SRBIJA PRESTIGLA ŠVAJCARSKU: Evo u čemu je naša zemlja pobedila veliku silu, a nije u pitanju tenis

Profimedia

Jedna od retkih stvari u kojima Srbija ima bolji rezultat od Švajcarske je broj proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom – 50 naprema 38. Da ne bi sve ostalo samo na ciframa, na švajcarsko-srpskom forumu od prijatelja smo saznali recept kako više zaraditi od autentične srpske hrane i zanatskih proizvoda.

Fruškogorski lipov med zaštitila je pčelarska zadruga. Da će im geografska garancija kvaliteta doneti bolju zaradu, shvatili su posle izlaganja na sajmovima u Nemačkoj i Italiji.

- Imamo veće interesovanje iz inostranstva nego li na našem domaćem tržištu. Ciljana cena s kojom smo mi započeli 2014. godine je 10 evra ili 1.200 dinara, a na stranim tržištima smo prodavali za 20, 25 evra, kaže Đorđe Mrkić, pčelar sa Fruške Gore.

Istraživanja pokazuju da i domaći kupac sve više zna da su ovakvi proizvodi napravljeni od sastojaka najboljeg kvaliteta po tradicionalnoj recepturi.

I Piroćanci su spremni da za njih plate više, a zaštitili su neke od najslavnijih. Pirotski ćilim, peglanu kobasicu i kačkavalj koji se pravi u Srednjoj mlekarskoj školi.

- Radi se maksimalnim kapacitetima. Cena gotovih proizvoda je porasla za 30 odsto, a povećana je i otkupna cena mleka od proizvođača, navodi gradonačelnik Pirota i potpredsednik Upravnog odbora Naleda Vladan Vasić.

Pokrajinski sekretar za poljoprivredu Vuk Radivojević ističe i da se zaštitom geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda direktno doprinosi razvoju ruralnih sredina i seoskog turizma, jer se stvaraju uslovi za privređivanje i opstanak malih poljoprivrednih gazdinstava.

Da na ovoj priči može da počiva ekonomija cele lokalne zajednice, najbolje svedoči ambasador Švajcarske Filip Gi. U njegovom rodnom gradu muzej sira "Grijer" godišnje poseti 170.000 turista koji prisustvuju proizvodnji. Savetuje da i Srbija razvija iskustveni turizam, jer ima od čega.

- Srbija je mesto gde se generacijama gradi lokalni identitet kroz tradicionalnu hranu. To nasleđe mora biti sačuvano jer u sebi nosi ogroman ekonomski potencijal, istakao je ambasador Gi.

U svetu postoji 8.000 prehrambenih proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom od čega je polovina zaštićena u Evropskoj uniji. To tržište je vredno 55 milijardi evra. Mi smo zaštitili pedesetak proizvoda.

(Kurir.rs/RTS)