IVAN KARL, GRADSKI SEKRETAR ZA KULTURU, ZA KURIR: Za kulturu dajemo tri puta više od republike

Predrag Mitić

Planovi Radimo na izradi projekta za novu zgradu Muzeja grada, planira se
Gradska galerija na Kosančićevom vencu, zatim rekonstrukcija Muzeja afričke umetnosti i Dadova

Beograd je veliki grad, njegova kulturna politika i scena ne mogu da budu drugačiji od njegove tradicije, ljudskih potencijala, pozicije i značaja koji ima u regionalnim, evropskim, pa i svetskim okvirima.

Ovako, za Kurir, govori Ivan Karl, sekretar za kulturu Grada Beograda. Razgovor sa filmskim kritičarem i nekadašnjim selektorom Festa počeli smo pričom o prvoj godine rada na ovoj odgovornoj funkciji.

- Primarna obaveza sekretara je da se sa svojim koleginicama i kolegama stara da sistem nesmetano funkcioniše za trideset ustanova kulture i dvanaest manifestacija od značaja za grad, da eventualne različitosti u pristupu i stilu ne budu smetnja, već pokretačka snaga i poligon za novu kreativnost i izražavanje. Pritom, sve ovo što sam naveo moguće je jer gradska uprava vodi Beograd na odgovoran način, što generiše značajna sredstva za sve redovne i nove programe i aktivnosti i istovremeno za kapitalne projekte koji će ostati posle svih nas.

Kolika su izdvajanja za kulturu u Beogradu?

- Iznad proseka republike i iznad projektovanih 1% od ukupnog budžeta, o čemu se često polemiše u jednom delu javnosti. Beograd za kulturu izdvaja više od 3% svog budžeta.

Šta je u planu od važnih projekata?

- Kada sam došao na ovo mesto, Goran Vesić mi je na prvom sastanku, nakon što je prezentovao planove za naredni period, rekao da sam se pridružio u pravom trenutku jer je mnogo toga značajnog u povoju, i bio je u pravu. Aktivno radimo na izradi projekta za novu zgradu Muzeja grada Beograda, koja će biti u Resavskoj ulici, planira se Gradska galerija na Kosančićevom vencu, zatim rekonstrukcija Muzeja afričke umetnosti, koji će dobiti dodatni prostor. Sledeće godine kreću radovi na rekonstrukciji i dogradnji Omladinskog pozorišta Dadov.

Šta smatrate da je bilo jako dobro u prethodnom periodu?

- Pružili smo šansu nekim novim licima i mladim ljudima koji su sada na čelu pozorišta „Duško Radović“, „Pinokio“, Kulturnog centra Beograda. Jug Radivojević je za relativno kratko vreme u Beogradskom dramskom pozorištu uradio veliki posao, a nedavno završen RUTA festival, odnosno Smotra regionalne unije teatara, samo je jedna u nizu novina. Istorijski arhiv je sistem zaštite arhivske građe podigao na najviši mogući nivo. Sajam knjiga, Bitef i Bemus nastavljaju trend rasta u svim segmentima, a nakon sledećeg izdanja verujem da će im se svojim rezultatom nametnuti i Fest.

Ljudi vas nekako najviše vezuju za televiziju, film i Fest...

- Ne može čovek da pobegne sam od sebe, niti treba. Televizija je moja matična profesija, a film, preko FDU, prva ljubav. Što se Festa tiče, u različitim etapama života bio sam njegov deo. Kao gledalac, student, hroničar, do urednika koji je vratio Festove premijere na RTS, selektora u tandemu sa Borom Anđelićem i pisca monografije Festa. Sada kao predsednik Odbora sublimiram ta iskustva u jačanje festivala, koji sa promenjenom koncepcijom traži svoje mesto na međunarodnoj mapi.

Šta vi sami sebi najviše zamerate? Šta je ono što niste uspeli da uradite u prethodnom periodu?

- Zameram što nisam uspeo da pogledam sve predstave koje sam planirao. Ali nadoknadiću dogodine.

Planovi za 2020. godinu?

- Da je provedem slično ili malo bolje nego 2019.

Aleksandar Jovanović 
foto: Aleksandar Jovanović

Rekonstrukcija „Buhe“

Postoje novac i dobra volja

U kojoj je fazi rekonstrukcija pozorišta „Boško Buha“?

- Tu nije reč o finansijskim sredstvima i dobroj volji. I jedno i drugo postoji. Izvođenju toliko očekivanih i oku javnosti vidljivih građevinskih radova u ovim slučaju treba da prethodi rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, koji nisu jednostavni i sežu godinama unazad.

Time se intenzivno bavi čitav tim ljudi, a uporedo se odvijaju aktivnosti na izradi projektne dokumentacije, i verujem da ćemo uskoro imati mogućnost da damo konkretne vremenske okvire.

Ljubomir Radanov