U žiži

MOGUĆNOST LEGALIZACIJE MILOSRDNE SMRTI UZBURKALA JAVNOST: Srbija (ni)je spremna za eutanaziju!

Foto: Shutterstock

Test Ljudi koji boluju od neizlečivih bolesti moći će sami da odluče da li žele dostojanstveno da prekrate sebi muke, ukoliko bude usvojen predlog građanskog zakonika

Najnovija verzija građanskog zakonika prvi put u Srbiji predviđa pravo na dostojanstvenu smrt - eutanaziju, a iako će tekst biti objavljen tek danas, uveliko je već rasplamsao polemiku u javnosti.

Iako eutanazija predstavlja pravo pojedinca da mu u izuzetnim slučajevima, najčešće ako je teško i neizlečivo oboleo, život pun bola i muka bude okončan na human način, osnovna dilema relevantnih stručnjaka, sagovornika Kurira, jeste da li je srpsko društvo civilizacijski za to spremno zbog mogućih zloupotreba čiji ishod ne može biti popravljen.

Ljudsko pravo

- Ljudsko je pravo čoveka da ne bude izložen bolu i patnji, pa ako je sposoban da sam rasuđuje, lično smatram da mu treba omogućiti da sam odluči o tome da li želi da okonča svoj život, odnosno da izabere onu opciju koja je za njega najmanje bolna. U tom smislu bi eutanaziju trebalo uvesti u pravni sistem - smatra advokat Ivan Ninić, osnivač Centra za vladavinu prava.

Foto: Damir Dervišagić
foto: Damir Dervišagić

Napominje, međutim, da bi to otvorilo ogroman prostor za zloupotrebe, posebno kada su u pitanju kategorije bolesnika koji ne mogu sami da odlučuju, već odluke o njihovom životu donose njihovi staratelji.

- Imajući u vidu srpski mentalitet i istorijske prilike, mislim da naše društvo još nije civilizacijski spremno i zrelo da predupredi moguće zloupotrebe, pogotovu što se posledice eutnazije ne mogu nikada popraviti - ističe Ninić.

Protiv sam!

Protiv eutanazije je izričito onkolog prof. dr Vladimir Kovčin, koji se svakodnevno susreće s najtežim bolesnicima.

- Lekarska etika nalaže da se sve učini za život pacijenta i ja kao lekar, a verujem ni ostale moje kolege, nikada ne bih mogao da pacijentu ubrizgam smrtonosnu injekciju, kako to predlažu pravnici koji se bave ovom problematikom. To se kao greh kosi i sa hrišćanskom religijom. Ipak, kada gledam moje pacijente koji su u bezizlaznoj situaciji, mislim da i o eutanaziji treba ozbiljno debatovati - smatra Kovčin.

Direktor Lekarske komore Srbije Milan Dinić nije želeo da preliminarno komentariše najavu ozakonjenja eutanazije dok ne bude zvanično objavljen nacrt građanskog zakonika.
- Etički odbor Komore sigurno će učestvovati u javnoj raspravi i doneti zaključe o ovoj temi, ali nakon što taj dokument bude objavljen i vidimo šta je tačno predloženo - poručio je Dinić.


Opipavanje terena
Predlog podložan promenama

Ratomir Slijepčević, sekretar Komisije za izradu građanskog zakonika, ističe za Kurir da će tekst prednacrta biti objavljen danas, dok će se o legalizaciji eutanazije u Srbiji javno raspravljati na savetovanju pravnika u Budvi od 2. do 6. juna.
- Većina članova komisije je za uvođenje eutanazije u zakonik, ali to nije definitivan stav, već želimo da čujemo mišljenja i argumente svih ostalih stručnjaka i javnosti. Tek nakon toga komisija će ponovo razmotriti ovo pitanje i dati svoj konačan predlog - kaže Slijepčević i dodaje da bi nakon eventualnog usvajanja prava na eutanaziju morao biti promenjen Krivični zakonik.

Šta predviđa zakonik
Pravo na dostojanstvenu smrt

Član 86 druge verzije Prednacrta građanskog zakonika propisuje: "Pravo na eutanaziju, kao pravo fizičkog lica na saglasni, dobrovoljni i dostojanstveni prekid života, može se izuzetno ostvariti ako se ispune propisani humani, psihosocijalni i medicinski uslovi. Uslovi i postupak za ostvarivanje prava na eutanaziju propisuju se posebnim zakonom.
Zloupotreba prava na eutanaziju radi pribavljanja neosnovane materijalne ili druge koristi predstavlja osnov za krivičnu odgovornost."


Opšti principi eutanazije
- može se primeniti samo na dobrobit umirućih pacijenata, a ne na sve kategorije obolelih, starih ili bespomoćnih
- preduzima se samo na zahtev, a ne proizvoljno
- u slučaju maloletnog pacijenta ili punoletnog koji nije u stanju da izjavi sopstvenu volju, pristanak daje njegov zakonski zastupnik
- okončanje se obavlja na bezbolan ili minimalno bolan način u cilju prestanka patnje


Treba znati
- eutanazija je reč grčkog porekla i doslovno prevedena znači "dobra smrt"
- u Belgiji, Holandiji, Francuskoj, Luksemburgu, Švajcarskoj, Danskoj, Norveškoj, Austriji, SAD i Kanadi eutanazija je zakonom dozvoljena
- u Grčkoj i Rumuniji eutanazija je zabranjena, a lekar koji primeni te metode može da završi u zatvoru
- u nacističkoj Nemačkoj je eutanazija ljudi bila dozvoljena, a uspavljivanje životinja zabranjeno

Anketa
GLAS NARODA
Treba sam odlučiti


Velika Crnogorac (56), ekonomista
- Za eutanaziju sam, mislim da je to možda i najhumaniji čin koji možemo da uradimo. Teško je, ali mislim da je bolje, a svaka osoba bi trebalo sama da odlučuje za svoj život.

Teško, ali humano

foto: Milica Vujovic


Momčilo Stojiljković (78), penzioner
- Teška je situacija, ali ipak je i humano prekinuti agoniju patnje i bola. Ako ne postoje naznake oporavka i boljitka, onda sam za eutanaziju.

Pravo na prekid patnje

foto: Sonja Spasić


Stefan Kuzmanović (30), video-montažer
- Podržavam, jer ljudi imaju pravo da prekinu patnju i to im niko ne može zabraniti.

Ne treba nam to

foto: Sonja Spasić


Suljo Nahija (59), radnik
- Nisam za to. Svaki čovek ima pravo i treba da živi, ne treba nam još i to.

Kurir.rs/S.Đorđević - M.Vujović

Foto:Shutterstock/Sonja Spasić/Milica Vujović/Damir Dervišagić