POD LUPOM

VLADA SRBIJE POOŠTRAVA KONTROLU FIRMI: Svako radno mesto i dinar na uvid

Tanjug/Slobodan Miljević

Uredbomn o poslovanju do 2022. Vlada od direktora javnih preduzeća traži da je do detalja informišu o ciljevima poslovanja, trošenju para na kupovinu vozila i putovanja, pa čak i o polu i kvalifikacijama zaposlenih

Pored standardnog polaganja računa o poslovanju, javna preduzeća će ubuduće Vladu Srbije morati do detalja da informišu o stanju njihovih finansija, prihodima, rashodima, investicijama, planiranim javnim nabavkama, sponzorstvima, slobodnim radnim mestima, pa čak i kvalifikacijama, starosnoj dobi i polnoj strukturi zaposlenih.

Sve ovo i mnogo drugih detalja predviđa Uredba o poslovanju javnih preduzeća u 2020, kao i u trogodišnjem periodu od 2020. do 2022. godine, koju je usvojila Vlada Srbije 17. oktobra ove godine, a što su ustvari objedinjene smernice za javna preduzeća iz 2014. godine.

Između ostalog, uredba predviđa da se javne nabavke, posebno kupovna vozila, kao i trošenja para na putovanja, honorare i usavršavanja racionalnije planiraju. Konačno se javnim preduzećima koja posluju sa gubitkom zabranjuje da troše novac na sponzorstva i donacije, a isto to važi i za javna preduzeća koja koriste sredstva iz budžeta za finansiranje tekućeg poslovanja, zarade i materijalne troškove.

Kad je reč o investicijama, direktori javnih preduzeća moraće da prikažu kojom dinamikom će one biti sprovođene, ali i da opravdaju sva kašnjenja u njihovoj realizaciji.

Beta/Milan Obradović 
foto: Beta/Milan Obradović

Dragan Dobrašinović iz Koalicije za nadzor javnih finansija kaže da metodološki donošenje uredbe predstavlja dobar smer Vlade Srbije, ali ističe da je pitanje kako će se ona sprovoditi u praksi.
- Mi iz Koalicije odavno smo se zalagali da se nad državnim preduzećima ustanovi neka vrsta starateljstva od osnivača jer su javna preduzeća vremenom postala jedan od ključnih centara korupcije i zloupotreba, a nisu tako vidljiva i na udaru. To im je davalo dodatnu vrstu zaklona za neodgovorno, rasipničko i bahato ponašanje. Metodološki su stvari postavljene ispravno, ali pitanje je kako će to izgledati u praksi jer problem je u tome što ni oni koji će vršiti nadzor nad javnim preduzećima nisu ni u čemu bolji od njih - ističe Dobrašinović.

ČINJENICE

OVO ĆE DIREKTORI MORATI DA REFERIŠU VLADI:

- ciljeve poslovanja za naredni period i njihovu ispunjenost
- na šta će trošiti novac i kako će ga zarađivati
- detalje planiranih investicija
- podatke o zaposlenima po sektorima i njihovim kvalifikacijama
- podatke u upražnjenim radnim mestima
- podatke o polnoj i starosnoj strukturi zaposlenih
- zahteve za novim radnim mestima i planovima zapošljavanja
- da obrazlože planove javnih nabavki od 2020. do 2022.
- da obrazlože sredstva za sponzorstva ili donacije, kao i različite isplate po ugovorima
- da predstave kreditnu zaduženost
- da vode računa da troškovi za službena putovanja, honorare, usavršavanja ne mogu biti veći nego u 2019.
- kupovina službenih vozila mora se planirati racionalno i detaljno obrazložiti
- gubitaši ne mogu biti sponzori

Kurir.rs/Slavica Tomčić Foto: Tanjug/Slobodan Miljević