Pazarenje iz fotelje može vas papreno koštati jer je mnogo prevaranata, pa pre onlajn kupovine najpre proverite sve podatke o prodavcu kako ne biste ostali i bez proizvoda i bez para
Broj građana Srbije koji kupuju preko interneta lane je porastao za trećinu, pa je na taj način pazarilo 1,8 miliona ljudi.
Činjenica da je broj onih koji su kupovali onlajn porastao za 32,8 odsto govori o sve većem poverenju građana Srbije u ovaj vid trgovine. Tokom protekle godine čak 63 odsto kupljenih proizvoda putem interneta bili su sportski proizvodi i odeća, zatim dobra za domaćinstvo, nameštaj i igračke 37,9 procenta i smeštaj za odmor 25,3 odsto. Putem interneta građani su kupovali i elektronsku opremu, ulaznice za kulturne događaje, knjige, magazine, novine, telekomunikacione usluge, farmaceutske proizvode, igrice, filmove, muziku, hardver, a najmanje hranu i prehrambene proizvode, svega njih 6,3 odsto.
Skidanje para s računa
Iako sve veći broj građana odlučuje da se upusti u avanturu kupovine iz fotelje, oprez ipak nije naodmet, pošto na internetu kupce vrebaju mnoge zamke, na koje najlakše nasednu oni koji su najmanje digitalno pismeni.
Najveća briga onlajn kupaca je da li će ono što su onlajn platili zaista i dobiti, ali postoje i mnogo veće opasnosti, poput krađe ličnih podataka i para s računa. Kako ističe IT stručnjak Dragan Varagić, prvo i najvažnije je da se proveri prodavac od koga kupujete na internetu.
- Najčešća zamka je da se ne proveri dobro o kakvom se prodavcu radi i onda dođe do prevare zato što je u pitanju lažni prodavac. Zato je važno da se koriste kompanije koje su poznate i proverene i koje imaju sve podatke na sajtu. Veliki broj onlajn trgovaca u Srbiji ne radi legalno, pa postoji šansa da ljudi budu prevareni. Zato je važno koristiti sisteme preporuka (etrustmark). Ljudi koji na internetu nešto stvarno žele da prodaju nisu prevaranti, već samo žele da zarade. Prvi signal da nešto nije u redu kupcima treba da bude cena. Nerealno niska cena, na kojoj prodavac nema zaradu, nagoveštava da iza nje može da se krije prevara i da kupac neće dobiti ono što je platio - kaže Varagić za Kurir.
Varagić ističe da je najvažnije da kupac proveri da li trgovac posluje po zakonu.
Koristiti poznate sajtove
- Kupac treba da vidi na kontakt stranici da li prodavac ima registracioni broj, PIB, da li postoji na APR, da li ta firma postoji na adresi na kojoj piše da postoji. Kompanije koje legalno posluju u Srbiji rade po Zakonu o zaštiti potrošača i kupac je zaštićen i važno je kupovati od takvih firmi. Ako se i desi neki problem, kupac može da povrati novac - objašnjava Varagić i dodaje da oni koji kupuju robu iz inostranstva treba da koristi poznate sajtove, jer što je prodavac poznatiji, manja je verovatnoća da će se desiti prevara.
(Kurir.rs / Slavica Tomčić / Foto:Shutterstock)