SRBIJA SE GUŠI U ZAGAĐENOM VAZDUHU: Ministar Trivan još BEZ REŠENJA!

Beta, Shutterstock, Dragana Udovičić

Prebacuju loptice Ministar ekologije ne nudi ništa konkretno što on može da uradi, a čelnik resora zdravlja narodu govori da pokriva usta ako već mora da izađe napolje

U Beogradu, ali i brojnim drugim gradovima i mestima Srbiji, vazduh je danima veoma zagađen, javnost je uznemirena, građani se u guše u smogu, a napolju se ne vidi prst pred okom. Za to vreme ministar zaštite životne sredine Goran Trivan i dalje ne nudi nijedno sistemsko rešenje, a odgovornost prebacuje na druge.

Nakon što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić oštro kritikovao Trivana, a premijerka Ana Brnabić ga na sastanku povodom zagađenja vazduha izribala jer se ne bavi svojim poslom, ministar ekologije je juče poslao saopštenje u kome su, umesto konkretnih mera za rešavanja problema, bila - opravdanja i prebacivanje krivice na druge.

- Ključ za rešavanje aerozagađenja je na lokalu, u opštinama i gradovima gde se građani suočavaju s tim problemima. Mere koje su neophodne su: izrada planova kvaliteta vazduha, gašenje individualnih kotlarnica, promena energenata, intenzivni nastavak zaštite vazduha od termoelektrana, zabrana uvoza automobila i vozila sa euro 3 motorom, redukcija saobraćaja, prelazak na upotrebu vozila sa čistijim pogonom, pojačan tehnički pregled vozila, pošumljavanje. I na kraju, od svih predloženih i neophodnih mera, formalna nadležnost ministarstva se ogleda jedino u prvoj tački - saopštio je Trivan, uz nabrajanje dostignuća svog resora.

Ministar zdravlja Zlatibor Lončar je apelovao juče da deca, stari i hronični bolesnici nemaju fizičke aktivnosti napolju u danima kada je povećano zagađenje vazduha.

- Ukoliko su napolju, treba da stave šal preko usta kako bi zagrejali vazduh. Provodite manje vremena napolju. Vrtići i škole ne moraju decu da izvode napolje, mogu da osmisle nešto drugo dok se ne promeni vreme. Ovo stanje ne može da dovede do ozbiljnih akutnih ili bilo kojih drugih posledica. Možda smo pogrešili što nismo na vreme izašli da to ljudima saopštimo, jer nije bilo ništa alarmantno - naveo je Lončar i dodao:

- Svi mi imamo decu. I moje dete je jutros otišlo u vrtić, školu, na fakultet i ja sam izašao... Nisu moja deca u svemiru pa da udišu čist planinski vazduh. Ovako će biti do subote jer nema vetra. Još niko nije izmislio da stvori vetar i da rastera zagađenje - rekao je ministar.

Pulmolog Tatjana Radosavljević naglašava za Kuri r da su nanomaske jedina brana PM2,5 česticama koja se može staviti preko usta.

- Isključivo treba upotrebljavati nanomaske koje smo koristili i za vreme ptičjeg gripa. One su jedina kompletna zaštita, jer su napravljene nanotehnologijom od specijalne tkanine i papira i sprečavaju prolazak sitnijih virusa, pa i ovih čestica. To je posebno važno za decu, jer se njihova pluća još nisu lepo razvila, a savetovala bih da građani, a naročito osetljive grupe, izbegavaju izlazak napolje za vreme najvećeg aerozagađenja.

SPORNI PRAVILNICI JO[ DVE GODINE ZA PROIZVODNJU VOZILA S MOTORIMA KOJI DOPRINOSE AEROZAGAĐENJU

Zorana produ`ila euro 3, pa optužuje Rasima

Još jednog krivca za zagađenje vazduha mnogi sada vide u Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, upirući prst u Zoranu Mihajlović, ministarku građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Pravilnikom, koji je usvojen 26. decembra 2019, za dve godine je produžen rok domaćim proizvođačima teretnih i terenskih vozila i autobusa namenjenih za vojsku da koriste normu euro 3 motora, a proizvođačima civilnih kamiona i autobusa da koriste euro 4 i euro 5 motore sve do 31. decembra 2021. i tako zagađuju vazduh.

foto: Dragana Udovičić, Ana Paunković

U Ministarstvu saobraćaja tvrde da „Pravilnik nema veze sa ekologijom, već s podsticajem domaće privrede“.

- Ne radi o mogućnosti uvoza kompletnih vozila, već samo motora euro 5, koji imaju takozvanu homologovanu šasiju, na koju je moguće uraditi nadogradnju, na primer, „Ikarbusovih“ šasija. Posebno ističemo da se, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, prosečno se na godišnjem nivou u Srbiji proizvede, odnosno sklopi oko 1.600 novih teretnih vozila i autobusa s normom euro 5. Samo tokom 2019. u Srbiju je uvezeno oko 35.000 upotrebljavanih vozila s normom euro 3, po Uredbi o uvozu motornih vozila, koju donosi Ministarstvo trgovine i telekomunikacija - navode iz ministarstva i dodaju da je uslov za uvoz novih teretnih vozila i autobusa, kao i ostalih vozila, motor s normom euro 6.

Čelnik resora trgovine i telekomunikacija Rasim Ljajić juče nije odgovarao na naše pozive.

R. B.

Premijerka Ana Brnabić NEMA POTREBE ZA HITNIM MERAMA

Premijerka Ana Brnabić izjavila je juče da nisu potrebne hitne mere jer zagađenje nije veće nego prethodnih godina.

- Jeste gore ovih dana u nekim gradovima zbog meteoroloških uslova, magle, jer nije bilo snega i nema košave - rekla je ona i dodala da se mora gledati na godišnjem nivou koje su zemlje i gradovi najzagađeniji jer „to što kaže sajt ‘Er vižual“ je poređenje „babe i žabe“ pošto „ne možete da poredite grad u zimskom i grad u letnjem periodu, a uz to merne jedinice u Srbiji nisu iste kao negde drugde“.

Dr Branimir Nestorović SAMO VUNA POMAŽE

Pedijatar i pulmolog Branimir Nestorović naglašava da malo pomoći mogu imati samo vuneni šalovi:

- Vuna upija strahovito mnogo vlage, gram vune upija maltene gram vlage, zatim se to kondenzuje i stvara se vodeni filter koji kondenzuje ove zagađujuće gasove. Savetujem i da se građani umiju kad dođu kući jer su te čestice masne i moraju da se speru sodom bikarbonom ili da upale klime, da se vazduh bar malo izfiltrira.

Svetski i regionalni mediji I NJUJORK TAJMS O ZAGAĐENJU NA BALKANU

foto: Tanjug / Jaroslav Pap

O visokom nivou zagađenja na Balkanu, a pre svega u Srbiji i BiH, pišu i regionalni i najpoznatiji svetski mediji. Tako Njujork tajms navodi da su veće gradove u balkanskim državama poslednjih dana pogodili opasni nivoi smoga, što je podstaklo nezadovoljstvo među građanima, ali i zvanična upozorenja stanovništvu da ostanu u zatvorenom prostoru i izbegavaju fizičku aktivnost. Hrvatski mediji pišu da većina velikih gradova u Evropi ima problema s lebdećim česticama, a da je to rešila samo Švajcarska, koja je potpuno zabranila vožnju dizelašima po gradovima.

Ministar prosvete Mladen Šarčević ZASAD NEMA OTKAZIVANJA NASTAVE

Ministar prosvete Mladen Šarčević rekao je za Kurir da časovi u školama neće biti skraćivani, niti će nastava biti otkazivana, ali da se zagađene vazduha pomno prati.

- Nije u nadležnosti direktora vrtića i škola da odlučuju da li će se časovi skraćivati ili otkazivati nastavu, već Ministarstva prosvete. U stalnom smo kontaktu sa svim relevantnim institucijama, iz časa u čas pratimo zagađenje vazduha i za sada se takva odluka neće donositi - rekao je Šarčević za Kurir.

Ministarstvo prosvete uputilo je juče i zvaničnu preporuku predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama da prate informacije o zagađenosti vazduha i da rad organizuju na najbolji način i u interesu očuvanja bezbednosti i zdravlja dece, učenika i zaposlenih. U dopisu se navodi da je potrebno „posebno voditi računa o vremenu i dužini boravka na otvorenom prostoru, pre svega u ranim jutarnjim i večernjim časovima“.

Oglasio se i Zoran Radojičić RADIMO NA REŠAVANJU PROBLEMA

foto: Beta Emil Vas

Gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić oglasio se juče i apelovao na sve da ne podležu uznemirenosti:

- Intenzivan saobraćaj, toplotna postrojenja i spaljivanje uglja i drvne mase su najznačajniji izvori zagađenja vazduha u Beogradu, a na rešavanju svakog od ovih problema radimo istovremeno. Važno je istaći da su, prema podacima Gradskog zavoda za javno zdravlje i Sekretarijata za zaštitu životne sredine, maksimalne dnevne koncentracije zagađujućih materija na teritoriji Beograda u padu proteklih godina.

(Kurir.rs/Jelena Pronić/Foto:Shutterstock, Dragana Udovičić, Beta)