Intervju

DRAGANA MARKOVIĆ, DIREKTORKA PORESKE UPRAVE, ZA KURIR: Plate od države dosad zatražilo 360.000 privatnika

Foto: Zorana Jevtić

Mere pomoći privredi: Pored izbora banke za uplatu minimalca za zaposlene, oko 30.000 poslodavaca zatražilo je odlaganje plaćanja poreza i doprinosa na zarade 240.000 radnika

Više od 360.000 poreskih obveznika dosad je izabralo račun za uplatu bespovratnih novčanih davanja iz republičkog budžeta u iznosu minimalca za zaposlene, dok je oko 30.000 poslodavaca zatražilo odlaganje plaćanja poreza i doprinosa na zarade za 240.000 radnika, otkriva u intervjuu za Kurir Dragana Marković, direktorka Poreske uprave, govoreći o realizaciji mera Vlade Srbije za pomoć privredi u prevazilaženju krize uzrokovane pandemijom koronavirusa.

- Odmah po donošenju uredbe Vlade Srbije koja se odnosi na mere podrške privredi, od ponedeljka, 13. aprila, omogućili smo poreskim obveznicima koji imaju poslovne račune u više banaka da se na portalu Poreske uprave opredele za poslovnu banku u kojoj će biti otvoren namenski račun na koji će biti uplaćena bespovratna sredstva. Pored toga, omogućili smo obveznicima i da podnose prijave za poreze i doprinose sa iskazanom željom za odlaganje poreza i doprinosa na dan 4. januar 2021, kako je uredbom i propisano.

Foto: Zorana Jevtić
foto: Zorana Jevtić

Kako ide realizacija mera?

- Do ovog trenutka više od 360.000 poreskih obveznika izabralo je poslovnu banku u kojoj će biti otvoren namenski račun, a paralelno sa izborom računa obveznici podnose i PPP PD prijave u kojima iskazuju svoju nameru da koriste pogodnosti iz uredbe. Do ovog trenutka 29.633 poslodavca iskazala su nameru da koriste pogodnosti iz uredbe za 240.003 zaposlena radnika u smislu odlaganja plaćanja. Ukoliko svi ovi poslodavci ispune uslove iz uredbe, oni će odložiti plaćanje poreza i doprinosa na zarade u iznosu od 6.026.553.574 dinara. Privredni subjekt koji nema zaposlene radnike biće identifikovan automatskim putem. Proces podnošenja PPP PD prijava u toku je i ovi brojevi su i dalje u svakodnevnom porastu.

Koja je bila uloga PU u definisanju ovih ekonomskih mera?

- Od dana proglašenja vanrednog stanja bili smo aktivan deo tima Ministarstva finansija u definisanju i predlaganju mera pomoći privredi i posebno u delu tehničke izvodljivosti ekonomskih mera koje se tiču fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja privrednim subjektima u privatnom sektoru. Naša uloga bila je u najvećoj meri usmerena na pronalaženje optimalnog modela realizacije planiranih mera i na taj način smo i preuzeli obavezu kojom su privredni subjekti usmereni na naš portal ePorezi. Preuzeli smo na sebe čak i deo koji se tiče odabira poslovne banke za otvaranje namenskog računa i time izašli u susret svim privrednim subjektima, kao i kolegama iz državne uprave i bankama. Što smo mogli, automatizovali smo, a što nije moglo biti automatizovano, maksimalno smo pojednostavili kako bismo poreskim obveznicima olakšali rad.

Kako je PU, uprkos teškoćama zbog kovida-19, prilagodila poslovanje posle proglašenja vanrednog stanja?

- Kao jedna od ključnih institucija u Republici Srbiji, nastavili smo da funkcionišemo uz minimalni fizički kontakt sa poreskim obveznicima i uz poštovanje svih mera zaštite propisanih od nadležnih institucija. Proaktivan odnos prema promenama, koji već godinama imamo u Poreskoj upravi, došao je do izražaja u punoj meri. Uvođenje elektronskih poreskih prijava započeli smo još 2014, godinu dana kasnije Vlada Srbije usvojila je Program transformacije, čijom realizacijom smo sve poreske prijave iz svoje nadležnosti u potpunosti digitalizovali i preveli u elektronski oblik. Nakon toga uveli smo nove elektronske servise, kao što su eUverenja, potom i elektronskih poreskih sandučića i maksimalnog korišćenja našeg portala ePorezi. Mogu da kažem da su naše ključne aktivnosti u dobroj meri digitalizovane i da sada, tokom trajanja vanrednog stanja, svi možemo od toga da osetimo korist. Za fizičke podneske u celoj Srbiji ostavili smo samo četiri prijemna mesta, dok pisarnice širom zemlje nastavljaju sa radom kroz prijem podnesaka isključivo elektronskim putem.

VANREDNO STANJE NEOMETAN RAD BEZ KONTAKTA

Prikupljanje poreza ne sme da stane

Da li je, usled vanrednog stanja, moguće neometano raditi bez fizičkog kontakta sa obveznicima?

- Putem elektronskih servisa PU sve vreme vanrednog stanja poreski obveznici bez ograničenja ispunjavaju svoje zakonske obaveze. Putem portala ePorezi u prethodnih mesec dana podnete su 581.363 poreske prijave i preuzeto 4.246 poreskih uverenja. U istom periodu obveznici su 252.457 puta proveravali svoja stanja na poreskim računima (upit stanja). Najbolje od svega jeste to što su te aktivnosti obveznici obavili daljinski, iz svojih kancelarija ili stanova, bez fizičkog kontakta sa poreskim službenicima i bez obzira na ograničenje kretanja u pojed inim delovima dana.

Kurir.rs/ Sanja Đorđević Foto: Zorana Jevtić