ŠTA JE SVE PR? Pročitajte vodič kroz različite tipove PR-a (II)
U prethodnom tekstu bilo je reči o raznim vrstama odnosa s javnošću. O odnosima s medijima, zajednicom, korporativnoj odgovornosti, kao i o javnim poslovima i lobiranju. Ovde završavamo ovu dugačku listu.
Upravljanje krizama
Upravljanje krizama ili krizni PR vam je potreban kada se desi bilo kakva poslovna katastrofa: neispravan proizvod mora da se povuče iz prodaje, zaposleni tuže kompaniju, izvršni direktor je priveden zbog nepristojnog ponašanja u javnosti... Ove stvari mogu uništiti reputaciju kompanije i veoma je važno brzo ih rešiti.
Krizni menadžeri su brzi mislioci koji znaju kako će najefikasnije rešiti problem. Oni mogu da rade sami, ali često upravljaju čitavim timovima i delegiraju zadatke.
Veoma je važno da osobe koje se bave kriznim PR-om razumeju svaki medijski kanal tako da mogu ispravno da procene kada je za rešavanje krize dovoljan jedan tvit, kada je presudan telefonski poziv uredniku, a kada je neophodno sazvati konferenciju za medije.
Upravljanje krizama je specifičan posao koji zahteva ljude sa mnogo samopouzdanja, koji brzo misle, odlučni su i uživaju u naletu adrenalina, koji ovaj posao uvek nosi.
Društveni mediji
Mnoge kompanije koriste kampanje na društvenim mrežama isključivo kao oblik marketinga, ali nikako ne treba zaboraviti da društveni mediji imaju i ogroman potencijal za PR.
Neki od najvećih PR uspeha (nažalost, i neke od najvećih katastrofa) mogu se dogoditi na društvenim mrežama. Ovo je mesto na kome su vaše interakcije sa jednim kupcem vidljive celom svetu.
Društveni mediji omogućavaju kompanijama da ispolje svoju humanu stranu – da pokažu kako izgleda nastajanje usluge ili proizvoda, šta rade njihovi zaposleni kada nisu samo surovi profesionalci, da predstave ono u šta kompanija veruje, ideje za koje se zalažu, da upute pokoju kritiku ili pohvalu konkurenciji, javno izvinjenje potrošaču koji nije dobio ono što je očekivao....
Da biste bili uspešan profesionalac na društvenim medijima, morate biti upućeni u modernu tehnologiju i principe funkcionisanja svih važnih društvenih mreža, morate biti široko obrazovani, intuitivni i osoba sa sjajnim smislom za humor.
Odnosi sa zaposlenima
Poznat kao interni PR, ovaj deo posla podrazumeva stvaranje pozitivne slike o kompaniji među ljudima koji su u njoj zaposleni.
Cilj je da zaposleni u firmi budu zadovoljni, motivisani i odani.
Rad sa zaposlenima može da uključuje: organizovanje događaja i seminara, kreiranje internih biltena i intraneta, rešavanje sporova, povezivanje sa sindikatima, pomaganje linijskim menadžerima da razviju dobre odnose sa svojim timom...
Ovo je možda najosetljiviji oblik PR-a i manje se zasniva na imidžu, a više na akciji.
Primera radi, u rešavanju sporova između zaposlenih i kompanije možete da ponudite samo onoliko koliko će vam dozvoliti nadređeni; zatim, vrlo je teško nekome na lep način reći da je neka njegova ideja ili zahtev naišao na odbijanje rukovodstva.
Zato profesionalci u internom PR-u moraju biti odlični pregovarači, prijemčivi ljudi sa izraženim veštinama razumevanja i slušanja sagovornika.
Integrisani marketing i komunikacije
Integrisani marketing i komunikacije (IMC) zapravo nisu segment odnosa sa javnošću – to je način da spojite sve svoje aktivnosti, od reklamiranja, preko odnosa sa medijima do internog PR-a i na taj način formirate i plasirate konzistentnu poruku koja služi vašoj ukupnoj strategiji.
Da biste bili uspešan IMC profesionalac, morate se odlično snalaziti sa ljudima kako biste mogli da postignete kvalitetnu komunikaciju. Takođe, moraju vas zanimati sva područja PR-a i komunikacije, jer ćete dane provoditi radeći ponešto od svega.
Kao što ste videli, PR je profesija sa bezbroj mogućnosti. Ako vas zanima da se specijalizujete u nekoj od njih (ili možda u svima), upišite obuku za vođenje odnosa s javnošću. Kao profesionalac u bilo kojoj od podoblasti PR-a, možete raditi u bilo kojoj privatnoj ili državnoj firmi. Ova struka neophodna je u gotovo svakoj tržišnoj niši i oblasti poslovanja. Na vama je da izaberete za koju vrstu PR-a želite da se specijalizujete i počnete da učite i stičete iskustvo dok ne ispečete zanat.
Promo tekst, Foto: Promo