Niki Lauda, legenda i trostruki svetski prvak Formule 1 preminuo je u 70. godini. Karijeru su mu obeležila tri titule svetskog prvaka ali i stravična nesreća nakon koje su mu dali 'bolesničko pomazanje'.
Tokom vozačke karijere osvojio je titule s dve najveće ekipe, Ferarijem 1975. i 1977, te Mek Larenom 1984. godine. Međutim, mnogi će ga najviše pamtiti po stravičnoj nesreći koja se dogodila tokom trke na stazi u Nirnbergu 1976. godine kada se njegov bolid zapalio, a on je pretrpeo opekotine trećeg stepena na glavi i licu, zbog čega je ostao bez većeg dela desnog uha, kose, obrva i očnih kapaka, koji su mu rekonstruirani operativnim zahvatom.
Uz to je zadobio i teško oštećenje pluća s obzirom na to da se nadisao otrovnih plinova. Iako je u bolnici čak primio bolesničko pomazanje - otpisali su ga i kolege iz vlastitog tima - Lauda je uspeo da se oporavi, a trci se vratio nakon samo dve propuštene trke, iako je te godine ostao bez titule svetskog prvaka.
Titulu je tada osvojio Džejms Hant s prednosti od samo jednog boda i to nakon što je Lauda odlučio da je poslednja trka suviše opasna. Sa staze se odvezao nakon samo jednog odvoženog kruga.
"Kiša je padala dva sata i taj idiot, japanski direktor utrke, došao je i rekao da se trka vozi. Za mene je to bila najgluplja odluka ikada. Odvozio sam jedan krug da Ferari dobije novac i jednostavno sam otišao", citira ga Rojters.
Tragedija sa više od 200 poginulih
Lauda je nakon okončanja F1 karijere svoj put nastavio drugim pistama, konkretnije bacio se u preduzetništvo u avio-transportu. I na tom polju je doživeo tragediju. Naime, avion jedne od njegovih aviokompanija Lauda Air u maju 1991. godine srušio se na Tajlandu ubrzo nakon poletanja s aerodroma u Bangkoku, pri čemu je poginulo 223 putnika i članova posade.
Boing 767-300ER, nazvan po Volfgangu Amadeusu Mocartu, koji je poleteo za Beč, zapalio se i srušio zbog problema tehničke prirode, iako se sumnjalo da je u njemu bila postavljena bomba, kao i da se radilo o pilotovoj greški.
Istraga je pokazala da je uzrok nesreće bila aktivacija potisnih usmerivača usred leta, što se tumačilo kao greška proizvođača Boeinga 767. S druge strane, na stranici Australian Vingsa u analizi misteriozne nesreće piše kako je tokom istrage zabeleženo da održavanje koje su provodili zaposlenici Lauda Aira nije bilo sasvim u skladu s regulativama proizvođača.
Navodno se mesecima pre nesreće konstantno pojavljivala poruka o grešci na "Mocartovim" kompjuterima, ali da niko od tehničara Lauda Aira o tome nije obavestio Boing.
Lično išao na sahrane poginulih
Lauda je vrlo teško primio smrt tolikog broja ljudi, odmah je otputovao na Tajland i vrlo aktivno učestvovao u čitavoj istrazi. Na sahrane putnika čija tela nisu bila identifikovana otišao je lično. Optužbe protiv njega i njegove aviokompanije su odbačene, a u službenom izveštaju istrage tajlandskih avio-stručnjaka piše da uzrok ovog tehničkog problema nikada nije utvrđen.
"Ljudi uvek misle da mi je najgori trenutak u životu bila nesreća na nemačkoj trci. Ali, nije. Kada vodite aviokompaniju i više od 200 ljudi žele da stignu od tačke A do tačke B, a to se ne dogodi... to je druga vrsta odgovornosti", rekao je za Observer 2006. godine.
Niki Lauda svoje je aviokompanije uspešno prodao, pa je tako Lauda Air prešao u vlasništvo Austrijan Erlajnsa.
Prošle godine prošao transplantaciju pluća
Međutim, to nije bio kraj drami u životu nekadašnjeg F1 šampiona. Naime, 1997. i 2005. godine transplantovani su mu bubrezi, a prošle se godine je morao da se podvrgnbe transplantaciji pluća koja su mu bila trajno oštećena nakon stravične nesreće u Nirnburgu.
(Kurir.rs/100posto)
POGLEDAJTE BONUS VIDEO: