Muljanje: Starijim sugrađanima stižu pisma od agencija u kojima stoji da su dobili nagrade, a potom ih mame na predavanja, gde ih ubeđuju da kupe skupe stvari
„Slavimo desetogodišnjicu uspešnog rada. Želimo svoju radost podeliti s vama, pa vas pozivamo na svečanu večeru. Očekuju vas vredni pokloni - bonovi u vrednosti od 10.000 dinara, senzacionalno putovanje šest dana Azurnom obalom, a dođete li u pratnji bračnog druga ili dragih prijatelja, očekuje vas posebno iznenađenje.“
Ovo je tekst jednog od silnih pisama koja stižu na kućnu adresu mnogih penzionera, a u kojem turističke agencije reklamiraju fantastična iznenađenja za one koji dođu na večeru. Jedino što su „zaboravili“ da napomenu jeste da će na „svečanoj večeri“ biti organizovana i prezentacija i prodaja proizvoda koji čak i nemaju veze s putovanjima.
Mamac
U ovo smo se i sami uverili kada smo pozvali dotičnu turističku agenciju. - Slavimo deset godina uspešnog rada, pa imamo mnoga iznenađenja. Oni koji dođu uživaće u prijatnoj večeri i usput odslušati predavanja o zdravlju i turizmu. Naravno, niko nije u obavezi da bilo šta kupi - objasnili su nam u agenciji, ne želeći da preciziraju ni o kakvoj prodaji je reč, niti šta će tačno poklanjati posetiocima.
Ovo je samo jedan u nizu pokušaja pojedinih prodavaca da „neverovatnim poklonima“ namame sugrađane da dođu na prezentaciju. Na tim predavanjima se često ispostavi da je plaćen samo smeštaj, a da potrošač mora sam da plati put, koji je ponekad i skuplji od aranžmana, ili da se prodaje neka potpuno druga roba - dušeci, jastuci, sistemi za prečišćavanje vode...
„Predavanja“ o tim proizvodima traju i po nekoliko sati, a najčešća meta su stariji građani jer se smatra da su najlakši plen. Bez obzira na to što je uglavnom reč o paprenim proizvodima, penzioneri najčešće „padaju“ na plaćanje u ratama.
Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, kaže za Kurirov potrošač da sam poziv na predavanje nije sporan, već je sporno to što sadržaj poziva nije usklađen s onim šta se zapravo dešava na prezentaciji.
Nepošteno
- To je nepoštena praksa, koja se može smatrati i prevarom. Prodavci su često veoma uporni da prodaju robu, pa se dešavalo da građani nisu mogli da napuste prostoriju dok ne kupe neki proizvod. Zakonom je zabranjeno da se vrši pritisak na potrošača, a zbog toga je predviđena zakonska mogućnost da potrošač u roku od 14 dana raskine ugovor i da mu se vrati novac - kaže Bogosavljević.
Kurir.rs/ Ružica Kantar Foto: Shutterstock