Opasnost: Za samo dva dana dvojica s probnom vozačkom izazvala saobraćajke u kojima je jedna osoba poginula, a sedam je povređeno jer su prekršili brojna pravila
Sve su učestaliji slučajevi fatalnih saobraćajnih nesreća koje su izazvali maloletni vozači sa probnom vozačkom dozvolom! Strogi propisi i novčane kazne mlade usijane glave ne sprečavaju da se bahate u vožnji i ugrožavaju svoje i tuđe živote, upozoravaju sagovornici Kurira.
I maloletan za volanom
Pre dva dana maloletni M. Đ. (17) izazvao je u ranim jutarnjim časovima saobraćajku kad se, vozeći BMW s probnom dozvolom i pod dejstvom alkohola, zakucao u banderu na Miljakovcu u Beogradu. U autu je bilo šestoro njegovih drugara, od kojih je samo jedan punoletan. Samo nekoliko dana pre toga Bojan Perać (31), vozač gradskog autobusa na liniji 15, poginuo je oko četiri ujutru u Zemunu u saobraćajnoj nesreći koju je izazvao Adam R. (21), koji takođe imao probnu vozačku. Sumnja se da je Adam R. prošao kroz crveno na semaforu i da je bio pod dejstvom narkotika.
U Srbiji je 2019. izdato oko 80.000 probnih vozačkih dozvola, a novopečeni vozači učestvovali su u 1.241 saobraćajnoj nesreći, zbog čega su pooštrena ograničenja, pa probna dozvola može trajati i do četiri godine. - Sa sigurnošću možemo reći da se očekuje da će u narednom periodu na našim putevima biti više vozača s probnim vozačkim dozvolama - rekao je Aleksandar Radenković iz Uprave saobraćajne policije i podsetio da je u septembru 2019. izmenjen Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima i da je produžen rok važenja probne vozačke dozvole sa jedne na najmanje dve godine, te će oni koji polože vozački ispit sa 17 godina imati probnu dozvolu do 21. godine, sa 18 tri godine i sa navršenih 19 dve godine.
Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja, rekla je za Kurir da je naše zakonodavstvo usklađeno sa standardima u drugim zemljama. - Naravno, uvek se može pooštriti i kaznena politika, ali pre svega se treba fokusirati na edukaciji mladih. I roditelji moraju da se prihvate odgovornost i da budu dodatna represivna, ali i preventivna mera svojoj deci.
Hormoni rade
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, istakao je za Kurir da su propisi dobri, kao i da se spisak ograničenja može proširiti, ali da je sve to „džabe ako se ne poštuju“. - Nije problem u probnim dozvolama, već hormonima. Usijane glave, odnosno uglavnom mladi muškarci, rizična su grupa. Problem je malo znanja, a mnogo samopouzdanja i osećaj besmrtnosti. Oni ne razmišljaju kad sednu u auto da nešto može da im se desi. A problem su i roditelji, koji nemaju kontrolu nad svojom decom. I u školama bi trebalo pojačati predavanja na temu bezbednosti u saobraćaju - naveo je Okanović.
Kurir.rs/ Mina Branković Foto: Printscreen/ Facebook/ Goran Vesić