Opasno

GINU NA PUTEVIMA I ZBOG APLIKACIJE! Mnogi pijani i drogirani vozači na telefonu prate gde se nalazi policija, pa idu drugom "sigurnom" rutom ugrožavajući tuđe i svoje živote!

Foto: Shutterstock

Mnogi pijani i drogirani vozači na telefonu prate gde se nalazi policija, pa idu drugom "sigurnom" rutom ugrožavajući kako tuđe tako i svoje živote, upozorava Damir Okanović

Aplikacija za smartfone koja otkriva mesta na kojima su stacionirane policijske patrole i koja olakšava njihovo izbegavanje može biti veoma opasna, posebno za pijane vozače!

Foto: Profimedia
foto: Profimedia

Ona im pomaže i daje vetar u leđa da, iako krše zakon, sednu za volan pijani, izbegnu policiju, a pritom ugroze svoj život i živote drugih učesnika u saobraćaju, upozorava Damir Okanović direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja i pita se koliko ljudi je poginulo zbog te aplikacije!

Foto: Sonja Spasić
foto: Sonja Spasić

Ova aplikacija, koja uglavnom nije besplatna, pokazuje korisnicima na kojim mestima se nalazi patrola, takođe i sami korisnici mogu prijaviti gde se ona nalazi, a daje i mogućnost, odnosno mapu i "sigurnu" rutu, koja pomaže da izbegnete policiju od mesta vaše lokacije do odredišta.

Foto: Dragana Udovičić
foto: Dragana Udovičić

Okanović za Kurir kaže da aplikacija nije zabranjena zakonom, ali da je činjenica da je, po pravilu, koriste oni koji žele da se ponašaju nebezbedno u saobraćaju i prođu nekažnjeno.

- Problem je što to koriste alkoholisani vozači i oni pod dejstvom narkotika. Nekoliko puta sam se susreo sa ljudima koji su mi rekli: "Nemam nikakav problem da sednem da vozim pijan, samo uđem u aplikaciju, vidim gde su patrole i idem drugom putanjom i zaobiđem policiju".

- Izbegavaju kazne, krše zakon vozeći u takvom stanju, pritom dovode u opasnost i ugrožavaju svoju bezbednost i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Nemaju ni zadršku, ni strah da će biti otkriveni i zahvaljujući toj aplikaciji se odvaže, usmele i usude da sednu za volan pijani. Pitam se koliko ljudi je poginulo zbog te aplikacije - ukazuje sagovornik Kurira.

Foto: Marina Lopičić
foto: Marina Lopičić

Profesor Saobraćajnog fakulteta dr Boris Antić kaže za Kurir da aplikacije ovog tipa imaju i pozitivne i negativne efekte, kao i da se ne može dati jednostavan odgovor da li je to dobro ili loše.
- S jedne strane imamo nisko stanje svesti u zemlji po pitanju bezbednosti saobraćaja koje treba da se unapredi, a sa druge strane, u razvijenim zemljama sveta se jasno govori gde su policijske patrole. Tu se napušta onaj koncept da policajci iskaču iz nekog žbunja i da budu skriveni, već se jasno govori da će policija tog i tog dana na tom i tom mestu vršiti kontrolu - priča Antić i dodaje da svakako vozači u alkoholisanom stanju ne treba da upravljaju vozilom.

BROJKE


0,2 promila dozvoljen nivo alkohola u krvi
42.000 pijanih vozača prošle godine isključeno iz saobraćaja
1.500 njih upravljalo vozilom s više od dva promila
300 ljudi poginulo na putevima od početka 2019.

KAKO FUNKCIONIŠE APLIKACIJA


- neke od njih nisu besplatne
- omogućava korisnicima da prijave primećenu patrolu
- obaveštava korisnike o mestima gde je patrola
- na mapi se vidi gde su locirane patrole
- nakon što unesete lokaciju i odredište, dobijete rutu kako da izbegnete policiju
- opcija potencijalne patrole prikazuje mesta gde je ranije bila patrola
- aplikacije su dostupne korisnicima u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i BiH

KAZNE ZA PIJANE VOZAČE


- od 0,21 do 0,5 promila kazna od 10.000 dinara
- od 0,51 do 0,8 promila kazna od 10.000 do 20.000 dinara, šest kaznenih poena i tri meseca bez dozvole
- od 0,81 do 1,2 promila kazna od 20.000 do 40.000 dinara, ili 30 dana zatvora, osam kaznenih poena i četiri meseca bez dozvole
- od 1,21 do 1,6 promila kazna od 100.000 do 120.000 dinara ili 15 dana zatvora, devet kaznenih poena i osam meseci bez dozvole
- od 1,61 do 2,0 promila kazna od 100.000 do 120.000 dinara ili 15 dana zatvora, 14 kaznenih poena i osam meseci bez dozvole
- od 2,1 promila zatvorska kazna od 30 do 60 dana ili društveno korisni rad od 240 do 360 sati, 15 kaznenih poena i devet meseci bez dozvole

Foto: Printscreen
foto: Printscreen
Foto: Printscreen
foto: Printscreen

Kurir.rs/ Mina Branković
Foto: Profimedia, Sonja Spasić, Dragana Udovičić, Marina Lopičić