BEOGRAD - Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije nije odobravao let za avion kojim je putovao generalni sekretar UN Ban Ki Mun, rečeno je u ovom direktoratu povodom pisanja kosovskih medija da je Ban juče čekao u privatnom avionu 45 minuta na beogradskom aerodromu na međunarodni kod za let u Prištinu, a da mu vlasti Srbije to nisu dozvolile.
U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije su rekli da je za letove zvaničnika zaduženo Ministarstvo spoljnih poslova.
Prištinski list Koha ditore piše da je Ban morao iz vazdušnog prostora Makednije da uđe na Kosovo i da je potvrdu te informacije dobio iz diplomatskih uzvora.
Naime, prištinski dnevnik Koha ditore piše da je generalni sekretar Ban Ki-mun stigao u Prištinu sa 45 minuta zakašnjenja, jer zvanični Beograd nije dozvolio da njegov avion preleti preko teritorije Srbije.
"Samo dan nakon susreta najviših srpskih zvaničnika sa generalnim sekretarom UN i izjava da će se maksimalno angažovati na rešavanju problema sa Kosovom, to je opovrgnuto činjenicom da generalnom sekretaru nije omogućeno da njegov avion dobije međunarodni kod i tako preleti preko teritorije Srbije kako bi stigao u Prištinu", prenosi Koha.
Šef najveće međunarodne organizacije je prilikom dolaska na Kosovo zbog toga kasnio 45 minuta, a uprkos pokušajima i zahtevima diplomata, vlasti u Srbiji nisu promenile mišljenje i avion sa Banom je na prištinski aerodrom doputovao preko Skoplja, potvrdili su za prištinski dnevnik diplomatski izvori.
Dnevnik navodi da i ranije vlasti u Beogradu nisu dozvoljavale da se vazdušni prostor Kosova koristi za letove prema Prištini.
Prema pisanju lista, u istoj situaciju kao generalni sekretar UN našla se i nemačka kancelarka Angela Merkel, kada je prošle godine iz Beograda preko Makedonije doputovala na Kosovo.
U Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo Srbije rečeno je da oni nisu ni dobili zahtev za odobravanje leta za Prištinu kojim je trebalo da otputuje generalni sekretar UN Ban KI-mun, ali i da oni i nisu nadležni za takve letove već Ministarstvo spoljnih poslova.
"Direktorat nije dobio zahtev za odobravanje tog leta, a inače letovi državnih zvaničnika i humanitarni letovi u nadležnosti su Ministarstva inostranih poslova", rekla je savetnik za medije Direktorata Katarina Andrić Milosavljević.
Ona je podsetila da od 1999. godine nema nikakvih komercijalnih i civilnih letova prema Prištini za koje bi bio nadležan Direktorat za civilno vazduhoplovstvo.
Letovi iz Srbije za Kosovo i Metohiju, naime, obustavijeni su odlukom nekadašnjih vlasti SR Jugoslavije još 6. maja 1999. godine.
Tom odlukom je precizirano da se obustavljaju svi komercijalni i civilni letovi za Prištinu i preleti ka Kosovu kao i letovi iz Prištine preko centralnog dela Republike Srbije.
"Srbija nije mogla ni tada ali ne može ni sada garantovati bezbednost i sigurnost tih letova jer nema nikakvu komunikaciju sa tim delom svoje teritorije, kao ni uvid u vazduhoplovnu sigurnost i bezbednost nadležnih službi na Kosovu", navodi se u saopštenju.
Naredbu o obustavljanju letova sa Kosovom, Republika Srbija je kasnije potvrdila, 20. maja 2005. i ona je objavljena u Internacionalnom vazduhoplovnom zborniku i o njoj su obavešteni svi međunarodni vazduhoplovni činioci, saopštili su iz Direktorata.
Izuzetak mogu biti samo humanitarni letovi i letovi državnika, domaćih i stranih, navodi se u saopštenju, i dodaje da je za odobrenje takvih letova nadležno je Ministarstvo inostranih poslova Republike Srbije, koje odobrava takve letove i oni nose oznaku "state flight".
U saopštenju Direktorata podseća se da je Kumanovskim sporazumom, koji je prethodio dolasku međunarodnih snaga, vazduhoplovna vlast na Kosovu predata UNMIK-u, a za aerodrom u Prištini tada je bio zadužen Island.
Ministarstvo: Avion Bana za Kosovo po ustaljenoj proceduri
Avion generalnog sekretara UN Ban Ki Muna leteo je iz Beograda za Prištinu "po uobičajenoj proceduri" na koju niko iz UN nije imao primedbi, rečeno je u Ministarstvu spoljnih poslova Srbije. Po uobičajenoj proceduri Ministarstvo spoljnih poslova je najave za letove specijalnog aviona generalnog sekretara UN dobilo iz Njujorka 11. jula 2012. godine, rekao je isti izvor. Tražena su odobrenja za letove 23. jula, iz Podgorice za Beograd i 24. jula, iz Beograda za Prištinu. Po dobijanju saglasnosti Ministarstva odbrane i Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, 12. jula je dato diplomatsko odobrenje UN za tražene letove, ali tako da se plan leta iz Beograda za Prištinu vude u koridoru koji je dostavila domaća Kontrola letenja delimično preko Makedonije. Ta ruta je utvrđena 2005. godine i objavljena u međunarodnom Zborniku vazduhoplovnih informacija AIP(sup3/05) gde je navedeno da je Aerodrom Priština zatvoren za civilni vazdušni saobraćaj, te nema civilnih letova iz Beograda za Prištinu, rečeno je u Ministarstvu spoljnih poslova. Prilikom izdavanja odobrenja, Ministarstvo spoljnih poslova je u potpunosti poštovalo ustanovljenu proceduru i sve propise, naveo je izvor.
"Ukazujemo da je ovo odobrenje prosleđeno kancelariji UN 12 dana pre planiranog leta, i da sa njihove strane nije bilo nikakvih primedbi na predloženu rutu, niti naknadnih zahteva, kao što nije bilo ni naknadnih reakcije po odletanju iz Beograda", rečeno je u Ministarstvu spoljnih poslova. Ista procedura je primenjena i kada je na Kosovo iz Beograda dolazila nemačka kancelarka Angela Merkel.