Sve je isto: „Let iznad kukavičjeg gnezda“ je oda slobodi. Danas svi živimo u tom liberalnom kapitalizmu, a pitanje slobode aktuelnije je nego ikad ranije, kaže glumac
Predstava „Let iznad kukavičjeg gnezda“ je moja jedina veza sa pozorištem. Nisam siguran koliko ću još moći da igram Mekmarfija. Ostario sam, ali volim pozorište, kaže Dragan Bjelogrlić povodom 200. izvođenja predstave Beogradskog dramskog pozorišta.
Legendarni tekst Dejla Vasermana premijerno je izveden u režiji Žanka Tomića 5. novembra 2005, dok će jubilej proslaviti 19. oktobra na sceni koja od pre nedelju dana nosi ime „Olivera i Rade Marković“.
- Igramo je već 14 godina. Retko se dešava da se u pozorištu igra nešto tako dugo. Mogao bih o ovom komadu da govorim iz više aspekata. Kad smo počeli da je igramo, na izvođenja su dolazili ljudi koji su gledali kultni film Miloša Formana, a danas u publici sede uglavnom oni koji se prvi put susreću sa tim tekstom - objasnio je Bjelogrlić.
Traganje za slobodom
Prvo izvođenje originalne predstave bilo je 1963. godine na Brodveju sa Kirkom Daglasom u glavnoj ulozi, a srpska verzija jedna je od najviše izvođenih u istoriji.
- Predstava je oda slobodi. Dok god postoji, čovek će tragati za slobodom. Šezdesetih godina više se vodilo računa o slobodi. Ljudi su onda maštali da će sloboda doći s liberalnim kapitalizmom. Danas svi živimo u tom liberalnom kapitalizmu, a danas je pitanje slobode aktuelnije nego ikad ranije - naglašava glumac.
Od premijere do danas do Bjelogrlića dolaze razna tumačenja ovog komada.
- U Mekmarfija ne možete da se ne zaljubite. Obožavam da igram buntovnika. I Boba u toliko hvaljenom „Boljem životu“ imao je tu crtu. Mekmarfi je tim ljudima otvorio vrata slobode. U predstavi su nekada prepoznavali Slobodana Miloševića, a danas sadašnji trenutak. Jedan pametan čovek mi je nakon premijere rekao: „Ti si Srbija, a cela bolnica je Amerika“ - kaže Bjela i dodao:
- Plašim se da nećemo dočekati vreme da ova predstava više ne bude aktuelna. Mi nismo naučili još šta je demokratija.
Čeka dobar tekst
U pozorištu je Bjelogrlić igrao samo uspešne režije preko „Male“ ili „Moje drage“, a za novi angažman biće presudan dobar tekst.
- Nemam ambicija da režiram u pozorištu. Za novi angažman treba da se pojavi dobar tekst - zaključuje.
Kurir.rs / Ljubomir Radanov