BEOGRAD - Premda uspon Donalda Trampa od relativno neozbiljnog kandidata do predsednika SAD uz dominantni uticaj društvenih mreža ni u Srbiji nije prošao nezapaženo, domaći političari i dalje uglavnom "muku muče" sa ovom vrstom promocije. Neki ih potpuno ignorišu, neki se trude, za neke bi bolje bilo da im ne prilaze, a samo retki imaju uspeha.
Nalog predsednika Srbije Aleksandra Vučića na Instagramu @buducnostsrbijeav prati 48 hiljada ljudi, a za godinu dana od kako je otvoren na njemu je objavljeno više od 1.100 fotografija - od sastanaka sa svetskim državnicima do privatnih postova.
Iako verifikovan i jedini preko kojeg se Vučić zvanično oglašava, postoji još jedan, skoro identičan. Savetnica predsednika Suzana Vasiljević koja uređuje Vučićeve društvene mreže otkriva koji nalog je pravi, kako izgleda vođenje Instagrama jednog državnika i koliko ljudi je angažovano na tome.
Vučić je @buducnostsrbijeav nalog otvorio pre tačno godinu dana, a uređuje ga savetnica za medije predsednika Srbije Suzana Vasiljević. Ona je objasnila ko i kako radi na postovanju fotografija.
- Instagram nalog @buducnostsrbije je prvi predsednički nalog, otvoren u februaru prošle godine. Nazvan je po kampanji koju smo tada počeli. Predsednik sa njega sve više komunicira sa javnošću, postao je naš portal za slanje važnih političkih poruka i često se mediji pozivaju na objave na našem nalogu. Pored instagrama predsednik ima zvanična predsednički twiter i fejsbuk nalog, tw -@predsednikrs i fb- @buducnosrbijeav. Sva tri uređujem ja, a imam još dve saradnice u timu koje odgovaraju na pitanja građana i pomažu u održavanju naloga - kaže za list Suzana Vasiljević.
Ona otkriva da predsednik insistira da fotografije budu što “običnije” tako da ih ona pravim telefonom.
- Znam da ponekad nerviram sve fotografe, ali šta ću, svako juri svoju najbolju sliku. Na Instagramu ljudi vole da vide detalje iz njegovog života koje inače nemaju prilike da vide tako da su to moje omiljene objave - kaže ona.
Pišu im često pratioci, a kako kaže, predsednik na svom telefonu ima instaliran nalog tako da sve sam prati i čita, često sugerišući šta da odgovore.
Osim pomenutog naloga, na instagramu postoji i gotovo identičan profil @avucic koji često u zabunu dovede i pojedine svetske zvaničnike, pa umesto da označe državnički nalog, greškom obeleže stranački. Osim toga, mešaju se predsedničke aktivnosti sa stranačkim zbog čega što bi moglo da se tumači kao kršenje zakona.
Na pitanje zašto postoje dva skoro identična naloga koja zbunjuju pratioce, ali i meša nadležnosti predsednika države i stranke, Vasiljević kaže:
- Ovaj drugi nalog je stranački, predsednikova ideja je bila da prati samo njegove aktivnosti kao lidera stranke, ali oni za sada samo kopiraju naše objave i preuzimaju naše fotografije. Nadam se da će to u kampanji prestati da rade - zaključuje savetnica predsednika Suzana Vasiljević.
Danas, gotovo da nema političara ni iz vlasti ni iz opozicije koji nema nalog na društvenim mrežama. Za opoziciju je, kao po pravilu rezervisan tviter, manje fejsbuk i instagram.
Bojan Klačar kaže da najveći broj političara koristi društvene mreže za širenje negativnih poruka, što po njemu nije dobor.
- Malo je ozbiljnog vođenja naloga, i to je razumljivo, jer podrazumeva određene resurse. Političari opozicije uglavnom šalju negativne poruke, a osim toga malo ili nimalo su spremni za interakciju. Često potežu za blokiranjem ljudi koji misle drugačije - navodi Klačar.
On kaže i da postoji razlika između političara vlasti i opozicije.
- Razumljivo je jer opozicionari imaju manji pristup tradicionalnim mrežama. Takođe, mreže više koriste za monolog umesto kao kanal da dođu do većeg broja ljudi. Opozicija je na tviteru uglavnom, a tviter naloge prema istraživanjima koristi oko 10 odsto populacije i među njima su iznad proseka muškarci. Vrlo politička mreža i najnegativnija, ima najmanji domet jer se najmanje koristi - objašnjava Klačar i dodaje da su političari opozicije zapostavili instagram i gejsbuk koji mogu da imaju veće domete.
- Pripadnici vladajuće strukture su distanciraniji i manje aktivni, a samim tim imaju manju mogućnost greške. Vučića sam pomenuo kao nekog ko je razumeo prirodu mreža. Fejsbuk je televizija među mrežama, dopire do najviše ljudi. Instagram je mreža koja raste i dominantno je ženska publika. Vučićev nalog je veseo, dinamičan, šaren. To sam prepoznao kod njega, kod drugih nisam. Na tviteru je državnik, gotovo da nije aktivan. Vodi nalog na politički korektan način - zaključuje on.
Komentarišući stanje u društvu i način na koji opoziciono nastrojene javne ličnosti pokušavaju da promene vlast, kaže da on nije efikasan, jer “građani koji glasaju za vladajuće stranke očito ne misle da žive u ludnici.” (citat Radoslava Marinkovića za NiN. prim.aut)
- Građani koji ne glasaju sigurno neće biti motivisani ni za šta ako ih ubijaš depresijom - napisao je, a onda da primer na koji predsednik Srbije koristi svoje naloge na društvenim mrežama.
Radulović uspešan, Đilas se trudi, a Boško?
Klačar navodi da lider DJB Saša Radulović relativno pristojno vodi svoj instagram nalog.
- Radulović pokušava da komunicira sa drugačijom publikom u odnosu na onu na tviteru - objašnjava Klačar.
Pn navodi da se trud vidi i na nalozima lidera Dveri i SSP Boška Obradovića i Dragana Đilasa.
- Primetno je da su uloženi određeni trud, volja i sredstva, ali je odabir tema, poruka i fotografija kao na tviteru. Zato prednost dajem Vučiću i Raduloviću koji se na različitim mrežama obraćaju različitim ciljnim grupama - ističe on.
(Kurir.rs/Blic)