KORONA ZAROBILA ČAK 150.000 POMORACA NA MORU: Nazivaju nas herojima a tetiraju nas kao kriminalce! Ovo je neizdrživo!

EPA / PCG

Zbog pandemije korona virusa oko 150.000 pomoraca širom sveta zarobljeno je i ne mogu da se vrate kući.

Tomasu Stapliju Bantenu ranije ovog meseca trebalo je da istekne ugovor na Al Šamalu, teretnom brodu koji prevozi prirodni gas, ali je zbog pandemije ostao "zarobljen" na brodu, piše britanski Gardijan.

EPA / FRANCIS R. MALASIG 
foto: EPA / FRANCIS R. MALASIG

"I dalje utovaramo, plovimo i istovaramo teret, ali počinjemo polako da shvatamo da smo zarobljeni. S broda se ne može otići", kaže Tomas.

Tomas je jedan od 150.000 mornara koji su zarobljeni na svojim brodovima i prisiljeni da, uprkos tome što su mnogima ugovori istekli, rade unedogled.

Mnogi od njih imaju porodice, ali ne znaju kad će ih ponovo videti.

Epa / Yoan Valat 
foto: Epa / Yoan Valat

Teretnim brodovima obavlja se oko 90 odsto svetske robne trgovine, a oko 1.200.000 mornara često radi u opasnim uslovima, sedam dana u nedelji.

Britanija, Španija i Holandija proglasile su ih ključnim radnicima u doba pandemije korona virusa, ali oni su na ivici - rade više nego što je napisano u ugovorima, premoreni su i pod stresom.

Međunarodna federacija radnika u transportu (ITF) primila je više izveštaja o članovima posada koji su u stanjima opasnim po život, ali kojima je onemogućena hitna pomoć u lukama, iako njihove bolesti nisu vezane za korona virus.

Epa / Yoan Valat 
foto: Epa / Yoan Valat

Sindikati i pomorske organizacije upozoravaju na zdravstvenu i sigurnosnu krizu i pokušavaju da lobiraju kod vlada da dopuste članovima posada povratak kući, ali za sada imaju malo uspeha u tome.

Evropska komisija je izdala smernice koje bi trebalo da obezbede sigurno kretanje mornara i brodarskih kompanija i predložila nekoliko luka, uključujući Singapur, Roterdam, Gibraltar i Hongkong, gde bi posade mogle sigurno da se smenjuju.

Međutim, sindikati kažu da vlade država u kojima se te luke nalaze nisu odgovorile.

EPA / Guillaume Horcajuelo 
foto: EPA / Guillaume Horcajuelo

"Vlade uspevaju da prebace iz inostranstva svoje državljane kući i putnike sa kruzera, ali 150.000 moreplovaca i dalje su na moru i ne mogu se vratiti kući", kaže Mark Dikinson, generalni advokat sindikata pomoraca Nautilus International.

Kis Virusum, kapetan holandskog teretnog broda, koji se trenutno nalazi kod Madagaskara, kaže da ga brinu umor i depresija kod 21 mornara na njegovom brodu, koji su uglavnom Filipinci.

Čak i da se neki od njih uspeju da se vrate na Filipine suočiće se s dodatnim problemima u prekrcanim karantinima u Manili.

EPA / PCG 
foto: EPA / PCG

"Naš ministar saobraćaja zove nas herojima, ali se ipak prema nama odnose kao prema kriminalcima. Ne možemo sići s broda, čak ni po zdravstvenu pomoć. U Holandiji su u domovinu vratili sve one koji su bili na godišnjem odmoru, ali na nas su zaboravili", kaže 61-godišnji Virsum, Holanđanin koji je na moru proveo 43 godine.

Jedan od najvećih problema je taj što moreplovci u lukama nemaju uobičajena prava kada je reč o zdravstvenoj pomoći. Fabricio Barselona iz ITF-a kaže da dnevno prima 10-15 mejlova koji se odnose na neki zdravstveni problem, ali da su to samo oni problemi za koje se zna.

EPA / FRANCIS R. MALASIG 
foto: EPA / FRANCIS R. MALASIG

Ove nedelje je Međunarodna pomorska organizacija upozorila 174 države članice da će se globalni lanac distribucije prekinuti ako posade na brodovima ne budu zamenjene.

Gaj Platen, glavni sekretar Međunarodne komore brodara, opisao je situaciju u kojoj se pomorci nalaze kao "vremensku bombu".

On je ukazao da bi se mogli pojaviti problemi u trgovini i, što je još važnije, rizikuje se mentalno zdravlje pomoraca.

Kurir.rs / Tanjug, Foto: EPA / PCG