BEZ EJDŽIZMA NA MODNOJ SCENI Natalija Cvetković: Godine ne kupuju kreativnost! Dizajneri Pjer Kacmarek (17) i Albert Kol (90) objasnili su da su godine samo broj!
Pjer Kacmarek (17), dizajner iz Francuske, i Albert Kol (90), dizajner nakita iz Barselone, objasnili su da su godine samo broj
Da ejdžizmu više nema mesta kao osnovi diskriminacije, ide u prilog čuvena lista magazina Forbs 30 ander 30, gde su se našli svi ljudi sa manje od 30 godina i pokazali da manjak znanja ne treba izjednačavati sa brojem oduvanih svećica na torti. Najnoviji primer je mladi francuski dizajner koji se sa sigurnošću može nazvati vunderkindom modne industrije.
Pjer Kacmarek je već u svom maloletnom dobu uspeo da ima reviju na Pariskoj nedelji mode i skrene pažnju na sebe ne samo malim brojem godina već i modnom kolekcijom za proleće/leto, koja nije ostavila ravnodušnim modne stručnjake.
Brend
Sa 15 godina Pjer je pokrenuo brend majica koji je nazvao „Afterhoumvork“ (Paris), sugerišući da je to samo njegov hobi kojim se bavi kada završi sa svojim domaćim zadacima. Nakon samo dve godine, Pjer uz pomoć svoje osamnaestogodišnje devojke, stilistkinje Elen Motol, dobija priliku da poznavaocima mode širom sveta prikaže svoju prvu RTW kolekciju. Ali, to nije sve, Kacmarek je takođe i najmlađi dizajner nominovan za ANDAM, nagradu koju je osnovalo ministarstvo kulture Republike Francuske još 1989, a prvi njen dobitnik bio je niko drugi nego čuveni Marten Maržila, jedan od ličnih idola ovog mladog kreatora.
Dok govori o tome šta ga inspiriše, Pjer ističe da su to njegovi prijatelji, mladi umetnici i školski drugari koji su ga podržavali još sa 15 godina, kada je počinjao sa svojim brendom majica. Naravno, njegova percepcija modnog dizajna se vremenom menjala, ali je njegova ekipa ostala glavni izvor inspiracije i vetar u leđa. Najnoviju kolekciju čine bezrodni komadi, pokazujući da je rod samo još jedan u nizu društvenih konstrukata. On igra na kartu savremene filozofije u oblačenju koja se već nekoliko sezona provlači kroz trendove servirane na pistama.
Ženstvene siluete podignute su na viši nivo elementima karakterističnim za kutir modu: visoki struk, suknje maksi dužine i korseti; a sve zajedno upakovano je u kompoziciju ravnih krojeva. Sivkast i tmuran kolorit dominira na reviji „Afterhoumvork“, što ovaj još maloletni kreativni direktor opisuje kao boju olujnog dana iznad glavnog grada mode - Pariza.
Modni kritičari Kacmareku predviđaju svetlu budućnost i opisuju ga kao nekog ko je svojim mladalačkim pogledom na svet doneo pravu svežinu sličnu onoj koju je svojevremeno prikazao Maržila. Postavlja se pitanje da li je jedan sedamnaestogodišnjak dovoljno kompetentan da diktira modu, međutim, osvrnuvši se na činjenicu da ga je modni svet oberučke prihvatio, stiče se utisak da može.
S druge strane, naspram Pjera, dolazi dizajner nakita iz Barselone, devedesetogodišnji Albert Kol, koji se bavi dizajnom aksesoara već 63 godine. Kaže da je uspeo da razvije svoj prepoznatljiv stil i nastavio je da ga koristi do danas. Te komade čine homogeni dragulji i akcenat je na silueti i njihovoj konceptualnoj vrednosti, a kako ih opisuje jednostavnim i bezvremenim, i svaki od njih predstavlja jedinstven simbol identiteta. Da gospodin Albert i danas zna šta radi još od 1956, kada je započeo svoj brend, potvrđuje i osvojenih 12 nacionalnih juvelirskih nagrada za najbolji dizajn.
Umeće
Kada mu je bilo ponuđeno da otvori svoju radnju na Petoj aveniji u Njujorku, gospodin Kol je odbio jer se to nije činilo kao prava lokacija za njegov nakit čiji je dom zapravo Barselona. Kritičari rad ovog devedesetogodišnjeg „mladića“ opisuju kao „nakit koji ima sposobnost da putuje kroz vreme“ i, iako malo ko zna za njega, Albert i njegova „nosiva umetnost“ tu su da ostanu.
Uzimajući u obzir to da se dosta ljudi, kad je o karijeri reč, smatra premladim, odnosno prestarima da bi se njihov glas čuo, primer sedamnaestogodišnjeg Kacmareka i devedesetogodišnjeg Kola mogao bi one koji misle suprotno da natera da promene takav stav. Trebalo bi dopustiti svima koji su spremni da rizikuju i imaju sveže ideje da zasijaju u punom sjaju. Njihovo umeće možda nije stečeno brojem proživljenih dana, ali svakako je vreme da godište više ne predstavlja merilo kvaliteta rada. Taj teret treba da ponese znanje i talenat koji su utkani u krajnji proizvod.
Foto: Alessandro Lucioni/IMAXTREE.COM, Printscreen