mešihat sada može da odahne

SRBIJI SU SVETE SVETINJE: Stara novopazarska banja vraćena Islamskoj zajednici

Foto: Youtube Printscreen/ Benko Huseinovic

Кada je pre dve godine Islamska zajednica i formalno pravno ponovo postala vlasnik zgrade u centru grada, pod nazivom Islamske ustanove, predsednik Stranke pravde i pomirenja Muamer Zukorlić, koji je u Novi Pazar i doneo rešenje Agencije za restituciju, verovao je da su radost i uzbuđenje tim povodom neponovljivi.

Sada kaže da se prevario. Zukorlić je u Pazar doneo još jedno rešenje Agencije za restutuciju i predao ga predsedniku Mešihata Islamske zajednice u Srbiji Mevludu Dudiću. Stara novopazarska banja i dva i po hektara zemljišta oko nje vraćaju se toj verskoj zajednici. Istoričari tvrde da se u okolini Novopazarske banje nalaze arheološki tragovi ljudskih naselja još iz bronzanog doba. Ostaci termalnih kupatila svedoče da su u blagodetima tople i lekovite vode uživali i Rimljani. Prvi hamam (tursko kupatilo) je iz 15. veka. Na kamenoj ploči iznad ulaza u hamam stoji natpis na arapskom jeziku, gde piše da "oni koji su prokrstarili istok i zapad, kopno i more, nisu videli ovakve termalne banje”. A turski putopisac u naletu inspiracije je zabeležio da "ova banja postade raj za zaljubljene”.

Stara banja je sredinom prošlog veka proglašena za kulturno dobro, a 1970. godine data je na upravljanje Ugostiteljskom preduzeću "Lipa” iz Pazara. Кada je u procesu privatizacije jedan novopazarski biznismen kupio "Lipu”, smatrao je da je zajedno s novopazarskim kafanama kupio i Staru banju. Usledile su tužbe i suđenja, jer nije bilo jasno da li je banja, kao kulturno dobro i nepokretnost čiji povraćaj traži Islamska zajednica u procesu restitucije, izuzeta iz kupoprodaje.

Argument Islamske zajednice bio je da je Stara banja vakuf, imovina koju neko od vernika daje na korišćenje i upravljanje Islamskoj zajednici, na dobrobit vernika.

A za to vreme banja je propadala. Pre desetak godina urušio se dotrajali krov i umalo ubio dve žene u hamamu. Tada su brojne pristalice Islamske zajednice, na čijem čelu je tada bio muftija Muamer Zukorlić, na prepad zauzele Staru banju, isterale zakupca i na metalnu ogradu okačile natpis "Vakuf Hadži Hurem”. To je bio znak da je pristup nepozvanima, zaposlenima, bivšim vlasnicima i radoznalima zabranjen. Policija i žandarmerija su ostale izvan ograde i povukle se.

Na taj događaj kao na veliku pobedu podsećaju Mevud Dudić i Muamer Zukorlić.

– Znate koliko smo znoja prolili ovdje trudeći se da na jednu nepravdu ne odgovorimo drugom. Hvala Alahu, pa danas možemo da posvedočimo da je nepravda prema ovom vakufu ispravljena i da je tamo gde i pripada, u službi vernika – kazao je predsednik Mešihata Islamske zajednice Mevlud Dudić.

Foto: Youtube Printscreen
foto: Youtube Printscreen

Obraćajući se vernicima, među kojima je bio i veliki broj "branitelja” koji su se pre desetak godina odazvali njegovom pozivu da brane Staru banju, Muamer Zukorlić je podsetio na taj događaj.

– Sećam se tog teškog dana, kasno u noć ovde je bilo nekoliko stotina ljudi spremnih da daju sve što imaju da odbrane ovaj vakuf, svesni da je on simbol. Jer sve što ste spremni da branite, može biti vaše, a ono što niste spremni da branite, neko će vam oteti. Nastavljamo dalje, nižemo nove pobede i nećemo stati dok sva prava ne vratimo, jer imamo mi još vakufa za vraćanje – kazao je Zukorlić.

Кasnije je Mešihat Islamske zajednice počeo da renovira Staru banju. Prvo je srušena kafana koja se lepila na banjsko zdanje i kroz koju su posetioci, da bi došli do kupališta morali da prođu, što se naročito ženama nije sviđalo.

Otuživali su politički protivnici Zukorlića i Islamsku zajednicu da banju obnavljaju bez građevinske dozvole i uništavaju kulturno nasleđe. Stizali su odgovori da se u Banji sve radi po uputstvima Zavoda za zaštitu spomenika kulture iz Кraljeva i propisanih tehničkih uslova.

Pre dve godine obnova je završena, Stara banja je otvorila vrata za kupače, s unapred utvrđenim terminima za žene i muškarce. U Mešihatu su se radovali sa zadrškom, jer još nisu imali crno na belo da je ovo zdanje njihovo, iako su se ponašali kao vlasnici. Sada, kažu, mogu da odahnu i da se nadaju da će neki od preko stotinu vakufa, za koje tvrde da su im neopravdano oduzeti, biti vraćeni, a da ne moraju prvo da ga zauzimaju, (oni kažu oslobađaju). Predstavnici ove verske zajednice ukazuju na to da se Srpskoj pravoslavnoj crkvi i drugim verskim zajednicama u Srbiji nepokretnosti vraćaju mnogo brže, a što se Islamske zajednice tiče, u izveštajima Agencije za restituciju rubrika o broju vraćenih objekata godinama je bila - prazna.

– Ovo je tek početak ispravljanja nepravde – kaže Zukorlić. Tek kada to bude samo normalna pravna procedura, kaže, neće s uzbuđenjem i suzama radosnicama čekati rešenja Agencije za restituciju.

(Kurir.rs/Politika/ FOTO: Youtube/Printscreen)