni milijarda Evra? Avramović je na početku izlaganja u prepunom amfitetatru rekao da je „menadžment fudbala 21. veka stalna akcija“:
- Fudbal je najveća multinacionalna kompanija na svetu i najbolji komunikacioni kanal za stvaranje vidljivosti i prepoznatljivosti brenda. Pokušajmo samo izračunati ukupnu vrednost svih robnih marki, oglašavanja, promocije, vrednosti ugovora, tansfera, prihoda od društvenih mreža i na sve to dodajmo ljubav prema fudbalu.Da li je to moguće? Fudbalski menadžmet je kako se vidi daleko više od novca.
A novca je mnogo. Pre nekoliko dana saopšteno je da je još jedan zvučni finansijski zid probijen.
- Barselona je imala profit u 2018. godini 1,28 milijardi dolara. Prosečna godišnja plata člana njenog prvog tima je 12,2 miliona evra. Odakle tako veliki novac? Katalonski nacionalno-društveni klub evoluirao u globalni biznis iz oblasti zabave. Bazična postavka 4P product, price, place, promotion,vremenom se unapređivala, tako da možemo osnovu marketinga izraziti mixom 4P + F.To F je fan – navijači. A svet voli Barselonu. Recimo u Glazgovu se znalo prodati više njenih dresova nego Seltika i Rendžersa zajedno- plastično je objasnio Avramović.
Učesnici ove svojevrsne i sadržajne fudbalske tribine osvrnuli su se i na poslednje događaje vezane za VAR tehnologiju, pogotovo penal u nadoknadi vremena za Mančester junajted protiv Pari sen Žermena nakon koga su Englezi prošli u četvrtfinale Lige šampiona (1:3).
- VAR je samo još jedan od dokaza amerikanizacije celokupnog evropskog sporta. Nisam njegov pobornik. Fudbal je postigao globalnu popularnost zahvaljujući svojoj nepredvidivosti i dramatičnosti. Navedimo u prilog tome da je prošlog leta uz Svetski šampionat u Rusiji bilo 3,56 milijardi ljudi posredstvom televizijskih i drugih digitalnih platformi. Iznenađenja u fudbalu su i velika i učestala i njih navijači vole. Ko je mogao verovati da će Lester osvojiti Premijer ligu Engleske, Vels igrati polufinale Evropskog prvenstva ili da će Ajaks pobediti 4:1 Real u Madridu i proći dalje. To je draž ove igre. Ali, i kod implementacije novih tehnoloških dostignuća u fudbal, na kraju uvek odluči čovek, odnosno ljudski faktor a ne uređaj - rekao je Avramović.
Zoran Avramović je autor pet knjiga o fudbalu („Industrija fudbala, 2004.“, „Fudbal, globalna religija, 2006.“, „Fudbal na prvom mestu, 2010.“ i "Fudbal, srce miliona 2015." i "Kad prestane igra počinje rat, 2016.".
Kurir sport/A. Radonić
Foto: Kurir, Privatna arhiva
POGLEDAJTE BONUS VIDEO: